Průměrná cena elektrokola v ČR byla loni od 45 do 65 tisíc Kč

1644
elektrokola
Foto: Pixabay.com

Průměrná cena elektrokola se loni v Česku pohybovala v rozmezí 45 až 65 tisíc korun. Zájem byl hlavně o horská a cestovní elektrokola. Vyplývá to z údajů serveru Bike Europe a tuzemského e-shopu Ekolo.

Nejvíce kol v Česku se prodává pod značkou Crussis Electrobikes a MTF řetězce Mountfield. K dalšími úspěšným prodejcům patří výrobci, kteří prodávají [nejen] elektrokola pod značkami Leader Fox, Apache, Rock Machine, Superior, Lectron, Lovelec, Pells, Agogs nebo 4ever. Dominantním pohonem většiny elektrokol má být v Česku motor značky Bafang, následovaný značkou Bosch a Shimano.

„Vzhledem k růstu cen komponent si v letošním roce zájemci připlatí o několik procent ceny navíc,“ tvrdí Jakub Ditrich z Ekolo.

Nejen automobilky, ale i výrobci kol řeší nedostatek dílů

Podle něj na rozdíl od západní Evropy jsou v Česku nejoblíbenější horská elektrokola. Ty mají tvořit 62 procent všech u nás loni prodaných elektrokol.

„Trvající minimální podpora cyklodopravy ve většině měst se naopak odráží v malém zájmu o městská a skládací elektrokola. Ta jsou zastoupená v prodejích podílem pouze 11,5 procenta,“ říká Ditrich.

Na druhé straně většina cyklistů dobře ví, že i maximální podpora cyklodopravy neudělá z většiny zejména velkých českých měst hotový ráj cyklistů. To kvůli nedostatku místa. Což platí například pro Prahu, ale i kvůli bezohlednosti řidičů stejně jako cyklistů i pro další města.

Loni se v Česku prodalo 123 tisíc elektrokol

Prodej elektrokol se v Česku podle dostupných statistik loni zvýšil zhruba o 2,5 procenta na 123 000 kusů. Jejich tuzemská produkce loni stoupla o 37,5 procenta na 330 000 kol. Více než polovina těchto kol tak míří na export.

Favorit za 50 tisíc? Staré kolo za půl milionu? Žádný problém

Zejména kvůli zavedení ochranných antidumpingových opatření ze strany Evropské unie ve výši až 79 procent se kompletace elektrokol v posledních letech podle analytiků trhu s elektrokoly přesunula z pevninské Číny do Evropy. Nižší než v Číně mají být v některých evropských zemích i náklady na práci. To se týká také Česka. Na druhé straně většina světových výrobců kol, k nimž nepatří žádná z v úvodu zmíněných firem, vyrábí kola v Asii. Často na stejných výrobních linkách.

Kolo jako z porcelánu vyšlo na 800 tisíc korun

Poptávka po elektrokolech v celé EU loni činila více než 4,5 milionu kusů. Z toho sedm procent pocházelo z Česka. U nás patří k největším výrobcům a exportérům elektrokol společnosti BPS bike, Bike Fun, Bohemia Bike, 4ever a Totem Bike. Dále pak výhradně exportně zaměřená německá značka Hermann Hartje a od letošního února i německý Cube s provozem u západočeského Chebu.

Pro výběr elektrokola je klíčový dojezd a cena

Podle analytiků trhu s elektrokoly nárůst využívání elektrokol především pro cykloturistiku reflektuje i zájem majitelů o maximální dojezd a také možnost jejich dobíjení během dne. Většina nových bicyklů na trhu disponuje baterií s kapacitou vyšší než 600 watthodin [Wh].

Elektroautům dochází šťáva. Nemají dobíjecí stanice

Podle odborníků roste i zájem o dostupnost nabíjecí infrastruktury. Například startup Powerbox ohlásil v prosinci 2021 dokončení 320 nabíjecích stanic pro elektrokola v klíčových turistických oblastech Česka.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here