I pro USA je politika D. Trumpa velký hazard, říká šéf české firmy, která v USA vyrábí

118
v_USA
Oldřich Vlček, majitel a ředitel české firmy na výrobu dílů do aut KV Final. / Foto I,II: Archiv FinTag

Oldřich Vlček [41] je majitel a ředitel české firmy na výrobu dílů pro automobilky KV Final. Teď investuje v přepočtu půl miliardy korun do rozšíření svého stávajícího výrobního závodu v USA. FinTag mu položil několik otázek.  

Jak hodnotíte aktuální výkon českého automobilového průmyslu. Pociťujete omezení produkce?

Ano, produkce se nyní standardně pohybuje přibližně na 50 až 70 procentech původně avizovaných objemů. Některé projekty se ruší nebo posouvají v čase na později.

Problémy byly i v minulých letech zejména při pandemii covidu. Toto období, mám za to, automobilový průmysl už překonal. Nebo se pletu?

Dějí se velké změny v celém automotive. Staří zavedení dodavatelé musí reagovat na pokles poptávky a hledat nové příležitosti, přeskupovat kapacity, uzavírat nebo prodávat nevýdělečné závody.

Liší se nějak situace u nás a v Německu?

Výrazně, v Německu je vše umocněno vysokými mzdami, špatnou konkurenceschopností. V Česku je pro automotive rozhodující výkon Škody Auto, který je velmi dobrý, až bezprecedentní.

Rozšíření výroby v USA

Oznámili jste novou investici do výroby v USA. Nejste sami. Po nástupu prezidenta Trumpa ohlašují jak americké, tak evropské firmy napříč sektory investice do provozů v USA. Skutečně se přesouvá výroba do Ameriky?

Ano, trend je jasný. Problémy se cly, nestabilita zámořské přepravy, odklon od absolutní globalizace, to vše vede k tomu, aby zákazníci raději volili cestu všeho „made in USA“. Všude tam, kde jim to jen situace dovolí. I za cenu vyšších nákladů nyní často zákazníci volí cestu větší stability dodavatelského řetězce.

Česká rodinná firma KV Final posiluje v USA. Investuje půl mld. Kč

Jsou podle vás plány prezidenta Trumpa na obnovení výroby v Americe reálné. Mají na to USA lidské zdroje, technologie, infrastrukturu?

Do určité míry to reálné je, ale i v případě přesunu výroby více do USA se narazí na limity, kapacitní, personální, cenové a tak dále. Přesun výroby do USA logicky povede ke zvýšení cen a je otázka, do jaké míry dokáže americká společnost toto akceptovat.

Inflace v USA roste třetí měsíc za sebou. Všichni mluví o clech

Jak si podle vás nyní stojí americká ekonomika. Máte za to, že ekonomika v USA jde správným směrem, nebo ji naopak čekají problémy?

Vše to bude nyní o tom, jak dopadne současná „obchodní válka“. Jak na to zareagují investoři, kam se bude americký průmysl vyvíjet.

Trumpova cla přináší do rozpočtu USA rekordní částky

Jak moc celní politika prezidenta Trumpa znejišťuje autoprůmysl v USA?

Politika pana Trumpa je dočasný jev, vše se postupně vrátí do nějakého rozumného rovnovážného stavu. Jsem v tomto optimista.

Věříte v dobrou celní dohodu mezi EU a USA v oblasti aut? A co je podle vás „dobrá“ dohoda?

Jediná férová a rozumná dohoda je zrušit cla a ponechat volný nebo jen velmi omezeně regulovaný obchod. Byť víme, že toto je v současné době zřejmě příliš idealistické.

Čínské automobilky to v Evropě nebudou mít snadné

Jak vy osobně nahlížíte na nástup čínské konkurence v Evropě? Je podle vás skutečně tolik nebezpečná pro evropské výrobce?

Konkurence není životu nebezpečná. Je potřeba na ni reagovat, vybírat to lepší z jejích řešení a posouvat se kupředu. Čínské automobilky byly velmi podporované režimem, je otázka času, kdy bublina splaskne. Prodávají často pod své náklady, jen aby získaly co největší podíl na trhu.

Analýza autoprůmyslu: Čína jde rychle dopředu, Evropa zaostává

Čínské automobilky to v Evropě nebudou mít jednoduché. My jako KV Final jednáme o nových projektech i s čínskými zákazníky, například s automobilkou BYD, která v Maďarsku staví závod, ale i s dalšími. To znamená, že to vnímáme i jako příležitost dostat se v budoucnu k novým zajímavým projektům.

Čínská BYD poprvé prodala víc elektroaut v EU než americká Tesla

Tempo obměn vozů se velmi zrychluje, vzniká více modelů, více potřebných nástrojů na výrobu dílů. Tím je pro nás obor nadále zajímavý. Obrovské objemy jednoho modelu na šest až deset let jsou již minulost.

Jak vy osobně vnímáte trend a tlak na elektromobilitu, je to podle vás budoucnost? Pokud ano, proč ji podle vás zákazníci nepřijímají? 

Elektromobilita rozhodně budoucnost je. Fosilní paliva nebudou. Lidé nebudou chtít dýchat zplodiny v ulicích měst, kde žijí. Trend je jednoznačný. Tempo změny se ale neuskuteční rozhodně tak rychle, jak se očekávalo. Je potřeba to nechat běžet přirozeně, netlačit nic lidem silou, dotacemi a podobně. Lidé nejsou hloupí a jakmile cítí nějaký tlak, tak se mu pochopitelně brání. Velmi dobře si dokážou vypočítat, kdy je pro ně elektromobil již smysluplný a kdy ne. K rozhodnutí je nedotlačí žádný politik v Bruselu, ani jinde.

