České dráhy jsou po letech ztrát opět v plusu

447
ceske_drahy
Foto: Redakce FinTag.cz

396 milionů korun, tolik činí loňský konsolidovaný hospodářský výsledek Skupiny ČD. Hospodaření ČD se meziročně zlepšilo o dvě miliardy korun. České dráhy uvedly, že za tím stojí hlavně návrat cestujících do vlaků po období covidu.

A nutno dodat, že také zdražení a úsporná opatření. České dráhy v loňském roce přepravily 157 milionů zákazníků. To je o 36 milionů více než v roce předchozím. Přepravní výkon loni dosáhl 7,7 miliardy osobokilometrů. Průměrná cestovní vzdálenost stoupla na 49 kilometrů. Což je více než v předcovidovém roce 2019. ČD loni vypravily 2,5 milionu vlaků. To je v průměru cca 6,8 vlaku denně.

„Po dvou letech ztrát kvůli covidu a následném prudkém zdražení vstupů byl právě návrat lidí k cestování vlaky hlavním předpokladem pro to, aby se národní dopravce přiblížil vyrovnanému hospodaření a skončil v mírném zisku před zdaněním,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.  

Ztráty ČD v minulých letech dosahovaly až pěti miliard korun. Krapinec nyní ale upozornil na to, že na investice do obnovy vozového parku a dohánění historického investičního dluhu České dráhy čerpají úvěry od Evropské společnosti pro financování železničních vozidel. Na letošek si u ní sjednaly úvěrovou linku v objemu přes 15 miliard korun. Loni skupina zároveň vydala dluhopisy v objemu 12 miliard korun.

ČD vydaly ESG dluhopisy v objemu přes 12 mld. Kč

Ještě na konci předloňského roku činil objem úvěrů, dluhopisů a leasingových závazků za celou ČD skupinu 48,3 miliardy korun, na konci loňského června to bylo již 59,6 miliardy korun. Pro dopravce to znamená výrazný nárůst nákladů na splácení dluhů.

Nákladní železniční doprava jede

K letošnímu pozitivnímu výsledku Skupiny ČD přispěla nákladní železniční doprava. ČD Cargo vykázaly hospodářský výsledek před zdaněním ve výši 310 milionů korun. Přepravily 64,2 milionu tun nákladu, tedy o 1,4 milionu tun více v meziročním srovnání. Rostly nejen výkony na tuzemském dopravním trhu, ale především v zahraničí. Tam podle zástupců skupiny ČD Cargo úspěšně pokračuje v expanzi a prohlubuje spolupráci s významnými zákazníky na mezinárodních přepravách.

Výsledek ČD Cargo ale negativně ovlivnil extrémní růst nákladů kvůli zdražení prakticky všech vstupů. Ty obdobně jako u osobní dopravy dopravce částečně přenesl na zákazníky v podobě dodatečného zvýšení realizačních cen. Energetická krize však přinesla i zvýšenou poptávku po přepravách pevných paliv do elektráren a tepláren.

Hospodářské výsledky před zdaněním [v mil. Kč]

  2022 2021 2020 2019
Skupina ČD 396 –2 012 –4 306 1 584
ČD, a.s. 14 –2 198 –4 013 3 251
ČD Cargo, a.s. 310 388 –276 791

[Zdroj: Skupina ČD]

„Pozitivní výsledek ČD Cargo umožní pokračovat v modernizaci a obnově parku lokomotiv a nákladních vozů. Ta je naprosto nezbytná pro zajištění odpovídající kapacity na evropském železničním trhu i v budoucnosti,“ uvedli zástupci ČD a dodali, že podnikatelský plán pro rok 2023 počítá s tím, že se hospodaření mateřských Českých drah bude zlepšovat.

Stále nasazujeme nové vlaky, chlubí se ČD

České dráhy loni do provozu uvedly desítky nových vlaků v regionální a dálkové dopravě, celkem za zhruba devět miliard korun. Do regionů přišly nové jednotky RegioPanter a na linky Západní expres a Krušnohor dopravce nasadil komfortní soupravy InterJet.

Obnova vozidlového parku pokračuje i letos, kdy ČD investují do nových vlaků 11,5 miliardy korun. V krajích začnou jezdit další nové RegioPantery nebo úplná novinka – jednotky RegioFox. Přepravní služby ale komplikují pozdní dodávky nových vozidel a neustálé prodlužování termínů oprav a modernizací u externích dodavatelů.

Za místenkové peklo ve vlacích mohou cestující, tvrdí ČD

Ke zlepšení situace přispěje vedle dalších opatření na straně ČD podle jejích zástupců i dřívější nasazení dálkových vlaků ComfortJet, jejichž výroba se zahájila v roce 2022. První soupravy sestavené z nových vagónů ČD plánují po dohodě s dodavateli nasadit v příštím roce.

Podnikatelský plán pro rok 2023 počítá s tím, že se hospodaření mateřských Českých drah dále zlepší. A také u ostatních společností Skupiny půjde vývoj pozitivním směrem.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here