Stará, velká a ojetá auta, ta Češi kupují nejraději

586
ojetá auta
Foto: BMW Auto klub ČR

Ojetá auta v Česku jedou. Loni se jich v tuzemsku prodalo 765 tisíc. To je třikrát více než nových aut. Průměrná cena za ojeté auto byla 228 tisíc korun. A i když vzrostla, český vozový park stále stárne. Proč?

Češi si raději koupí velké auto ideálně prémiových značek než auto nové a méně prémiové. A to i za cenu, že do něj budou muset investovat další desítky tisíce korun na opravu často skrytých vad. Což potvrzuje i předseda Podvýboru pro dopravu PS PČR Martin Kolovratník.

„Přestože průměrná cena za ojeté vozidlo stále roste, to proto, že lidé začali po krizi preferovat novější či lépe vybavená auta a jsou ochotni za ně i více zaplatit, český vozový park stále stárne,“ říká.

Dodává přitom, že průměrné stáří vozu registrovaného v českém registru silničních vozidel se v prvním pololetí letošního roku navýšilo na 14,82 roku. Před sedmi lety bylo přitom o skoro dva roky nižší.

Podvody na trhu s ojetými vozy

Hodnota trhu ojetých vozidel loni v Česku činila 174 miliard korun. Při nákupu ojetého vozidla má minimálně třetina kupujících šanci na to, že pořídí vůz se stočeným tachometrem.

„Objem podvodů kvůli přetáčení tachometrů dosahuje až 10 miliard korun ročně,“ vysvětluje Martin Kolovratník.

Podle něj je takové auto pro kupujícího v průměru až o 20 procent dražší, než kolik by mělo stát v případě, že by stočený tachometr nemělo. 20 procent z ceny pak nový majitel ještě zaplatí za nečekané opravy a údržbu v několika následujících letech nebo měsících.

„Při koupi ojetého vozidla kupujícímu totiž dále hrozí zatajení servisní historie vozu, jeho havárie, ale třeba i jeho pozměnění identity, což platí zejména při dovozech ze zahraničí,“ upřesňuje Kolovratník.

Výjimkou dle jeho slov nejsou ani podvody s odpočtem daně z přidané hodnoty [DPH].

Ojetá auta a problémy s emisemi

Další problém u ojetých vozů je, že mnohé z nich jsou kvůli svému stáří a skrytým závadám nebezpečná pro silniční provoz. Anebo to, že velká část z nich nesplňuje emisní normy a zhoršuje životní prostředí v Česku.

„V minulosti již zavedená opatření v podobě emisních poplatků na nejstarší vozy vedlo k radikálnímu snížení jejich dovozu. Stát by měl v této politice pokračovat, aby kupující jednoduše začali preferovat koupi novějších a čistších vozů,“ tvrdí prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

Jaké jsou EURO normy u nových i ojetých vozů  

Podle něj je dobře, že Policie ČR začala měřit emise aut v reálném provozu. Což je případ třeba Prahy, kde od letošního jara, policisté namátkově vybírají auta ke kontrole emisí a filtru DPF. Otázka ovšem je, nakolik je jejich snažení účinné, protože pokud je takovou kontrolou zjištěno, že auto vykazuje vysoké emise, policisté řidiče odešlou na STK k velkému měření emisí.

Příjem z emisních poplatků

Od roku 2009 bylo na emisních poplatcích vybráno 3,7 mld. korun. Vybrané peníze směřovaly i na podporu programu Zelená úsporám. Zavedením emisních poplatků došlo i k postupné modernizaci vozidel s nižšími emisními standardy. Současně poklesl i objem dovozu automobilů s EURO 1 a 2.

–VRN–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here