Zdravotní sestry a vojáci se zaťatou pěstí u rudých praporů bojují v Číně s covidem-19. Řeč je o výstavě An Art Exhibition on the Fight Against Covid-19 v čínském Národním muzeu v Pekingu. Ta oslavuje čínský lid, a hlavně vládní komunistickou stranu jako hrdinku boje proti infekci. Na výstavu nesmějí cizinci.

Od té doby, co byly koncem loňského roku ve Wu-chanu potvrzeny první případy nákazy koronavirem, se Komunistická strana Číny snaží prezentovat svůj boj proti covidu-19 jako vzor. Máme-li věřit oficiálním číslům, choroba byla v Číně prakticky zlikvidována. Infekce, která vznikla v Číně, podle tamějších oficiálních dat počtem nakažených nebyla zdaleka tak drtivá jako v USA, Jižní Americe, Rusku nebo v Itálii či Španělsku. Prostě Čína covid-19 zmákla na jedničku. A tak nyní povolala umělce k tomu, aby oslavili toto velké vítězství.

V čínském Národním muzeu na náměstí Tchien-an-men [Nebeského klidu, pozn. red.] se proto na výstavě pojmenované An Art Exhibition on the Fight Against Covid-19 shromáždilo téměř 200 uměleckých děl. Jsou to díla malířská, sochařská a kaligrafická. A mnohé z nich jsou podle agentury AFP, jejíž zástupce na výstavu pronikl a přinesl i několik fotografií, v tom nejčistším stylu socialistického realismu.

Vymývání mozků, jak to známe z komunismu a nacismu

V_Cine_aDíla připomínají krizi, která se od 23. ledna zmocnila země, když se město Wu-chan a jeho provincie ocitly v karanténě. Po několik týdnů to vypadalo, že vláda neví, kudy kam, a prezident Si Ťin-pching dokonce zmizel z médií, kde je většinou všudypřítomný. I přesto se výstava soustředí na bezpříkladně skvělou reakci režimu na výjimečnou situaci.

Mezi obrovskými plátny je na obraze nazvaném “Odpověď na dopis adresovaný generálnímu tajemníkovi” vidět zdravotní sestru ve vytržení nad dopisem Si Ťin-pchinga, který čte svým kolegům.

Uprostřed sálu stojí sousoší vojáků v životní velikosti, kteří vstupují z letadla, aby přispěchali na pomoc obyvatelstvu. Jejich uniformy připomínají Dlouhý pochod, významnou etapu maoistické legendy z 30. let minulého století.

„Přestože umělci nestojí v přední linii v boji proti covidu-19, nešetří úsilím na to, aby zachytili hrdinné činy těch, kdo v této linii stojí,” napsal deník China Daily.

Jiný obraz zachycuje zdravotní sestru s rouškou na obličeji, jak pomáhá kolegovi do ochranné kombinézy.

Velkoplošný plakát ukazuje tvář nejslavnějšího lékaře v zemi, médii zpopularizovaného Čung Nan-šana, jemuž zpod roušky kane slza. Skromný název praví jen “Člen strany”.

Jiný hrdina však na výstavě chybí: je to doktor Li Wen-liang z Wu-chanu, který koncem prosince informoval o objevení nového typu koronaviru. Pak jej vyslýchala policie a obvinila, že šíří fámy. Čtyřiatřicetiletý lékař pak sám na covid-19 umírá.

Stejně tak výstava nereflektuje obrovský byznys, který Čína zrealizovala vývozem ochranných pomůcek. Z nichž mnohé postrádaly potřebnou kvalitu, případně podmínky obchodu byly nastaveny tak, aby kupující tratili na přepravě těchto pomůcek. Česká republika, která celkově zaplatila za ochranné zdravotnické pomůcky cca bezmála osm miliard korun, jenom na přepravě čínské společnosti zaplatila téměř 800 milionů korun. A to i přesto, že měla k dispozici vlastní stroje, kterými by mohla pomůcky do Česka dopravit, pokud by jí to podmínky obchodu umožňovaly.

V Číně je na výstavu cizincům vstup zakázán

Čínská výstava, která byla otevřena 1. srpna a potrvá dva měsíce, není přístupná cizincům. Do muzea se totiž smí jen na základě rezervace, při níž je třeba udat číslo čínského občanského průkazu.

AFP to komentuje: „Před několika řídkými návštěvníky výstavy připomíná obraz nazvaný “Zóna karantény” extrémní kontrolu v Číně. Ta byla zavedena z důvodu boje proti covidu-19. Vidíme zde muže prostrkujícího ruku skrz mříže za cedulí s nápisem Předložte laskavě průkaz opravňující ke vstupu.”

Boj proti epidemii v Číně ilustrují i další kulturní akce. Pekingská opera po osmi měsících zahájila minulý týden sezónu baletem Letět proti větru. Ten podle ředitelky baletu Feng Jing vyjadřuje úctu a vděčnost zdravotnickému personálu. Ve Wu-chanu jsou v jednom sále zase shromážděny předměty připomínající epidemii v kolébce covidu-19. Jako jsou ochranné kombinézy pokryté graffiti.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here