Čínské Lenovo loni zvýšilo čistý zisk o 77 % na cca 25 miliard Kč

177
Lenovo
Foto: Pixabay.com

Největší světový výrobce počítačů Lenovo Group v loňském fiskálním roce zvýšil čistý zisk o 77 procent na 1,18 miliardy USD [cca 25 mld Kč]. Tržby firmy vůbec poprvé překonaly hranici 60 miliard USD.

Hospodaření podpořila vysoká poptávka po počítačích v době pandemie covidu-19, kdy mnoho lidí pracovalo a učilo se z domova. Tržby firmě stouply o více než 20 procent na 60,7 miliardy USD. Zisk před zdaněním se zvýšil o 74 procent na 1,77 miliardy USD.

V samotném fiskálním čtvrtém čtvrtletí vzrostl čistý zisk o 512 procent na 260 milionů USD. Překonal tak odhady analytiků dotazovaných společností Refinitiv, kteří čekali zisk 204,7 milionu USD. Tržby se zvýšily o 48 procent na 15,63 miliardy USD, analytici předpokládali tržby 14,33 miliardy USD. Zisk před zdaněním stoupl o 392 procent na 380 milionů USD.

Lenovo má vůbec nejvyšší podíl na trhu s osobními počítači, zabírá zhruba jeho jednu čtvrtinu. Druhá je firma HP s podílem 21,4 procenta a třetí Dell Technologies s podílem 16,5 procenta. Následuje Apple a Acer.

Trh s počítači loni prudce stoupl i v Česku

Významný růst prodejů osobních počítačů zaznamenalo i Česko. Prodej notebooků se na českém trhu například loni v říjnu proti letním měsícům zvýšil až trojnásobně. Důvod byl zavádění distanční výuky i práce z domova kvůli koronaviru. Největší zájem byl o přenosné počítače s cenou mezi 20 000 až 25 000 Kč a o výkonné herní počítače. Některé typy, zejména v ceně do 20 000 korun se staly nedostupnými. Což platilo i pro Lenovo.

Firma tehdy oznámila, že její zásoby jsou dostatečné, nicméně u některých produktů se může objevit převis poptávky. Kvůli pandemii stoupl podle serveru MarketWatch odbyt laptopů jen ve třetím čtvrtletí o 29 procent. A to i přesto, že byla celosvětově omezená výroba elektroniky. Největší problém s nedostatkem vybavení byl ve školství. Školy sice získaly finance na nákup notebooků a příspěvky na vybavení pro sociálně znevýhodněné studenty, objednávky výpočetní techniky se však zpožďovaly až o několik měsíců.

Uspokojení poptávky není lehké, tvrdí i Lenovo

S rozvojem chytrých telefonů mnoho spotřebitelů ztratilo zájem o počítače. Jejich prodeje od roku 2010 klesaly. Práce a učení z domova při pandemii loni pomohly trhu s osobními počítači k nejvyššímu růstu za deset let. Vysoká poptávka po laptopech trvá i letos. Avšak stejně jako v jiných sektorech i zde mají výrobci problém plně uspokojovat poptávku.

Lenovo například koncem letošního března uvedlo, že nedostupné jsou především LCD panely pro notebooky a stolní monitory. Dělo se tak kvůli zvýšenému odbytu zboží, kdy si zákazníci ve velkém kupovali i monitory, což před pandemií nebylo zcela běžné. Problémy v dodávkách způsobovala omezená letecká doprava a překážkou nadále zůstávají výpadky v kontejnerové dopravě a raketový růst její ceny.

Nedostatek panelů umocňuje poptávka i v automobilovém průmyslu, kde je větší zájem o desetipalcové obrazovky pro displeje do aut. Dalšími chybějícími komponenty jsou čipy, jejichž výroba nestíhá poptávku, a to nejenom pro výrobu osobních počítačů, ale i pro osobní vozy. Také Dell zaznamenal na trhu kvůli zvýšené poptávce obtíže při dodávkách čipů a grafických karet.

–ČTK/RED–

1 komentář

  1. Super článek a informace. Je zajímavé, jak dokážou tržby za počítače vzrůst i přesto, že je omezená výroba.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here