Český automobilový průmysl v červnu znovu nabral dech

206
automobilovy_prumysl
Tým 35 dělnic z Ukrajiny, které zaměstnala Škoda Auto / Foto: Škoda Auto [29.4. 2022]

Tuzemská průmyslová produkce v červnu meziměsíčně vzrostla o 0,5 procenta po předchozím růstu o 2,4 procenta. Za růstem stojí automobilový průmysl. Oproti tomu například zpracovatelský průmysl klesl o 0,7 procenta.

Data zveřejnil Český statistický úřad [ČSÚ]. Meziročně v červnu stoupla průmyslová produkce o 1,7 procenta. Hodnota nových zakázek se meziročně zvýšila o 15,5 procenta. I tak se podle zástupců ČSÚ růst v mnoha odvětvích zastavil. S výjimkou automobilového průmyslu, ten meziměsíčně vzrostl o 7,1 procenta. Meziročně stoupl o 17,2 procenta. Tím se podle analytiků dostal na úroveň před pandemií covidu-19.

„Zatímco minulý rok v červnu stály průmyslové firmy na počátku čipové krize, letos v červnu se situace v zásobování čipy i kabelovými svazky zlepšila. Zejména automobilky doháněly zpomalení produkce z minulých měsíců,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky průmyslu ČSÚ Veronika Doležalová.

Průmysl v květnu pozitivně překvapil. Nejistota ale přetrvává

Ani toto oživení podle ní ale nedokázalo výrazněji převážit zpomalení některých odvětví zpracovatelského průmyslu. Výraznější meziroční pokles produkce ukázala výroba dřeva a dřevařských výrobků, zejména výroba dýh a desek na bázi dřeva. Propadla se výroba základních kovů, hutnictví a slévárenství, kde se začal projevovat vliv vysoké energetické náročnosti tohoto odvětví a růst cen.

Aktuální čísla jsou celkem pozitivní

Prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR [SP ČR] Jaroslav Hanák hodnotí červnové průmyslové výsledky jako „solidně pozitivní“.

„Meziměsíčně však průmysl stagnoval a zpomalení v řadě odvětví naznačuje, že na český průmysl dopadá koktejl překážek v podobě vysoké inflace spojené i s rizikem budoucích dodávek některých surovin,“ říká.

Podle něj ale navzdory solidnímu meziročnímu růstu nových průmyslových zakázek je nutné brát budoucí výhled s rezervou.

„Tyto nejistoty již ovlivňují poptávku. Poptávka klesá i v klíčových zahraničních ekonomikách, mimo jiné v Číně i v Německu,“ dodává.

Jeho slova potvrzuje analytik Komerční banky [KB] Jaromír Gec, který problémy průmyslu hodnotí takto: „Na vině jsou především vysoké ceny, které snižují poptávku po průmyslovém zboží. Vliv v tomto ohledu má i zvýšená nejistota spojená s rizikem recese ekonomiky. Energeticky náročná odvětví výrazně trpí vysokými cenami elektřiny a plynu.“

Automobilový průmysl hlásí vyšší objem objednávek

Jako relativně solidní hodnotí aktuální výsledky i hlavní ekonom skupiny Creditas Petr Dufek. Meziroční růst o necelá dvě procenta je podle něj „pořád dobrý výsledek“.

„Zdá se, že se situace v zásobování automobilového průmyslu začíná vyvíjet pozitivním směrem, takže by měly časem opadnout překážky v jeho dalším rozjezdu,“ přidává další dobrou zprávu s tím, že hodnota nových zakázek v automobilovém průmyslu meziročně vzrostla o 20 procent.

Autoprůmysl se v květnu konečně dostal do černých čísel

Dále už ale pokračuje méně pozitivně: „Základním problémem průmyslu zůstávají ceny a logistika. I když v prvním případě je vidět pozitivní obrat na některých komoditních trzích, kde se ceny po nedávném šoku začínají postupně normalizovat. Jde především o kovy, k nimž se přidává i ropa a její deriváty.“

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here