Zpátky do Ameriky

Pokud bychom se vrátili zpátky do USA, jak moc je to důležitý trh pro vaši firmu, obecně pro automobilový průmysl?

Trh je pro nás významný. Jsme tam jedničkou na trhu složitých sestav stropních rámů do automobilů a nyní velkým rozšířením závodu budeme cílit na mnohem širší portfolio vyráběných sestav a více zákazníků. V horizontu několika let bychom chtěli, aby USA závod generoval tržby přes jednu miliardu korun ročně. Nové projekty, které jsme získali, tento potenciál dávají. Automobilový průmysl má v USA prostor pro růst, nyní je vše umocněno probíhající celní válkou.

Firma, která uspěje v USA, má všude otevřené dveře

V USA rozšiřujete výrobu svého podniku z důvodu nových zakázek pro VW. Ten sám staví nový závod v USA. O jaký podnik půjde, co se v něm bude vyrábět?

Volkswagen staví nový závod v Jižní Karolíně, nedaleko od našeho závodu. Bude vyrábět pod značkou Scout Motors v první fázi nové modely, Traveler SUV a Scout Terra pickup truck. Jedná se o elektromobily s hybridním řešením, tzn. gas engine extenderem. Plánované zahájení výroby je v roce 2027 a do vyšších objemů postupně v roce 2028. My musíme být na toto včas připraveni.

I pro USA je politika D. Trumpa velký hazard

Máte za to, že nová továrna VW v USA je důsledek politiky prezidenta Trumpa?

Zde se rozhodlo o investici již dříve, před nástupem Donalda Trumpa do druhého volebního období. Je otázka, zda se jednalo o velkou prozíravost, nebo o souhru náhod. Stejně tak i naše investice do rozšíření závodu KV Final o velkou lisovnu a nástrojárnu nepřišla v důsledku současné politiky, ale připravovali jsme to již před mnoha lety. Současná situace pomohla v rozhodování to skutečně zrealizovat.

Ani 30% cla USA neudělají víc škody v EU než covid či válka na Ukrajině

Osobní otázka na závěr – v Evropě je Donald Trump často vykreslován jako „bizarní postava“, která je chaotická a neví, co činí? Co vy si o něm myslíte?

Pro mě osobně je jeho styl jednání s lidmi nepříjemný. V podnikání se tito lidé ukazují jako nevyzpytatelní a vše velmi komplikují. Špatně se cokoliv plánuje a rozhoduje. V obchodních válkách, stejně jako v jiných, není nakonec nikdy vítězů, vždy pouze poražených. I pro USA je jeho politika velký hazard.

Daniel Tácha

Oldrich_VlcekIng. Oldřich Vlček, majitel a ředitel společnosti KV Final, je ženatý, má tři děti. Vystudoval ČVUT v Praze, fakultu strojní. Během studií absolvoval několik semestrů v zahraničí, v Německu a USA. Celý svůj profesní život pracuje v rodinné firmě KV Final. A jak říká, má s ní i nadále velké sny a cíle, rád by ji v co nejlepší kondici předal další generaci. Volný čas tráví nejraději cvičením nebo s rodinou v přírodě, kde si nejlépe odpočine od ruchu výrobních hal.

3 KOMENTÁŘE

  1. Globální politické naháčství a naivita podnikatelů pokukujících po podnikání v USA je neuvěřitelná. Neperspektivní. Dluhový nekrytý dolar klesá na hodnotě a průběžně se to nemůže zlepšovat. Budou jistě výkyvy. Už nyní tam mnozí ze střední třídy nedokáží splácet půjčky. USA jsou globálním prediktorem odsouzeny ke kolapsu (to se týká i Izraele) a přeformátování na národní multivektorový stát. Součástí tohoto procesu je současná izolace USA od světa a posilování BRICS+ a ŠOS. Ne náhodou státy (třeba dva tři) mezi sebou uzavírají obchodní i komplexnější dohody o bezcelních obchodech a placení v národních měnách (Markodur – asi jsem to zkomolil a omlouvám se, Sahel například). To není náhoda. V politice neexistují náhody. Někteří politologové uvádějí, že se USA rozpadnou na 6 částí. Je také známo, že se chce Texas a Florida minimálně, od USA odtrhnout.

  2. Zase někdo sehnal toho správně ideologicky založeného podnikatele ? Nebo se panáček chce dostat do zbytečného senátu za Spolu-Stan … Kde je docházka nepotřebných „politiků“ pod 40% a stejně skutek utek. Odsouhlasí=podepíší, stejně vše jako kontráš z hradu .. No uvidíme po volbách, teda pokud opravdu prohraje 4demoliční četa s úlisným farářem v čele

  3. Bank of America oznámila pokles zájmu o americké akcie na světovém trhu. Podíl amerických akcií na globálních investičních tocích se v roce 2025 snížil, píší strategové Bank of America. To spojují s nepředvídatelnou obchodní politikou amerického prezidenta Donalda Trumpa, rostoucím rozpočtovým deficitem v zemi a poklesem kurzu dolaru.
    Americké akciové fondy letos přilákaly jen o něco méně než polovinu z celkového objemu prostředků ve srovnání s 72 % v roce 2024, uvádí Bank of America data EPFR Global. Příliv zahraničních investic se za posledních tři měsíce zpomalil na méně než 2 miliardy dolarů oproti 34 miliardám dolarů v lednu.
    Přestože se index S&P 500 po dubnovém propadu na zprávách o Trumpových clech zotavil, stále zaostává za mezinárodními protějšky.
    Někteří správci aktiv varují, že USA přestaly být bezpečným místem pro zahraniční investory kvůli politickým rizikům spojeným s Trumpovou administrativou, zdůrazňuje Bloomberg.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here