Co spojuje Black Friday a chřipku? Poptávka po lékárenském zboží

16
black_Friday
Ilustrační foto: Redakce FinTag.

Doručování volně prodejných léků a dalšího sortimentu z online lékáren ve vybraném čase si domácnosti oblíbily. Poptávka po službě sílí s příchodem respiračních nemocí a akcelerují ji i slevové akce Black Friday.

Službu doručení léků, které nejsou vázané na lékařských předpis, ale i doplňků stravy nebo dalšího sortimentu, ve zvolený čas využívá podle zástupců online lékáren stále více lidí. Část z nich doručením objednávky v přesně uvedený čas, ve dvouhodinovém slotu, řeší akutní onemocnění, kdy omezují kontakt s okolím a zůstávají v domácí léčbě. Jiným zase vyhovuje úspora času a širší nabídka sortimentu v e-shopu oproti kamenné lékárně.

„V online prostředí umíme zákazníkům nabídnout mnohem širší sortiment, než jaký je v lékárně. Podíl volně prodejných léčiv i díky online prodeji roste a tvoří asi čtvrtinu z celkových prodejů,“ říká vedoucí e-commerce lékáren Dr. Max Marek Šimoník.

Pilulka vzdává kamenné lékárny. Prodává je Dr. Maxovi

Potvrzuje, že nejvíce se v e-shopu prodávají léčiva proti bolesti, rýmě, chřipce a nachlazení. A v těchto měsících, kdy se v populaci více šíří respirační onemocnění, také doplňky stravy. Především pak vitamíny a minerály, kdy mezi ty velmi oblíbené patří například hořčík.

„Zároveň v jarní sezóně se často prodávají i obojky pro psy a kočky proti klíšťatům, v letní zase opalovací produkty,“ dodává Šimoník.

V online obchodě lékárny nabízejí mimo léky, které se neváží na lékařský předpis, také drogistické zboží, dermokosmetiku nebo i potřeby pro sportovce.

V online doručování vedou léky a potraviny

A jsou tu i další důvody, proč v posledních letech stále více lidí využívá doručení léků a dalšího sortimentu z internetových lékáren ve vybraném slotu, takzvaném časovém okně.

„Některé léky je nutné držet v chladu, jiné jsou třeba určeny k okamžité spotřebě. Rovněž u vybraného drogistického zboží nebývají výdejní boxy vhodnou volbou,“ vysvětluje Peter Menky, provozní ředitel společnosti DODO, která službu doručení v časovém okně zajišťuje velkým tuzemských internetovým obchodům.

Objem zásilek doručovaných z online lékáren jeho společností letos vzrostl o 27 procent.

„Právě léčiva se vedle potravin stala nejčastěji doručovacím artiklem, roste i zájem o doručení drogistického zboží,“ přibližuje, který sortiment si české domácnosti zejména nechávají doručit, Menky.

Zároveň potvrzuje každoroční trend, že zájem o doručení volně prodejných léků ještě v den objednání roste výrazněji s nástupem sezony virových onemocnění. Týká se to hlavně léčiv zaměřených na léčbu akutních potíží nebo sezónních nemocí, ale i aktuálně zlevněných položek, dodává.

Doručení zboží ve vybraný čas si lidé více ohlídají

O rostoucí oblibě takzvaného slotového doručení zásilek svědčí i to, že společně s počtem rozvezených zásilek roste i průměrná hodnota jedné objednávky. Podle zástupců lékárenské sítě Dr. Max je u slotového doručení navíc podstatně nižší počet nedoručených zásilek, to o 30 % méně oproti jiným způsobům dopravy. A podle lékárníků poptávka po online nabídce léčiv jenom poroste.

Z pochopitelných důvodů řeší v kamenných lékárnách své akutní problémy vyšší podíl klientů než na e-shopu. Se zkracujícími se lhůtami dodání a proměnou chování zákazníka je ale pravděpodobné, že se tento rozdíl bude v budoucnu do určité míry stírat,“ potvrzuje předpoklad vedoucí komunikace lékáren Dr. Max Michal Petrov.

Lékárny Dr. Max loni vydělaly 1,29 miliardy korun

Zároveň upozorňuje, že lékárny v e-shopech nabízejí pouze léky registrované v České republice a současně volně prodejné. A jde o preparáty, jejichž použití je při samoléčbě bezpečné a jsou určené k léčbě lehčích onemocnění. To znamená, že v online lékárně se nedají objednávat léky na předpis.

V Praze vede doručení zásilky z lékárny po 14 hodině

Nejčastěji si české domácnosti nechávají doručit léky ve vybraném časovém okně v pracovní dny, a sice mezi 14. a 16. hodinou, následuje večerní slot po 18. hodině.

Zajímavé jsou pak rozdíly mezi jednotlivými městy. Zatímco v Praze je odpolední slot po 14. hodině tím nejoblíbenějším, v Ostravě je naopak téměř nejméně využívaný. Za online objednané léky přitom nejvíce vydají lidé v Praze. Což odráží vysokou důvěru v tento způsob nákupu léčiv, upozorňují zástupci online lékáren. Průměrná výše takové objednávky v metropoli přesahuje 1 100 Kč. Oproti tomu v Ostravě se pohybuje okolo 700 Kč.

Novo Nordisk propouští. Trh s léky na hubnutí mu v USA bere Eli Lilly

Pro lékárny přináší tento způsob nákupu i další výhodou. A sice, že klienti při online nákupech utratí více peněz. A nejedná se o nikterak nezajímavé částky.

„Obecně lze říct, že průměrný online košík je o 50 % větší než ten offline,“ říká Šimoník.

Rovněž podotýká, že takové online nákupy už dnes nejsou výsadou jenom mladých lidí, ale významně oslovují i starší generaci. Zatímco věkové rozdíly se smazávají, v nákupech online léčiv dlouhodobě převládají ženy.

–VRN–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here