Porsche doplácí na americká cla i ztrátu pozice v Číně

93
Porsche
Foto: Porsche

Německý výrobce luxusních sportovních automobilů Porsche plánuje další kolo tvrdých úsporných opatření. Zatím však není jasné, zda budou tato opatření zahrnovat také snižování počtu zaměstnanců.

Informovala o tom agentura DPA s odvoláním na dopis, který zaměstnancům rozeslal předseda představenstva Porsche Oliver Blume.

„Situace zůstává vážná a odvětví se velmi dynamicky vyvíjí,“ upozornil Blume.

Porsche podle jeho slov musí na přicházející změny reagovat pružně a rychle.

„V druhé polovině roku 2025 budou zástupci zaměstnanců a zaměstnavatele jednat o druhém strukturálním balíku, který by měl zajistit dlouhodobou výkonnost podniku,“ píše se v dopisu. Podrobnosti o obsahu těchto jednání Blume ale neposkytl.

Koncernu Volkswagen propadl loni čistý zisk o více než 30 procent

Automobilka Porsche už začátkem roku oznámila, že hodlá do roku 2029 zrušit asi dva tisíce pracovních míst. Toto opatření se má týkat podniku v oblasti německého města Stuttgart, kde má Porsche své sídlo.

Zaměstnanci Porsche mají pracovní místa zaručena do roku 2030. Firma se tak při snižování počtu pracovních míst bude muset spoléhat na dobrovolné odchody zaměstnanců, píše DPA. Na druhou stranu VW již loni vypověděl dohodu o zajištění pracovních míst. Ta bránila propouštění zaměstnanců v jeho německých podnicích od roku 1994. Dohoda ale pozbývá platnosti v letošním roce.

Propady prodejů v USA a Číně

Společnost Volkswagen AG zaznamenala v druhém čtvrtletí výrazný pokles prodejů svých luxusních značek. Dodávky vozů Porsche, Audi, Lamborghini a Bentley klesly o 7,7 procenta na 480 200 kusů. Důvodem jsou americká cla na evropská auta. Ta citelně dopadají právě na segment s nejvyššími maržemi. Problémy působí i nástup čínské konkurence nejen na čínském trhu.

Tlak tarifů pocítil koncern i mimo prémiový segment. Celkové prodeje VW v USA se propadly meziročně o 16 procent. Ještě v předchozím čtvrtletí vykázaly růst o 4,4 procenta, tedy před zavedením celních opatření.

„Evropští výrobci automobilů ztrácejí půdu pod nohama i v Číně, kde trh ovládají domácí výrobci elektromobilů, jako je BYD. Prodeje elektrických vozů VW v Číně klesly téměř o třetinu, což dále zvyšuje tlak na výkon skupiny v klíčových regionech,“ říká pro FinTag vedoucí analytik XTB Jiří Tyleček.

Vývoj ceny akcií koncernu VW od roku 2018

[Zdroj: xStation 5]

Podle něj Volkswagen ale není v problémech osamocený. Podobně i Mercedes-Benz Group AG ohlásila pokles prodeje o 10 procent, rovněž v důsledku nižších dodávek do USA a Číny po zavedení cel.

Přes všechny výzvy se podařilo Volkswagenu meziročně zvýšit celkové dodávky vozů o 1,2 procenta na 2 271 700 kusů. A to díky silnému výkonu levnějších značek VW a Škoda, které mají sice nižší marže, ale širší záběr v rozvíjejících se trzích.

Číňané jednají s koncernem VW o převzetí továren, které zavírá

Výrazné přírůstky hlásí zejména střední a východní Evropa, Jižní Amerika a region Blízkého východu a Afriky. V samotné Číně dokázaly tradiční modely vyrovnat pokles v oblasti elektromobility. To vedlo k celkovému růstu o 2,8 procenta.

Zisk Porsche klesl o 40 procent

Šéf automobilky Blume v dopisu uvedl, že Porsche čelí výraznému zhoršení podnikatelských podmínek. Poukázal v této souvislosti na propad poptávky v Číně, nárůst cel na dovoz automobilů do Spojených států a nečekaně pomalé tempo přechodu zákazníků k elektromobilům.

V ČR se vyrobil rekordní počet elektroaut. Jen se málo prodávají

V letošním prvním čtvrtletí se propadl provozní zisk automobilky Porsche meziročně o více než 40 procent na 762 milionů eur [cca 18,8 mld. Kč]. Tržby klesly o téměř dvě procenta na 8,86 miliardy eur [cca 218 mld. Kč].

Německé automobilky jednají s USA o celní výjimce na vlastní pěst

Společnost Porsche v roce 2022 vstoupila na frankfurtskou akciovou burzu. Jejím většinovým vlastníkem zůstal německý automobilový koncern Volkswagen. Jeho součástí je spolu s dalšími značkami i Škoda Auto. Předseda představenstva Porsche Oliver Blume je i šéfem celého koncernu Volkswagen.

–ČTK/RED–

1 komentář

  1. Mně jsou ti naši političtí EU alpinisté odpornější každým dnem více a více.
    Velmi dobře si vzpomínám, když si tehdy USA pěkně zavařily tou hypotéční krizí a celkově jel dolar dolů, jak se tenkrát tehdejší šéf Porsche s despektem rozvykládával, jak Němci Američanům posílají auta a oni jim za to dávají papírky. Těmi papírky myslel dolary. Měl vůči Američanům nos nahoru, ale že mu zelení komouši pod rukama začínají rozebírat firmu, ho nezajímalo.
    Dnes je automobilka mezi dvěma mlýnskými kameny. Z jedné strany ji drtí zelený komouš, z druhé USA s Čínou a ty tak zvané papírky, které dnes už papírky u Porsche určitě nejsou, se jí pomalu a pomalu vzdalují.
    A ze zadnice toho drceného trčí naši političtí představitelé a s roztaženýma nohama vůči těm kamenům vytvářejí brusný protitlak, aby to toho drceného moc nebolelo a ještě se k tomu stihnou navážet do našeho souseda, který ze žádné zadnice netrčí a obrušovat hlavu si nehodlá nechat.
    A pak se budou divit, že projedou volby a následně budou přemýšlet, že by bylo nejlepší vyměnit voliče.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here