Divadla zaznamenávají kvůli covidu-19 úbytek diváků i v nové sezoně. V Národním divadle tak lze sehnat vstupenky i na vyprodané tituly jako Audience pro královnu či Labutí jezero. Vývoj situace divadla pak nutí do hledání nových marketingových postupů třeba už jen kvůli dynamickému vývoji pandemie.

Podle zástupců divadel diváci vzhledem ke stále zhoršující epidemiologické situaci v Česku stále více zvažují, zda navštíví divadlo. A to i v případě, kdy i mají například již zakoupené vstupenky. Zejména menší scény jsou tak v nejistotě a také až na poslední chvíli rozhodují o tom, zda program zruší, či budou hrát. Podobnou nejistotu zažívají i velká divadla. Všechna divadla proto mění své marketingové strategii. Využívají co nejvíce sociální sítě s rychlým dopadem na diváka, využívají i venkovní prostředí, kde nemusí být roušky, a některé scény se znovu začínají upínat i k online prostředí.

Národní divadlo, Divadlo Na Zábradlí i Divadlo v Dlouhé

I Národní divadlo, první česká scéna, se po začátku sezony potýká s úbytkem diváků, na některá představení se ale snaží upozorňovat ještě i v den programu. Do zlaté kapličky je dnes možné sehnat vstupenky i na jinak dlouhodobě vyprodané tituly, přičemž do konce září nabízí tradiční akci Divadlobraní, při níž lze koupit vstupenky se slevou 40 procent.

S problémy se ale potýkají i další divadla, jak potvrzuje umělecká šéfka Divadla Na Zábradlí Dora Viceníková: „Zaznamenáváme úbytek diváků spojený s obavou z nákazy.“

Dodává, že divadlo i proto vyvíjí nové marketingové strategie, posiluje komunikaci přes sociální sítě, vytváříme open-air programy, které doplňují hlavní program. Divadlo chystá i svůj podcast a filmovou verzi inscenací Davida Jařaba Tajný agent a Macbeth Too Much Blood. Ty režisér Viktor Tauš připravuje jako přímé přenosy divadelních her z exteriérů.

Divadlo v Dlouhé zvyklé na téměř stoprocentní obsazenost taktéž pociťuje negativní vliv pandemie covid-19.

„Na situaci chceme reagovat cílenými zvýhodněnými nabídkami, které si nyní, když nemáme vyprodáno, můžeme dovolit. Bereme to ale především jako poděkování divákům, kteří do divadel chodí i přes omezení a nepohodlí. Budeme se snažit být aktivnější i na sociálních sítích, neboť jsme si při nouzovém stavu ověřili, že to diváky baví a naši herci jsou velmi kreativní,“ sdělila ředitelka divadla Daniela Šálková.

Změnu divadlo pociťuje také u představení pro školy, kterých pořádá mnoho.

„Často k nám jezdí i mimopražské střední školy, jejichž vedení návštěvu Prahy nyní radši ruší. Dopolední představení se nám přesto daří obsazovat. Objednávek máme vždy více, než dokážeme uspokojit, můžeme zrušená místa nahradit jinou školou,“ doplnila Šálková.

Švandovo divadlo, Divadlo Viola i Husa na Provázku

Švandovo divadlo divákům, aby nemuseli stát dlouhé fronty u baru, které brání dodržování rozestupům, nabízí rezervovat si občerstvení v divadelní kavárně už před představením. Mají ho pak připravené na pauzu. Rozdíl v prodeji vstupenek zaznamenává i také jindy téměř vyprodané pražské Divadlo Viola na Národní třídě.

„Snažíme se na podzimní program upozornit běžným způsobem, ale hledáme i další cesty, jako třeba sociální sítě. Pro publikum zdůrazňujeme především hygienickou úpravu a kontrolu divadla a věříme, že se diváci rozhodnou při blížícím se termínu představení,“ uvedl Robert Tamchyna.

Brněnská Husa na provázku zatím úbytek diváků nezaznamenala, divadlo mělo zatím na programu své nejžádanější kusy. Vyprodáno je i současné hostování divadla v Praze. I tak ale v divadle panují obavy.

„Obávám se, že diváků brzy začne ubývat a úplně to vidím na prodeji sezonního předplatného, které je velmi slabé. Myslím, že diváci nechtějí investovat do něčeho, o čem nevědí, jestli to využijí…,“ uvedla divadla Alžběta Nagyová.

Covid-19 navíc zasáhl i samotná divadla

V některých pražských divadlech se již také objevili zaměstnanci pozitivní na covid-19, žádné ale kvůli tomu či kvůli karanténě herců zatím nezavřelo. Z karantény se postupně vracejí členové sboru Opery Národního divadla.

„Ve spolupráci s hygienickou stanicí provádíme trasovaní rizikových kontaktů. Máme případy covid pozitivních zaměstnanců, ale zatím nejde o komunitní přenos uvnitř divadla. Díky tomu se nám daří i za cenu záskoků a programových změn udržet provoz divadla. Žádní umělci s rizikovým kontaktem v představeních nevystupují a hlediště zůstávají bezpečná,“ sdělil dnes ředitel Národního divadla Jan Burian.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here