Vláda dnes schválila přijetí půjčky 65 miliard korun od Evropské investiční banky [EIB] na rozvoj dopravní infrastruktury. Půjčka půjde především na rozvoj železnice, částečně i na stavbu jihovýchodní části Pražského okruhu.
Po jednání kabinetu to řekl ministr dopravy Martin Kupka [ODS]. Podle něj je půjčka levnější než jiné způsoby financování. České ministerstvo financí [MF ČR] poskytne prostředky z úvěru EIB národnímu správci železniční infrastruktury – Správě železnic, která bude řídit plánované práce.
Podle Kupky Česká republika peníze potřebuje, aby mohla co nejrychleji splatit svůj dluh na dopravní infrastruktuře. Do železničních projektů podle něj půjde 55 miliard korun z půjčené částky, na stavbu části Pražského okruhu, která propojí dálnice D1 a D11, pak zbývajících deset miliard korun.
U dálniční infrastruktury půjdou půjčené peníze na stavbu úseku Pražského okruhu označovaného jako 511, která začala na konci loňského roku a měla by být dokončena v roce 2027. U železniční infrastruktury konkrétní projekty Kupka neupřesnil.
Úvěrové financování na rozvoj železniční a silniční dopravní infrastruktury z prostředků EIB považuje za výhodné.
„U každé tranše rozhoduje ministerstvo financí, zda má možnost pořídit financování laciněji, nebo zvolí úvěr od Evropské investiční banky,“ vysvětlil ministr dopravy.
Vláda dnes podle něj vyhodnotila, že v současné době je nejvhodnější využít právě půjčku.
EIB posílá Česku úvěry běžně
EIB je institucí Evropské unie, která se specializuje na poskytování dlouhodobých úvěrů. Jejími akcionáři jsou členské státy EU. EIB dává k dispozici peníze na životaschopné projekty a přispívá tím k dosažení politických cílů EU. Loni skupina EIB v Česku podpořila projekty za 2,47 miliardy eur [62,6 mld. Kč]. Proti roku 2023 se podpora zvýšila o třetinu.
Dopravní stavby utlumovat nechci, říká ministr dopravy Kupka
EIB už letos v únoru půjčila 11,75 miliardy korun na modernizaci klíčových železničních tratí v zemi. Penízy šly na zavádění evropského systému řízení železničního provozu [ERTMS] a na stavby bezpečnějších železničních přejezdů. Informuje o tom sama EIB.
Ukrajinu podporujeme přímo, říká viceprezidentka EIB Pavlova
EIB Česko podporuje, protože jeho železniční trať je součástí transevropské dopravní sítě [TEN-T]. Navazuje na okolní země včetně Rakouska a Polska. Její zástupci uvádí, že financování je součástí podpůrného balíčku v celkové výši 50 miliard korun. Ten EIB Česku schválila v roce 2023.
Vláda si na povodně půjčila 40 miliard korun, ale dala na ně jen 4 miliardy
Modernizační projekty financované z úvěru mají být hotovy do konce roku 2028. Jedná se zhruba o 40 dílčích projektů po celé zemi. Jejich geografické rozložení odráží cíle EIB a Evropské unie a těmi jsou prohlubovat regionální soudržnost a řešit globální oteplování.
Půjčka je dobrá i pro ministra financí Stanjuru
Podpis úvěrové smlouvy s EIB označil ministr financí Zbyněk Stanjura [ODS] za další stvrzení dlouhodobé spolupráce s touto evropskou institucí.
„EIB nabízí příležitost financovat velké projekty za výhodných podmínek pro Českou republiku. Díky úvěru bude Správa železnic schopna získat dotace na jednotlivé projekty z evropského mechanismu spravedlivé transformace, což zvýší efektivitu tohoto způsobu financování,“ řekl Stanjura.
Modernizace železnic v České republice a dalších evropských zemích podle něj pomůže Evropské unii splnit cíl dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality.
„Jsem rád, že trvající podpora EIB dokládá naši připravenost přispívat k rozvoji moderních drah, které zajistí kvalitní a ekologickou dopravu na vnitrostátní i transevropské dopravní síti. Zároveň dokazuje vysokou kvalitu našich projektů ve srovnání s jinými zeměmi,“ řekl.
