Tržby v maloobchodě se v květnu reálně meziročně zvýšily o 5,3 procenta a meziměsíčně se snížily o 0,2 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně vzrostly o 2,8 procenta a meziměsíčně klesly o 0,4 procenta.
Uvedl to Český statistický úřad [ČSÚ]. Podle jeho zjištění maloobchodní tržby v květnu po očištění meziročně stouply za prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin.
„K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu a prodej pohonných hmot. Tržby rostly ve všech sortimentních skupinách prodejen s výjimkou prodejen s oděvy a obuví,“ uvedla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Meziměsíčně rostly prodeje prostřednictvím internetu a zásilkových služeb [3,9 %], prodeje pohonných hmot [1,5 %] či kosmetických a toaletních výrobků [0,3 %]. Meziměsíční pokles naopak ohlásil obchod s potravinami [-2,0 %], výrobky pro domácnost [-1,9 %] či s oděvy a obuví [-0,7 %].
Zdražují zemědělci i potravináři. Dál roste inflace ve službách
To, že tuzemské maloobchodní tržby vykázaly v průběhu letošního května meziměsíční pokles o 0,2 procenta, podle analytiků značí slabší výsledek než o měsíc dříve [5,7 %].
„Květen sice přinesl meziměsíční pokles tržeb, důvod k obavám to ovšem podle nás nepředstavuje. Jedná se primárně o korekci mimořádně silného dubnového výsledku, který byl tažen načasováním velikonočních svátků,“ vysvětluje hlavní ekonom společnosti Investika Vít Hradil.
Vlna nakupování pokračuje
„Květnové výsledky maloobchodu ukazují, že spotřebitelská poptávka zůstává i nadále silná a že bude dál hlavním motorem poptávky, a tedy i letošního růstu ekonomiky,“ říká hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
Upozorňuje zejména na zvýšené tržby internetových obchodů.
„Vlastně téměř o polovinu meziročního přírůstu maloobchodu se postaraly právě eshopy. Je vidět, že ani v době přibývajících nákupních center neztratily virtuální obchody pro Čechy své kouzlo a dál posilují svoji pozici na trhu,“ říká.
Jen od 9.12. do 16.12. utratili Češi přes e-shopy sedm miliard korun
„V květnu došlo k typickému sezónnímu nárůstu zájmu o cestovní elektroniku, jako jsou powerbanky, adaptéry nebo fotoaparáty. Silnější odbyt zaznamenala i zahradní technika. Pokračoval zájem o produkty z oblasti elektromobility – například prodej elektrických koloběžek vzrostl v květnu meziročně téměř o 20 procent,“ doplnil za prodejce František Mikoška z Datartu.
Hned za e-shopy se o nárůst tržeb maloobchodu postarali prodejci pohonných hmot. Podle Dufka se opět ukázalo, že zlevňování benzinu a nafty vede k rychlému zvyšování jejich prodejů.
„Stabilně vysoké tempo si i tentokrát udržely obchody s kosmetickou, kterým se daří v době útlumu i konjunktury,“ doplňuje Dufek.
Jsou to potraviny, které srazily tržby v maloobchodu
Podle analytika Komerční banky Kevina Trana Nguyena květnový pokles tržeb v maloobchodě byl výhradně důsledkem slabšího prodeje potravin. Ten se oproti dubnu snížil o dvě procenta, zatímco tržby za prodej nepotravinářského zboží meziměsíčně vzrostly o 0,7 procenta.
„Druhý zmíněný segment, který je více reprezentativní pro dosavadní oživování spotřebitelské poptávky, si přitom nadále udržuje silné růstové momentum. Za poslední tři měsíce ve srovnání s předcházejícími třemi měsíci byly tržby vyšší o 2,3 procenta,“ říká Tran Nguyen.
Ropa, zlato, plyn zažily horké dny. Nyní jsou ale už ve starých kolejích
I on trend ale vykládá setrvalým růstem prodejů donedávna zlevňujících pohonných hmot. V květnu se meziměsíčně zvýšil o dalších 1,5 procenta.
„Dnešní data sice poukázala na slabší růstové momentum spotřebitelské poptávky v květnu, celkově pro druhé čtvrtletí ale nenaznačují její výrazné zhoršení. Naopak stále potvrzují její celkovou robustnost. Navíc stále spatřujeme řadu pozitivních signálů,“ uzavírá analytik Komerční banky.
–RED–