EIB poslala Česku 5,1 miliardy korun na dostavbu Pražského okruhu

62
EIB
Pražský okruh denně blokují kolony kamionů. / Foto: Redakce FinTag

Evropská investiční banka [EIB] otevřela letos sjednanou úvěrovou linku pro Státní fond dopravní infrastruktury [SFDI]. Česku EIB poslala 5,1 miliardy korun na dostavbu Pražského okruhu. Peníze nejspíš pošle i na železniční projekty.

Banka o tom informuje ve své tiskové zprávě. A stanovuje i účel půjčky pro Česko: Projekt dokončí strategické propojení v hlavní síti TEN-T, čímž se zmírní dopravní zácpy v Praze a zlepší spojení mezi Českou republikou a sousedními zeměmi.

Peníze půjdou na výstavbu 12,64 km dlouhého úseku Pražského okruhu, který se nachází jihovýchodně od hlavního města, Běchovice – D1. V tomto případě už Ministerstvo financí ČR [MF ČR] obdrželo 5,1 miliardy korun. Zbývajících pět miliard korun EIB uvolní v době realizace projektu.

„Tato investice sníží dopravní zácpy, zlepší kvalitu ovzduší a životní prostředí obecně. A posílí dopravu v České republice,“ uvedl viceprezident EIB Marek Mora s tím, že se jedná o strategický krok vpřed jak pro místní dojíždějící, tak pro mezinárodní dopravu.

Současný návrh rozpočtu SFDI je neschválitelný, uvedla NRR

Nový úsek je navržen jako dálnice a zahrnuje čtyři mimoúrovňové křižovatky, dva tunely, 22 mostů, dva nadjezdy pro chodce a cyklisty, 16 protihlukových stěn o celkové délce 7,8 km a 18 vegetačních pásů o rozloze 48 hektarů. Podle Mory je projekt důležitý i z hlediska mezinárodní dopravy.

EIB čeká 3 500 nových pracovních míst

Projekt spadá do Plánu udržitelné městské mobility [SUMP] Prahy a přispívá k realizaci 81,28 kilometru dlouhého okruhu. Jeho dokončení se předpokládá v roce 2032. EIB očekává, že výstavba vytvoří přibližně 3 500 pracovních míst na plný úvazek. A podpoří zaměstnanost a místní ekonomiku.

„Dokončením tohoto úseku se prodlouží stávající jižní část okruhu, který je v provozu od roku 2010, směrem k dálnici D11. Tím se vytvoří podmínky nezbytné pro přesun tranzitní dopravy, zejména těžké nákladní dopravy, z přetížených městských silnic a tras nižší třídy na nově vybudovanou dálnici s vysokou kapacitou,“ vysvětluje Mora.

Vláda nám boj s inflací neulehčuje, říká Marek Mora z ČNB

Využít půjčky Evropské investiční banky k modernizaci páteřních a regionálních tratí a k nákupu vozidel údržby má i Správa železnic. Té by měla do roku 2027 EIB poslat celkem 55,3 miliardy korun. Projekty, do kterých investice půjdou, mají skončit v roce 2030.

Novou půjčku letos schválila vláda Petra Fialy

Nyní poskytnutá půjčka je součástí již dříve schváleného financování, na kterém se dohodlo Česko s EIB. Celkem by mělo od banky na rozvoj dopravní infrastruktury dostat 65 miliard korun. Ministr dopravy Martin Kupka [ODS] už dříve uvedl, že půjčka od EIB je výhodná a levnější než jiné způsoby financování staveb dopravní infrastruktury.

Ministr Kupka říká, že půjčka 65 miliard korun je pro stát výhodná

EIB již letos v únoru Česku půjčila 11,75 miliardy korun na modernizaci klíčových železničních tratí. Penízy šly na zavádění evropského systému řízení železničního provozu [ERTMS] a na stavby bezpečnějších železničních přejezdů. Loni EIB v Česku podpořila projekty za 2,47 miliardy eur [cca 62,6 mld. Kč]. Proti roku 2023 se podpora zvýšila o třetinu. U každé tranše přitom platí, že rozhoduje ministerstvo financí, zda má možnost pořídit financování laciněji, nebo zvolí úvěr právě od Evropské investiční banky.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here