
„V Česku je pro automotive rozhodující výkon Škoda Auto, který je velmi dobrý, až bezprecedentní,“ uvedl v nedávném rozhovoru pro FinTag majitel a ředitel společnosti KV Final, která vyrábí díly do aut, Oldřich Vlček.
Za pravdu mu dávají aktuální hospodářské výsledky Škoda Auto. Ta v letošním prvním pololetí zvýšila provozní zisk o 12 procent na téměř 1,29 miliardy eur [31,5 mld. Kč]. Ve své výsledkové zprávě o tom informuje mateřský koncern Volkswagen [VW].
Podle zprávy zvýšila Škoda meziročně pololetní tržby na 15,07 miliardy eur [cca 370 mld. Kč]. Loni ve stejném období dosáhla tržeb 13,65 miliardy eur [cca 335 mld. Kč]. Rozdíl činí zhruba 35 miliard korun. Podrobné výsledky hospodaření zveřejní Škoda Auto příští týden v pondělí 28. července.
Tyto výsledky odpovídají růstu počtu prodaných aut. Zatímco loni v prvním pololetí Škoda Auto prodala 548 tisíc aut, letos to bylo 582 tisíc aut. Za celý rok automobilka vyrobí necelý milion vozidel. Drtivá většina jich směřuje na export.
Meziroční nárůst prodeje vozů Škoda o 6,3 procenta podle automobilky souvisí se silnou poptávkou po elektrických modelech SUV Elroq a Enyaq. Zvýšila se také poptávka po modelu Kodiaq. Na indickém trhu se dařilo podle zprávy VW modelu Kylaq.
Koncern Volkswagen přesto uvedl, že Škoda Auto dosáhla ve čtvrtletí provozní marže 8,5 procenta a zaznamenala nejlepší čtvrtletní výsledek v historii se zhruba 740 miliony eur [cca 18 mld. Kč]. Škoda Auto vykazuje dobré výsledky v koncernu dlouhodobě.
Automobilce Volvo klesají prodeje. A tak mění plány u elektroaut
Škoda letos rovněž oslavuje 130 let od svého založení v roce 1895, kdy zahájila činnost výrobou jízdních kol. Součástí oslav je její hlavní partnerství konajícího se 112. ročníku Tour de France. Škoda Auto se při něm prezentuje jako hlavní partner už po 22. v řadě. Automobilka mimo jiné zajištuje pro potřeby organizátorů až 225 doprovodných vozů a všechny jsou plně elektrické či plug-in hybridní.
Celkově koncern VW ale ztrácí
Zatímco Škoda Auto hlásí rekordní tržby a zisky, skupina Volkswagen se potýká s problémy. V prvním pololetí hospodařila s provozním ziskem 6,7 miliardy eur [cca 165 mld. Kč]. To je meziroční propad o 33 procent. Koncern tak pokračuje v ne příliš pozitivních výsledcích z loňského roku.
Koncernu Volkswagen propadl loni čistý zisk o více než 30 procent
Loni německému koncernu klesl čistý zisk o 30,6 procenta na 12,39 miliardy eur [cca 310 mld. Kč]. Provozní zisk klesl o 15 procent na 19,1 miliardy eur [477 mld. Kč]. Odbyt koncernu klesl o 3,5 procenta na devět milionů vozidel. Růst prodeje v Jižní Americe podle sdělení společnosti nevyrovnal pokles na čínském trhu. V Evropě a Severní Americe zůstal prodej na úrovních roku 2023.
Letos v prvním pololetí prodej aut mírně vzrostl na 4,36 milionu z 4,34 milionu před rokem. Avšak tržby z prodeje aut klesly o 0,3 procenta na 158 miliard eur [cca 3,9 bil. Kč]. V druhém čtvrtletí Volkswagenu klesl provozní zisk meziročně o 29 procent na 3,8 miliardy eur [cca 93 mld. Kč]. To odpovídá provozní marži 4,7 procenta.
Ani 30% cla USA neudělají víc škody v EU než covid či válka na Ukrajině
Jako důvod automobilka uvedla cla a náklady na restrukturalizaci a zvýšený prodej elektrických modelů s nižší marží. Tržby v druhém čtvrtletí koncernu klesly na 80,6 miliardy eur [cca 2. bil. Kč].
Nejde jen o cla USA, ale i ztrátu pozic nejen v Číně
S problémy se s výjimkou Škoda Auta nepotýkají jen značky koncernu VW, ale i další evropské automobilky. Například čistý zisk BMW se loni meziročně propadl více než o třetinu [-37 %] na 7,68 miliardy eur [cca 192,4 mld. Kč]. Hospodaření automobilky ovlivnil slabý prodej v Číně a zdržení dodávek kvůli potížím s brzdami.
A vyhlídky nejsou nijak pozitivní. Potíž totiž nejsou jen cla na dovoz evropských aut do USA, jež už nyní činí 25 procent, ale hlavně nástup čínské konkurence v oblasti nejen elektromobilů. V EU to příliš znát není, protože zatížila dovoz těchto aut dodatečnými cly ve výši 35,3 procenta. Na jiných trzích už to ale znát je. Čína zavedeným automobilkám nekonkuruje pouze v elektroautech, ale i vozidlech se spalovacími motory.
