Filmaři očekávají letos vyšší zisky než loni. Ale i nemají kapacity

22
filmari
Čeští filmaři vítají navýšení koncesionářských poplatků za Českou televizi. Hovoří o něm jako o reformě financování veřejnoprávní televize. / Foto: Redakce FinTag

Obrat českého audiovizuálního průmyslu se snížil loni o 27 procent na necelých deset miliard korun. A 40% pokles hlásí filmaři u zahraničního servisu. Což má podle Asociace producentů v audiovizi [APA] své příčiny.

Jako důvod APA uvedla, že loňské pobídky ČR nejen zahraničním filmařům ve výši 20 procent nemohly konkurovat ostatním státům.

„Pokles roku 2024 odráží to, před čím APA varovala. Pokud by se vládě nepodařila reforma audiovizuálního systému, česká audiovize by se propadla do stagnace nebo poklesu. To se naštěstí neděje,“ říká předseda APA Vratislav Šlajer.

Pochvaluje si, že od ledna 2025 existuje nový Státní fond audiovize s dvojnásobným rozpočtem a vyššími pobídkami pro zahraniční produkce.

„Letošní rok tak opět přináší růst a nové příležitosti. A nejde jen o reformu fondu, ruku v ruce s tím šla dlouho potřebná reforma financování veřejnoprávní televize. Ta je zásadním investorem do audiovize včetně menšinových a nekomerčních projektů, dokumentů, animace a tvorby pro děti a mládež,“ vysvětlil Šlajer.

Vláda schválila zvýšení koncesionářských poplatků i jejich valorizaci

Reformou financování veřejnoprávní televize myslí zvýšení koncesionářských poplatků a jejich rozšíření na další skupiny plátců České televizi a rozhlasu. Například Česká televize ale nezveřejňuje ani své detailní hospodaření. Bez takového přehledu není žádná reforma veřejnoprávních médií možná.

Poptávka produkce ze zahraničí roste

Poptávka zahraničních produkcí po natáčení v Česku díky mnoha opatřením zase roste, tvrdí APA. Novela zákona o audiovizi, kterou loni v říjnu schválila Sněmovna, zvýšila základní filmovou pobídku z 20 procent na 25 procent. Současně vzrostla nejvyšší možná částka pobídky na projekt na 450 milionů korun. Výše pobídek pro animaci a digitální produkci je 35 procent.

„My věříme tomu, že po tom poklesu o nějakých 27 procent… Což je pořád mírný pokles ze 13 miliard na deset, obrat letos začne pomalu růst. Nevím, jestli se nám podaří v roce 2025 dosáhnout těch 13 miliard, ale v průběhu příštích tří let bychom se měli dostat na stejná nebo lepší čísla,“ říká Vratislav Šlajer.

Do Česka se vracejí filmaři. Do práce se těší i Tom Hanks

Například letošní obrat reklamního odvětví ve výši necelých 2,5 miliardy korun po loňském poklesu o 13 procent nyní prudce stoupá. Překonal i zatím nejvyšší hodnotu z roku 2022. Zakázková reklamní tvorba letos stoupla o 400 milionů korun na celkový obrat 1,4 miliardy korun. Důvod je i výrazný nárůst počtu natáčecích dní, a to o 40 procent.

Šlajer upozorňuje, že pobídky v Česku se staly pro filmaře velmi rychle dostupné. Což platí jak pro administraci, tak procesní finanční výdaje.

Dotace v praxi. Stát rozdává stovky milionů firmám na kreativce

Novelizace přinesla i samostatný pilíř pro animaci a gaming. A díky kreativním voucherům, které administruje ministerstvo kultury z Národního plánu obnovy, do audiovize přibylo dalších 200 milionů korun, dodává.

Tuzemští filmaři nemají kapacity

Česko těží z kvalitní tradice audiovizuálních řemesel. Dlouhodobě platí za klíčovou destinaci pro mezinárodní filmové projekty. Loni Praha hostila dvě náročné a prestižní sci-fi produkce. První byl seriál Blade Runner 2099 pro platformu Amazon Prime. Jeho přípravy a natáčení ve druhé polovině roku zcela zaplnily areál Barrandovských studií. Druhým byla další řada seriálu Foundation inspirovaného klasickou knižní sérií Isaaca Asimova.

Streamovací platformy: Netflix, Disney+, nebo HBO Max?

Dva největší projekty obsadily klíčové ateliéry na Barrandově a v Prague Studios. I přes loňský pokles příjmů zájem zahraničních produkcí ukázal na problém, kterým je nedostatek ateliérové kapacity. Mnozí potenciální zahraniční klienti hledali kvůli obsazenosti místních kapacit zázemí jinde. Loňský rok byl totiž výjimečný i souběhem několika velkých projektů.

Vývoj obratu českého audiovizuálního průmyslu v mil. Kč
Rok 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
České filmy a seriály 921 1040 1522 1 241 919 1268 1732 2 145 1871
Zahraniční produkce 3575 3158 4926 6337 5746 8737 11.256 9226 5505
Reklama 2027 2131 1753 1886 1055 1866 2451 2140 2498
Celkem 6523 6329 8201 9464 7720 11.871 15.439 13.511 9873

[Zdroj: APA]

Loni rostl obrat za české placené internetové přenosy [Video on Demand, VOD] a reklamu. Česká VOD tvorba za rok 2024 vykázala rekordní nárůst na 381 milionů korun. Naopak poklesla výroba filmů a seriálů. Česká tvorba ale pokračuje ve stoupajícím trendu. Její objem ale i tak zůstává nižší než v roce 2023.

Zatím nejvyšší výdaje filmařů byly v roce 2022, kdy produkce v Česku utratily 15,4 miliardy korun. Z toho asi 11,3 miliardy připadají na výdaje zahraničních produkcí.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here