Německá automobilka BMW tento týden slavnostně otevřela novou továrnu na výrobu elektromobilů v maďarském městě Debrecín. Investice do továrny činí dvě miliardy eur [cca 49 miliard Kč] a zahrnují i závod na baterie.
Informuje o tom agentura APA. Nová továrna nyní zaměstnává dva tisíce lidí, její produkce by měla činit 150 000 vozů ročně. Komplex zahrnuje 22 budov na ploše 400 hektarů a patří k největším závodům automobilky BMW. Maďarský premiér Viktor Orbán ve svém projevu při slavnostním otevření označil továrnu za „fantastickou a úžasnou“.

„My Maďaři máme rádi rychlost, agresivní řazení, rádi jezdíme napříč zemí, ale očekáváme také stabilitu a bezpečnost. BMW je přesně takové auto,“ prohlásil.
„Naše vysoce efektivní a ergonomická montážní linka se okamžitě a bez problémů rozběhla,“ řekl Hans-Peter Kemser, výkonný ředitel závodu BMW Group Debrecín s tím, že montážní linka je srdcem každé moderní automobilové továrny.
Automobilový průmysl je důležitou součástí maďarské ekonomiky. Továrny mají v zemi také například německé automobilky Mercedes-Benz a Audi. Avšak nejen ty. Do země směřují i čínské investice. Továrnu v Maďarsku provozuje největší výrobce elektromobilů, čínská automobilka BYD, a rovněž jeden z největších světových výrobce baterií do aut, čínská společnost CATL.
O výstavbě čínské automobilky v Maďarsku
Čínská automobilka BYD nově staví továrnu v maďarském Szegedu. Už v příštím roce by měla vyrábět stovky tisíc aut ročně. Letos ale oznámila změnu programu. I když měla být její továrna jednou z hlavních pro výrobu aut do Evropy, Číňané se nakonec více soustředí na vybudování nové továrny v Turecku. Klíčovým faktorem jsou výrazně nižší mzdové náklady v Turecku ve srovnání s EU.
Rozhodnutí výrobci ale přináší i daňové výhody. Evropská unie nedávno zavedla dodatečná cla na elektromobily dovážené z Číny, která u BYD činí 17,4 procenta navíc k základní 10% sazbě. Turecko s EU ale má celní unii, což umožňuje vývoz vozidel vyrobených na jeho území do Evropy bez těchto cel.
Unijní cla na čínská auta poškodí hlavně Česko, Slovensko a Maďarsko
V maďarském závodě se počítá s výrobou modelů Atto 3 a Dolphin, případně nového levného modelu Seagull. Turecká produkce se zaměří na elektrický SUV model Seal U, vůz Sealion 5 a hybridní modely Seal U DM-i a Seal 06 DM-i.
Výstavbu obrovské továrny v Maďarsku už dříve oznámil i čínský výrobce baterií CATL. Továrna má stát v maďarském Debrecínu. Tato investice má hodnotu 7,3 miliardy eur [cca 183 mld. Kč]. V Maďarsku staví CATL svoji druhou evropskou továrnu. V lednu 2023 zahájil provoz své první evropské továrny v Německu. Podle analytiků se de facto jedná o identické výrobní závody. Další továrnu staví pro automobilku Stellantis ve Španělsku. Obdobné továrny buduje i s americkými automobilkami v USA.
Čínský CATL jde na burzu v Hongkongu, aby zaplatil fabriku v Maďarsku
Aby měla společnost peníze na výstavbu nových fabrik, oznámila vstup na burzu v Hongkongu. Což letos v květnu i udělala. Její akcie okamžitě stouply o bezmála 20 procent. Firma z jejich nabídky získala v přepočtu přes sto miliard korun.
Čínská společnost CATL, která vznikla v roce 2011, vyrábí více než třetinu baterií pro elektromobily prodávaných po celém světě. Baterie dodává automobilkám Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Toyota, Honda a Hyundai.
Docela stranou nezůstává ani Česko
Investici v celkové hodnotě 17 miliard korun v Česku tento měsíc oznámila automobilka Toyota. Ta chce rozšířit svůj výrobní závod ve středočeském Kolíně. Jako svůj úspěch to prezentoval premiér Petr Fiala [ODS] a ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček [STAN]. Oba si na tom připsali velké zásluhy.
Továrna v Kolíně díky investici přijme 245 nových zaměstnanců. Na financování nové výrobní linky poskytne vláda pobídku až 64 milionů eur [cca 1,6 mld. Kč] do závodu na montáž baterií.
„Projekt na bázi pokročilých technologií posílí naši přítomnost na evropském trhu a přispěje k přechodu na čistší a účinnější řešení dopravy,“ řekl prezident a generální ředitel společnosti Toyota Motor Europe Jošihiro Nakata.
Škoda Auto vyrábí víc než loni. I tak ale český autoprůmysl ztrácí
Kolínská automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic [TMMCZ] utržila z prodeje výrobků a služeb v hospodářském roce 2024, tedy od dubna 2024 do konce letošního března, 76,2 miliardy korun. V předchozím hospodářském roce to bylo 73,6 miliardy korun. Výsledek hospodaření po zdanění činil 2,96 miliardy korun, v předchozím období to bylo 2,46 miliardy korun.
–DNA–