Modernizované Albatrosy letěly do Nigérie pět dnů

20618
do_nigerie
Foto: Aero Vodochody

V minulých dnech se po dvou letech generálních oprav vydaly z Aera Vodochody do Nigérie tři stroje L-39ZA Albatros. Unikátní na věci je, že letouny se na domovskou základnu v Kano vrátily „po vlastní ose“.

Testovacím pilotům Aera – Vladimíru Továrkovi, Vytautasi Poželovi a Radovanovi Cingelovi – trvala 5 000 kilometrů dlouhá cesta z Vodochod do nigerijského Kano čtyři dny. Každý z pilotů strávil ve vzduchu 13 hodin. Mezipřistání proběhla ve francouzském Dijonu, španělské Valencii, alžírském Ghardaie a Tamanrassetu a nigerijském Agadezu.

„Tento způsob dodání letounů zákazníkovi je poměrně unikátní. Přelet byl navíc náročný i kvůli dlouhé vzdálenosti a těžkým klimatickým podmínkám,“ říká Regional Sales Director společnosti Aero Vladan Resner.

Podle něj standardnější bývá, když se letouny dopraví k zákazníkům v rozebraném stavu. A až po opětovném sestavení přijedou na místo piloti Aera a provedou cvičný zálet letounů. Po něm pak následuje předávací let se zástupcem zákazníka.

„Přelety po vlastní ose jsou organizačně daleko náročnější, především z pohledu logistiky a požadavků na koordinaci jednotlivých aktivit. Nejen že je třeba vyřídit povolení k přeletu vojenských letounů nad územím všech států, ale také zajistit jejich další podporu. To je doprovodný letoun s posádkou a mechaniky, přísun paliva a kyslíku na všech zastávkách. Patří sem i zajištění bezpečnost posádky během mezipřistání,“ dodává Resner.

Renovace Albatrosů trvala necelé dva roky

Letadla Nigerijské armády se do České republiky dostala v červenci 2020. Tehdy je z domovské základny v Kano vyzvedl transportní letoun Antonov An-124. Následně je přepravil na letiště v Pardubicích. Pak na nich v hangárech Aera započaly práce v rámci generálních oprav a modernizací.

Nigerijské letouny mají nový systém EFIS, který v pilotní kabině digitálně zobrazuje letové informace. Nabízí head-up displej. Díky těmto vylepšením mohou piloti cvičit v plně digitálním kokpitu ještě předtím, než se posadí do kabiny stíhacích letounů JF-17 Thunder.

Aero Vodochody nově povede Viktor Sotona z Ery Omnipolu

CAC/PAC JF-17 Thunder je čínsko-pákistánský jednomotorový nadzvukový lehký víceúčelový bojový letoun. Vyvinula ho čínská společnost Chengdu Aircraft Industry Corporation [CAC] a pákistánský výrobce Pakistan Aeronautical Complex [PAC]. Čínské označení letounu je FC-1 Xiaolong.

Smlouvu o spolupráci na vývoji letounu FC-1 podepsala ČLR s Pákistánem roku 1995. Pákistán přitom požadoval stroj, který by ve službě nahradil stávající lehké bojové letouny Nanchang A-5, Chengdu F-7, Dassault Mirage III a Dassault Mirage 5.

Do Nigérie nejspíš zamíří i nové L-39NG

Nigérie je za poslední roky již pátý zahraniční zákazník, který se rozhodl pro generální opravu a celkovou modernizaci starších typů letadel L-39 Albatros. Aero s těmito zákazníky úzce spolupracuje i v otázce budoucího nákupu nejnovějšího letounu L-39NG. Dobrá zpráva je, že ten již úspěšně prošel nezbytnými certifikacemi a jeho prodejům do dalších zemí, tak nic nebrání. A letoun tak zamíří i do Nigérie.

Dotace z MPO zřejmě pomůže dokončení letounu Aero L-39NG

Od letošního září Aero Vodochody zakládá jednu skořepinu trupu L-39NG pro sériovou výrobu měsíčně. Na zkompletování jednoho letounu potřebuje asi 14 000 součástek. Sám vyrobí větší část potřebných dílů. Jde asi o 8 200 komponent. Na jeden cvičný letoun L-39NG je dále potřeba asi 8 500 metrů různých kabelů, 17 500 ks nýtů a 31 000 hodin lidské práce. První sériový kus Engéčka chce výrobce dokončit do konce letošního roku.

Mezi hlavní české dodavatele pro cvičný letoun L-39NG patří firmy První brněnská strojírna Velká Bíteš, Jihlavan, Mikrotechna Praha, Speel Praha, Mesit, Primapol-Metal-Spot, Aircraft Industries, Charvat Group, Quittner & Schimek, Jihostroj, Technometra Český Brod, Rubena, VR Group, LPP, AEV spol. s r.o. nebo Compo Tech Plus.

Avšak zpátky k nigerijským Albatrosům. Náročnost a nevyzpytatelnost přeletu do Nigérie trefně komentoval také jeden z jeho přímých účastníků, testovací pilot Vladimír Továrek.

Poslední úsek cesty na letiště Kano v Nigérii se nesl ve znamení zhoršujícího se počasí, kdy letiště bylo obklopené bouřkami a samotné přistání proběhlo ve velmi silném dešti v podstatě v poslední možné chvíli. I přes tuto nepříjemnost jsme ale vše zvládli a letouny zdárně předali zákazníkovi,“ uvedl pilot Aera Vodochody.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here