Ministr dopravy Martin Kupka upozornil na to, že úvěr EIB podpoří také rekonstrukci osmi železničních stanic, které se nacházejí ve všech třech uhelných regionech země.
„Tento soubor projektů byl zároveň vybrán pro grant, který poskytuje Evropská komise v rámci úvěrového nástroje pro veřejný sektor, tedy třetího pilíře mechanismu spravedlivé transformace,“ doplnil.
Deficit státního rozpočtu se prohloubil o 44,4 miliardy korun
Aktuální náklady na obsluhu státního dluhu v letošním roce dosáhly nyní v květnu 40 miliard korun. Do konce roku má zaplatit Česká republika za obsluhu státního dluhu téměř sto miliard korun. Při současném tempu zadlužování se dá očekávat, že už příští rok Česko překoná sto miliard korun nákladů na obsluhu státního dluhu.
No to je dobrá půjčka to zas budou mít Ukrajinci radost a nebo že to je pro dalšího umělce polívka tak dlouho lízal Fialovi … až si vylízal 24 000 000 to je dobrý [redakčně upraveno]
Žádná půjčka pro náš stát, v této době už není výhodný, nýbrž návod na další prohloubení dalších finančních problémů. A to platí i pro půjčky ministra Stanjury o kterých mluví, že nám pomohou a tak dále, a k dalším propadům našeho hospodářství pomohoumi i ty jeho proklamované vydání státních dluhopisů Jsou to jejich poslední hřebíky do rakev našeho národního hospodaření, nebotˇi bez toho jsme dost zadlužení .
Proč tam musí čekat na posouzení protože to je pravda a vy se bojíte napsat pravdu jste stejný srabi jako forum 24
Kupka zapomněl napsat pro který stát je to výhodná půjčka pro nás nebo pro Ukrajinu
Jo,všichni se těší na rychlodráhu pana Kupky 🙂 Vlak je dávno tak drahý,že už 10 let se vyplatí na dojíždění auto na LPG.
Ano, vyhodna se zda byt jednak pro nizsi uroky a druhak pro vladu, ktera si pujcuje, protoze se z nejakych duvodu nepocita do rozpoctu jako rozpoctove zaporne saldo pro dany rozpoctovy rok. Nevim proc tomu tak je, pravdepodobne proto, ze se pujcka splaci delsi dobu, kdezto zaporne rozpoctove saldo automaticky navysuje statni dluh a tedy i tzv. dluhovou sluzbu/uroky/. Dle meho je to netransparentni obchazeni sestavovani statniho rozpoctu, kdy napr. ministerstvo dopravy defacto naplanovalo maly vydaj cca 4 mld. s tim, ze si penize pujci touto formou a jeste se to nebude pocitat. Huraaa.
Jenze, takto se dostavame k faktickemu zhruba 4OOmld. schodku letosniho rozpoctu. Od planovanych „rozpoctove odpovednych“ 245 mld + 4O /pry povodnovych/ + cca 5O jako uz touto vladou tradicni ucetni mezirocni manipulace /prenaseni na dalsi rok/ + tedy novych 65 mld na dopravu. Toto bude konkretni vysledek soucasne fialovy vlady. Navic se nedaji vyloucit dalsi mld. jako vydaje na Ukrajinu, predevsim v pripade, kdyz bude vicemene jasne, ze tato koalice nesestavi budouci vladu a bude si tak resit svoji prioritu , jak ostatne sama rika, naprosto za kazdou cenu.
Asi ,( ale ne jak je vidět), každý ekonom ví, že další půjčka na splácení té předchoží je cesta do pekel.
Komentáře Kupky mě vždy pobaví. Je vidět, že tento člověk byl dříve tiskový mluvčí. Ten umí tak „krásně “ žvanit a lhát, že v tomto směru tvrdě konkuruje Fialovi. On dokáže přijít i s tím, že lidské lejno je voňavá věc. On a ukecaný Rýdl jako tiskový mluvčí silnic a dálnic jsou dvojka, která se jen nevidí. Když je vidím na obrazovce, tak mě přestává bavit život.