Dražší energie zdraží dopravu na železnici. A nejen na ní

709
zeleznici
Foto: Redakce FinTag.cz

Další růst cen energií a paliva zřejmě v příštím roce zdraží jízdné na železnici. V nejbližší době sice dopravci zvýšení cen neplánují, ale při dalším nárůstu nákladů za energie to podle nich bude nevyhnutelné.

Růst cen energií a inflace v budoucnu nejspíš výrazně navýší náklady dopravců, například u Českých drah [ČD] až o miliardu korun. Současný skokový nárůst cen energií a paliva zdraží služby i dalších dopravců. O stovky milionů korun stoupnou náklady velkých městských dopravních podniků. To může vést ke zdražení jízdného nebo omezení provozu. Až čtvrtinové zdražení do konce roku hrozí v nákladní silniční dopravě.

Okamžité zdražení jízdenek kvůli energiím zatím žádný z železničních dopravců nechystá. České dráhy od nového jízdního řádu, který začne platit 12. prosince, prozatím navýší ceny jízdného v průměru o inflační 3,2 procenta. Dráhy zohledňují inflaci do svých tarifů každoročně. Stejným způsobem podraží jízdenky z jednotného státního tarifu.

Zdražování řeší další dopravci

Zvýšené náklady za energie už oznámili další dopravci na železnici. V případě budoucího zdražení podle nich bude záležet na dalším vývoji cen na trhu energií. Přitom platí, že některé neočekávané zvýšené náklady, jako je například právě cena energií, musí dopravcům uhradit objednatelé, tedy většinou úřady. S objednateli kvůli stoupajícím cenám už jedná například společnost Arriva. Dopravce s nimi chce řešit kompenzace za zvýšené výdeje.

„Náklady na jeden ujetý kilometr máme teď vyšší asi o dvě koruny,” uvedl mluvčí Arriva Jan Holub s tím, že o případném zvýšení cen rozhodnou u objednávaných tratí právě úřady.

Společnost RegioJet má podle jejího mluvčího Aleše Ondrůje aktuálně zafixovány a zajištěny nákupy energií. Proto okamžité zdražení nepřipravuje. Do budoucna se ale zvýšené náklady na energie při dalším předpokládaném zdražování nejspíš do cen jízdného podle jeho slov promítnou.

„Pokud bude v příštím roce nepříznivý vývoj pokračovat a porostou další náklady a inflace, budou muset všichni dopravci navyšovat ceny jízdného,” potvrdil.

Na další vývoj cen a inflace bude reagovat podle slov mluvčího Emila Sedlaříka také Leo Express: „V tuto chvíli je vše o externích faktorech, jako je například cena trakční energie.”

Zdražení na železnici nepřijde hned, ale přijde

Nepříznivou situaci na trhu komodit může podle Správy železnic [SŽ] do určité míry pro dopravce zmírnit novela zákona o podporovaných zdrojích energií. Předloha přinese pro elektrickou trakci obecně možnost nehrazení plateb na podporu OZE v ceně služby distribuční soustavy. To by proti letošku znamenalo úsporu zhruba 470 korun za MWh.

„Ovšem je otázkou, co přinese cenové rozhodnutí ERÚ pro příští rok v oblasti regulovaných služeb,” upozornila mluvčí SŽ Nela Friebová.

Vláda odpustí domácnostem DPH na energie i poplatek za OZE

Výkup trakční elektřiny pro příští rok, kterou pro dopravce zajišťuje Správa železnic [SŽ], je podle aktuálních informací dvakrát dražší než loni.

„Situace na období roku 2022 odpovídá stavu, který aktuálně na energetickém trhu v ČR a Evropě panuje,” uvedla Friebová.

Vláda usiluje o nulové DPH na energie i po celý příští rok

Správa železnic odebírá elektřinu pro trakci na železnici u ČEZ Esco, její ceny jsou fixovány vždy na rok. Přesto například ČD, jak už bylo řečeno, očekávají, že růst cen elektřiny a nafty navýší tyto náklady u celé skupiny v budoucnu zhruba o jednu miliardu korun. A to včetně úspor po odečtu taktéž zmíněného poplatku za obnovitelné zdroje energie.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here