Tuzemský nákupní rádce Heureka.cz odhaduje, že na českém trhu působí 49 500 e-shopů. Loni jejich počet dle odhadů rádce meziročně stoupl o 2 900. Češi v internetových obchodech podle dat Asociace pro elektronickou komerci [APEK] loni utratili cca 196 mld. korun. To je meziročně o 26,5 procenta více.

V počtech internetových obchodů očekávala Heureka.cz podle svého ředitele Tomáše Bravermana mírnou konsolidaci, především vlivem koronavirové krize jich ale přibylo.

„Z našeho rozsáhlého průzkumu mezi e-shopy víme, že třetina e-shopů vnímala negativní dopad celé současné situace na svůj byznys. Vše samozřejmě v závislosti na sortimentu a na vlastních kamenných prodejnách,“ uvedl Braverman.

Platformu na e-shopy Shopify využívají v USA, ale i v Německu

S uzavřením kamenných obchodů a přesunem nákupů na internet zákazníci podle něj začali klást větší důraz na známost značky a důvěryhodnost obchodu. Velkou výhodu, zejména koncem roku, měly dle něj větší e-shopy, které navíc disponovaly kamennými prodejnami, kde bylo možné si objednávku vyzvednout.

Co lidé nakupovali online

Z dat Heureka.cz vyplývá, že loni největší nárůsty ve srovnání s předchozím rokem zaznamenaly kategorie knihy, filmy, hry a jídlo. Tento segment vykázal meziroční růst o 47 procent. Prodeje sportovního zboží si oproti předchozímu roku polepšily o 43 procent, vybavení pro dům a zahradu vzrostlo o 38 procent. Češi více nakupovali on-line i potraviny a nápoje, jejich prodeje oproti předchozímu roku stouply o 45 procent.

Heureka.cz: Co lidé loni nakupovali na internetu
Segment meziroční růst
Filmy, knihy, hry 47 %
Jídlo a nápoje 45 %
Sport 43 %
Dům a zahrada a nábytek 38 %
Sexuální a erotické pomůcky 37 %
Bílé zboží 35 %
Dětské zboží 30 %
Elektronika 28 %
Kosmetika a zdraví 25 %
Oblečení a móda 22 %
Stavebniny 17 %
Hobby 12 %
Auto-moto 7 %

[Zdroj: Heureka.cz]

Podle dat společnosti loni vyskočily také prodeje dezinfekcí, úklidových prostředků, rukavic a teploměrů. Nejčastěji vyhledávaný termín byl na Heureka.cz „respirator ffp3“.

Lidé nakupují online i potraviny

Podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky začali lidé loni oproti minulosti nakupovat na internetu více zboží denní spotřeby. Potraviny, drogistické zboží, ale například i léky.

„V těchto kategoriích vidíme velký potenciál růstu i do budoucna, jelikož jsou stále více dostupné i pro obyvatele mimo velká města. Rozvoji on-line prodeje pomáhá stále širší nabídka způsobu doručení zboží, včetně velmi populárního osobního odběru,“ uvedl.

Black Friday přinesl e-shopům rekordní zisky i zájem

Zachování tempa růstu e-commerce bude podle Vetyšky letos velmi obtížné. Přesto předpokládá, že obraty on-line obchodů překonají hranici 200 miliard korun. Podle Bravermana poroste důvěra Čechů v on-line nakupování, ale budou více šetřit. Předpokládá, že pro české e-shopy je velkou výzvou uplynulý rok alespoň vyrovnat.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here