Německý výrobce luxusních sportovních automobilů Porsche plánuje další kolo tvrdých úsporných opatření. Zatím však není jasné, zda budou tato opatření zahrnovat také snižování počtu zaměstnanců.
Informovala o tom agentura DPA s odvoláním na dopis, který zaměstnancům rozeslal předseda představenstva Porsche Oliver Blume.
„Situace zůstává vážná a odvětví se velmi dynamicky vyvíjí,“ upozornil Blume.
Porsche podle jeho slov musí na přicházející změny reagovat pružně a rychle.
„V druhé polovině roku 2025 budou zástupci zaměstnanců a zaměstnavatele jednat o druhém strukturálním balíku, který by měl zajistit dlouhodobou výkonnost podniku,“ píše se v dopisu. Podrobnosti o obsahu těchto jednání Blume ale neposkytl.
Koncernu Volkswagen propadl loni čistý zisk o více než 30 procent
Automobilka Porsche už začátkem roku oznámila, že hodlá do roku 2029 zrušit asi dva tisíce pracovních míst. Toto opatření se má týkat podniku v oblasti německého města Stuttgart, kde má Porsche své sídlo.
Zaměstnanci Porsche mají pracovní místa zaručena do roku 2030. Firma se tak při snižování počtu pracovních míst bude muset spoléhat na dobrovolné odchody zaměstnanců, píše DPA. Na druhou stranu VW již loni vypověděl dohodu o zajištění pracovních míst. Ta bránila propouštění zaměstnanců v jeho německých podnicích od roku 1994. Dohoda ale pozbývá platnosti v letošním roce.
Propady prodejů v USA a Číně
Společnost Volkswagen AG zaznamenala v druhém čtvrtletí výrazný pokles prodejů svých luxusních značek. Dodávky vozů Porsche, Audi, Lamborghini a Bentley klesly o 7,7 procenta na 480 200 kusů. Důvodem jsou americká cla na evropská auta. Ta citelně dopadají právě na segment s nejvyššími maržemi. Problémy působí i nástup čínské konkurence nejen na čínském trhu.
Tlak tarifů pocítil koncern i mimo prémiový segment. Celkové prodeje VW v USA se propadly meziročně o 16 procent. Ještě v předchozím čtvrtletí vykázaly růst o 4,4 procenta, tedy před zavedením celních opatření.
„Evropští výrobci automobilů ztrácejí půdu pod nohama i v Číně, kde trh ovládají domácí výrobci elektromobilů, jako je BYD. Prodeje elektrických vozů VW v Číně klesly téměř o třetinu, což dále zvyšuje tlak na výkon skupiny v klíčových regionech,“ říká pro FinTag vedoucí analytik XTB Jiří Tyleček.
Vývoj ceny akcií koncernu VW od roku 2018
[Zdroj: xStation 5]
Podle něj Volkswagen ale není v problémech osamocený. Podobně i Mercedes-Benz Group AG ohlásila pokles prodeje o 10 procent, rovněž v důsledku nižších dodávek do USA a Číny po zavedení cel.
Přes všechny výzvy se podařilo Volkswagenu meziročně zvýšit celkové dodávky vozů o 1,2 procenta na 2 271 700 kusů. A to díky silnému výkonu levnějších značek VW a Škoda, které mají sice nižší marže, ale širší záběr v rozvíjejících se trzích.
Číňané jednají s koncernem VW o převzetí továren, které zavírá
Výrazné přírůstky hlásí zejména střední a východní Evropa, Jižní Amerika a region Blízkého východu a Afriky. V samotné Číně dokázaly tradiční modely vyrovnat pokles v oblasti elektromobility. To vedlo k celkovému růstu o 2,8 procenta.
Zisk Porsche klesl o 40 procent
Šéf automobilky Blume v dopisu uvedl, že Porsche čelí výraznému zhoršení podnikatelských podmínek. Poukázal v této souvislosti na propad poptávky v Číně, nárůst cel na dovoz automobilů do Spojených států a nečekaně pomalé tempo přechodu zákazníků k elektromobilům.
V ČR se vyrobil rekordní počet elektroaut. Jen se málo prodávají
V letošním prvním čtvrtletí se propadl provozní zisk automobilky Porsche meziročně o více než 40 procent na 762 milionů eur [cca 18,8 mld. Kč]. Tržby klesly o téměř dvě procenta na 8,86 miliardy eur [cca 218 mld. Kč].
Německé automobilky jednají s USA o celní výjimce na vlastní pěst
Společnost Porsche v roce 2022 vstoupila na frankfurtskou akciovou burzu. Jejím většinovým vlastníkem zůstal německý automobilový koncern Volkswagen. Jeho součástí je spolu s dalšími značkami i Škoda Auto. Předseda představenstva Porsche Oliver Blume je i šéfem celého koncernu Volkswagen.
–ČTK/RED–