Švédská automobilka Volvo Cars, kterou vlastní čínská skupina Geely, v březnu prodala 70 737 vozů. To je o 10 % méně než před rokem. Za poklesem je mimo jiné propad prodeje plně elektrických vozů. Společnost to uvedla v tiskové zprávě.
Prodej plně elektrických vozů Volvo v březnu klesl o 26 procent a tvořil 19 procent celkového prodeje. Prodej elektrifikovaných vozů jako celku, včetně hybridů, se snížil o devět procent a tvořil 43 procent celkového prodeje. V Evropě automobilce prodej klesl o devět procent, ve Spojených státech o osm procent a v Číně o 22 procent.
Automobilka již loni ustoupila od původního plánu nabízet od roku 2030 pouze plně elektrická vozidla. Místo toho chce mít v nabídce i hybridní vozy.
Propady prodejů hlásí i mnoho dalších evropských automobilek, včetně firem Volkswagen, Mercedes-Benz a BMW. Volkswagen navíc nedávno varoval, že by mohl poprvé ve své historii přikročit k uzavírání závodů v Německu. Koncern Volkswagen je největším výrobcem automobilů v Evropě, jeho součástí je mimo jiné Škoda Auto.
Většinovým vlastníkem společnosti Volvo Cars je čínská skupina Geely. Ta automobilku koupila v roce 2010 od amerického koncernu Ford Motor. Geely kupříkladu vlastní i 49,9 procenta v dánské Saxo Bank. O ni teď projevila zájem soukromá švýcarská banka J. Safra Sarasin Group. V roce 2021 firma Volvo Cars uvedla své akcie na stockholmskou burzu.
Strategie Volvo Cars
Vliv na aktuální meziroční pokles prodejů vozů Volvo ale letos v březnu měla i vysoká srovnávací základna. Loni v březnu totiž společnost prodala rekordních 78 970 vozů. To tehdy značilo meziroční růst o čtvrtinu.
Koncernu Volkswagen propadl loni čistý zisk o více než 30 procent
Automobilka přesto již loni uvedla, že čelí zhoršujícím se podmínkám na trhu a hodlá se soustředit spíše na udržování ziskovosti než na růst prodeje. Jim Rowan řekl, že poptávku brzdí mimo jiné vysoká inflace a pomalá výstavba nabíjecích stanic pro elektromobily.
Automobilka přitom patřila mezi první zavedené výrobce automobilů, kteří slíbili úplný přechod na výrobu elektromobilů. A to, jak deklaruje nyní, platí i nadále, jen to bude později, než si její vedení původně myslelo.
„Jsme pevně přesvědčeni, že naše budoucnost je elektrická. Je však jasné, že přechod na elektrifikaci nebude lineární a zákazníci a trhy se pohybují různou rychlostí,“ uvedl generální ředitel Jim Rowan.
Rostoucí poptávka po hybridních vozech vyvolala strategickou změnu v celém odvětví. To počítalo s tím, že hybridy postupně vyřadí plně elektrické vozy. Obavy řidičů z dojezdu jsou jedním z důvodů, proč se kupující přiklánějí k hybridům, které jsou často i cenově dostupnější, upozornila agentura Reuters.
Pokuta od Evropské komise
Volvo Cars patří i do skupiny patnácti automobilek, včetně Evropské asociaci výrobců automobilů [ACEA], kterým navíc letos prvního dubna Evropská komise udělila pokutu v celkové výši 458 milionů eur [11,4 mld. Kč]. Volvo má zaplatit z této částky v přepočtu 233 milionů korun [8,89 mil. eur].
Nejvyšší pokutu 127,7 milionu eur [3,2 mld. Kč] zaplatí německá skupina Volkswagen. Důvodem je kartel v recyklaci vozidel s ukončenou životností. Všichni výrobci účast na kartelu přiznali a souhlasili s urovnáním sporu. Německý Mercedes-Benz pokutu nedostal, protože existenci kartelu ohlásil. Některým automobilkám EK pokutu snížila.
Pokuty Evropské komise pro jednotlivé subjekty
Pokuta v eurech | Snížení v % | |
Mercedes-Benz | 0 | 100 |
Stellantis | 74,9 milionu | 50 |
Mitsubishi | 4,15 milionu | 30 |
Ford | 41,46 milionu | 20 |
BMW | 24,6 milionu | |
Honda | 5,04 milionu | |
Hyundai a Kia | 11,95 milionu | |
Jaguar Land Rover a Tata | 1,64 milionu | |
Mazda | pět milionů | |
Renault a Nissan | 81,46 milionu | |
Opel | 24,53 milionu | 50 |
GM | 17,08 milionu | |
Suzuki | 5,47 milionu | |
Toyota | 23,55 milionu | |
Volkswagen | 127,69 milionu | |
Volvo | 8,89 milionu | |
ACEA | 500.000 |
[Zdroj: EK]
Komise zjistila, že automobilky se zavázaly nevyplácet automobilovým vrakovištím žádnou kompenzaci za recyklaci vozidel. Uplatnily strategií nulových nákladů na zpracování. Dále se domluvily, že nebudou propagovat podíl recyklovaných materiálů ve svých nových vozech. To proto, aby spotřebitelé neměli možnost zohlednit tuto informaci při výběru vozidel, rovněž zjistila komise.
„Podle evropské směrnice přitom výrobci musí poslednímu majiteli vozidla umožnit odevzdání k likvidaci bez dodatečných nákladů. V případě potřeby jsou automobilky povinny nést náklady likvidace, uvedla EK.
–ČTK/RED–