A tak zatímco produkce aut v Asii, a hlavně Číně poslední roky rychle roste, produkce aut v EU a jejich vývoz téměř stejně rychle klesá. Vyplývá to z analýzy globálního autoprůmyslu ekonomky České spořitelny Terezy Hrtúsové.
Analýza autoprůmyslu: Čína jde rychle dopředu, Evropa zaostává
Už loni se stala Asie v autoprůmyslu hlavním regionem s produkcí 55 milionů vozidel. To je nárůst o 150 procent od roku 2003. Oproti tomu Evropa, někdejší lídr v automotive, zažila v uplynulých 20 letech pokles produkce aut z 20 milionů v roce 2003 na 17,2 milionu v roce 2024. To je minus 14 procent.
–DNA–
Možná si to budete ještě pamatovat, pokud hospodářské články tu a tam sledujete. Když ještě kapitáni průmyslu zeleným politikům lezli někam, tak začali u VW realizovat plány, že v ČR zůstane to staré, co přijde jednou na odpis a to fungl nové, perspektivní se bude vyrábět v Německu. Myslím, že i se Španěly se počítalo. Pořád je ještě Španěl pro ně něco o tochu víc, než týpek za bývalou železnou oponou. Tenkrát kolem toho byly řeči, trochu namítali i naši politici, samozřejmě jen lehce, je to soukromá firma a tak platí slovo toho, kdo ji vlastní a také byly určité řeči i v českém závodě.
No zrealizovalo se to a centrála, spíš centrální podniky VW dnes dopadají podle rčení, čiň čertu dobře, peklem se ti odmění. To staré čertu dobře nečiní a nečinilo, tak jede jako buldozer. Také proto má podnik VW v ČR tak dobré hospodářské výsledky. Zkopíruji nyní, co se na síti psalo v létě před dvěma lety:
….. Paniku vyvolala špatně interpretovaná slova šéfa koncernu VW Olivera Blumeho o úsporách a zvýšení ziskovosti. Nesprávně si je mnozí vyložili tak, že by Škodě zůstal podle některých názorů neperspektivní vývoj a výroba spalovacích aut, zatímco elektrická budoucnost by se měla odehrávat jinde. Mediální bouře vyvolala ostrou reakci samotné značky……….Škoda se ohradila proti interpretaci, podle níž se z české značky měl stát skanzen spalovacích motorů. Sázka na zavedené technologie ovšem nemusí být vůbec neperspektivní. Česko totiž zdaleka nemá jistotu, že se v oblasti výroby elektromobilů stane evropskou velmocí. Na druhou stranu má přesný scénář rozvoje své modelové řady směrem k elektrické trakci, včetně vývoje a výroby bateriových modelů……………Škodovky se tak s největší pravděpodobností v následujících letech nebudou vyrábět jen v Mladé Boleslavi a Kvasinách. Má to i další logický důvod, který se patriotům líbit nebude. Má smysl vyrábět elektromobily co nejblíže výrobě baterií. Elon Musk si pro svou gigafactory může vybrat kteroukoli evropskou zemi chce, touží po ní každá vláda. Proč by si měl vybrat právě Českou republiku?…………..
Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/skoda-elektromobil-spalovaci-motor-gigafactory.A230627_112508_automoto_fdv.
A perlička na závěr:
Velký činovník VW se neudržel, přece jen je to Němec, tak je logické, že mu na Německu záleží a měl proslov, ze kterého čišela závist. Alespoň tak se to v Německu interpretovalo. Narážel na to, že bývalý „bolševik“ jede a v Německu nic moc. Jeho proslov měl logiku. Kdyby Škodovku nekoupili, špatně by dopadla a nyní toto. Jenže já jsem jiného názoru. Podle mne to byla naštvanost na sebe sama, jak se nechal politiky nachytat. Myslel si, že kdy s nimi bude souznít, tak vydělá a teď toto. Tak si žáhu zchladil poukazováním na to, že to není spravedlivé, aby „bývalý bolševik“, do kterého mateřská firma tolik investovala, nyní vydělával a mohl vyplácet zaměstancům velké bonusy a on Němec bude muset svým lidem, Němcům, oznamovat propuštění. Já se mu tedy svým způsobem nedivím. Možná rozumí autům, proto je v ekonomickém vedení automobilky, ale nerozumí ekonomice jako takové a společenským jevům s ní související. Tak bude pro německé zaměstance posel špatných zpráv.
A už jsem si všiml, že Šichtářová, která nyní kadiduje za SPD, se nechala slyšet, a doufám, že to četla spousta voličů, že lidi může nakrmit jen efektivita v ekonomice. Je to tak a vyplývá to z ekonomických zákonů. To efektivita je pramenem bohatství. A efektivita primárně není kolik a jak rychle to vše udělám, ale jak výhodně prodám to, co udělám. Jestli si na tom, lidově řečeno, namastím kapsu, nebo budu ještě do firmy nosit vlastní peníze, aby se tato ekonomicky nesesypala. To nošení vlastních peněz v ekonomice má mnoho podob, jak se v jedné písničce o lásce zpívá, že láska má mnoho podob. Mohou to být i vlastní peníze souseda, které vy dostanete ve formě dotací. Třeba. To má z počátku jistou výhodu pro některé firmy. Když ten soused se místo o politiku zajímá spíše o výsledky fotbalových zápasů, tak o tom vůbec neví, že žijete, vyrábíte na jeho účet.