Od začátku letošního roku zemřelo na českých silnicích a dálnicích 237 lidí. Dalších 980 lidí bylo těžce zraněno. Mladí řidiči zavinili smrt 40 lidí a těžce zranili 136 lidí. Ovšem nejenom mladí řidiči jsou problém. Stále častějšími účastníky dopravních nehod se stávají i senioři [65+].

Mladí řidiči: Dopravní nehody jsou v Evropě nejčastější příčinou úmrtí mladých lidí. Mladí řidiči v Česku loni zavinili 10 051 nehod. V nich přišlo o život 94 lidí. To odpovídá přibližně každé šesté usmrcené osobě v důsledku dopravní nehody. Nejvíce osob [37] přitom usmrtí řidiči ve věku 19 až 20 let. Nejčastějším důvodem nehody je nepřiměřená rychlost vůči stavu vozovky, vjezd do protisměru a nezkušenost, respektive reakce v panice.

„Dobrá zpráva je, že loni byl podíl na nehodách způsobených mladými řidi historicky nejnižší. V meziročním srovnání poklesl o 16,6 %. A i letos klesá, dokonce o více než 30 procent,“ říká vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR [MD ČR] Tomáš Neřold.

I přesto ale mladí řidiči zůstávají nejčastějšími viníky závažných nehod. Zejména pak mladí řidiči osobních vozidel. Ti loni usmrtili 82 osob. Z toho se v 70 případech jednalo o muže a ve zbylých dvanácti událostí o ženy. Platí i to, že nejvíce osob usmrtí na přímém úseku [35 usmrcených, 37% podíl z nehod mladých řidičů]. Ty jsou zrádné tím, že na nich řidič spíše ztratí pozornost nebo je unavený a havaruje.

„Anebo pak, to se týká mladých řidičů, přecení své schopnosti, jede 150 kilometrů v hodině, protože ho to baví,“ doplňuje Tomáš Neřold.

Mladí řidiči a disconehody

Nejvíce usmrcených osob [14] mladými řidiči jde na vrub noci ze soboty na neděli od 23:00 do 4:00.

„To je fenomén takzvaných disconehod, nehod v kombinaci s alkoholem, to stále platí. Ale nejenom alkohol, ale i další návykové látky,“ upřesňuje.

Podle něj pětinu všech usmrcení zavinili mladí řidiči pod vlivem. Meziročně jde o 12% nárůst. Nejvíce nehod jde na vrub mladým řidičům pod vlivem alkoholu [průměr 1,5 %], ale i pod vlivem drog, kdy mladí řidiči jen loni usmrtili sedm lidí.

10% přírůstek řidičů seniorů

Zatímco mladí řidiči zaviní cca 30 % všech dopravních nehod, řidiči senioři cca 5 %. Na druhé straně každý rok počet řidičů seniorů přibývá o deset procent. Počet jimi zaviněných nehod stoupá a praxe ukazuje, že jsou i stále častějšími účastníky dopravních nehod.

„Co se týče řidičů seniorů, tak obecně platí, že trend je za posledních několik let ve srovnání třeba s mladými řidiči negativní. A stále negativnější. Staří řidiči sami podceňují některé situace. Jsou skupinou, která se nejvíce zhoršuje,“ potvrzuje pro Fintag.cz Tomáš Neřold.  

Jako příklad řešení uvádí změny v systému zdravotních prohlídek seniorů u praktických lékařů. Jako zcela konkrétní praktiku pak uvádí podmíněné řízení u seniorů v západních zemích.

„Tam má například senior povoleno řídit, je-li jeho zdravotní stav horší, s podmínkou, že neopustí dané silnice či region. To je řešení například pro seniory, kteří se ztratí a pak bloudí v protisměru po dálnici,“ upřesňuje.

Hledá se řešení

Podmínky řízení u seniorů patří do resortu ministerstev zdravotnictví a dopravy. V říjnu se má bezpečností provozu zabývat i Rada Vlády ČR. Řešit bude rehabilitační programy pro řidiče s recidivou závažných přestupků, ale i zavedení prvků rakouského modelu řidičského průkazu na zkoušku. Zabývat se bude i negativním trendem, který se projevuje u seniorů.

„Budeme muset najít rozumný kompromis, jak přitvrdit ohledně zdravotních prohlídek. A také přemýšlíme o tom, že bychom se zaměřili na praktické lékaře, kteří někdy raději toho člověka nechají projít, než aby si komplikovali život s úkony s tím spojenými,“ upřesňuje Tomáš Neřold.

Dodává, že řidičské oprávnění s podmínkami může být v případech, kdy se senior bez auta neobejde, férovější než zákaz řízení.

Osvětové kampaně

Součástí jednání Rady Vlády ČR má být i kampaň na téma alkohol a drogy u mladých řidičů. BESIP aktuálně připravil reklamní spot na toto téma. Do věci se zapojují ale i soukromé subjekty. Například Ford, který pořádá program bezplatných zdokonalovacích kurzů pro mladé řidiče [18 až 24 let] pod názvem Ford Driving Skills for Life. V něm si mladí řidiči mohou vyzkoušet zvládnutí rizikových situací na silnici. V Česku se akce konala v loňském roce na letišti v Brně – Tuřanech, letos bude probíhat tři dny [6. až 8. září] na Polygonu S–Drive v Hradci Králové.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here