Vláda v květnu schválila zavedení daně z přidané hodnoty [DPH] na malé zásilky ze zemí mimo EU. Dosud byly balíčky v hodnotě do 22 eur [cca 593 Kč] od daně z přidané hodnoty osvobozeny. Výsledkem bude zdražení drobných zásilek zboží, ale i přesun čínských e-shopů do Evropy.

Vláda svou novelou stvrdila unijní předpis, který tuto výhodu zakazuje od roku 2021. Stát si od opatření slibuje vyšší výběr daní a spravedlivější tržní prostředí. Do celé EU je ročně dováženo až 150 milionů malých zásilek bez DPH. Podle zástupců Ministerstva financí ČR [MF ČR] stávající osvobození od DPH navíc přímo svádělo k fiktivnímu podhodnocování zboží, aby jeho cena nepřesáhla limit 22 eur a zásilka se tak nemusela danit.

„Je dobře, že se Evropa dokázala dohodnout na společném postupu k odstranění této nerovnosti. Firmy z ČR i dalších zemí EU musejí jako plátci odvádět DPH. A to bez ohledu na to, kolik prodávané zboží stojí. Naopak firmy ze třetích zemí si díky osvobození od DPH mohou dovolit to stejné zboží prodat za výrazně nižší cenu. Mají tak oproti těm evropským velkou konkurenční výhodu,“ říká ministryně financí Alena Schillerová [za ANO].

Osvobození od DPH pro malé zásilky v hodnotě pod 22 eur bude s účinností od 1. ledna 2021 zrušeno v celé EU. A to na základě daňových balíčků týkajících se přeshraničního elektronického obchodu, které schválila Rada EU v prosinci 2017 a v listopadu 2019.

Zdanění zásilek dává smysl

Podle odborníků toto opatření dává smysl, protože stejně jako jiné národy i Češi si navykli nechávat si zasílat z Číny zboží, které lze v pohodě koupit i doma. Nákup v čínském e-shopu vyšel zákazníky sice o pár korun levněji, ale spojen byl také s nebývale drahou dopravou s obrovskými dopady na životní prostředí. Což se netýkalo pouze Evropské unie, ale pozdvižení to budilo i v USA.

„Jak je možné, že Čína může letecky zasílat do USA zboží zákazníkům za levnější cenu, než stojí doručení stejné zásilky na mnohem kratší vzdálenost v USA? To nelze vysvětlit jinak než dotováním vývozu do USA,“ uvedl nedávno americký ministr obchodu Wilbur Ross ve zjevné narážce na dotování čínského obchodu čínskou vládou.

Globalizace se vymkla kontrole, říká americký ministr obchodu

Drobné nakupování levného zboží v čínských e-shopech v posledních letech boomovalo i v České republice. Podle informací České pošty přišlo v době před koronavirovou pandemií jen z Číny ke zpracování každý den v průměru 100 tisíc zásilek. V součtu tak bylo za loňský rok osvobozeno od daně celkem 28 milionů drobných balíčků. Nejčastěji si Češi objednávají oblečení, doplňky nebo kryty a další příslušení k mobilům. A to i přesto, že doručení zásilky trvá několik týdnů a kvalita zboží často neodpovídá očekávání.

Čínské firmy projevují zájem o přesun do Evropy

S nakupováním laciného zboží ale nemusí být konec ani s příchodem nového opatření. To totiž nutí čínské firmy k přesunu do Evropy ve smyslu pronájmu či nákupu skladovacích prostor v Evropě.

„Zavedení cel na drobné balíčky už nyní vede k tomu, že zahraniční e-shopy v Evropě zakládají sklady. Například AliExpress již tento krok udělal,“ říká ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu [ADMEZ] Tomáš Hájek.

Jeho slova potvrzuje i ředitel zásilkové a logistické společnosti PackWay Petr Wagner: „V poslední době nás častěji kontaktovali zájemci ze zahraničí s nabídkou hlubší spolupráce nebo dokonce koupě podílu či kapitálového vstupu do naší společnosti. Jde o firmy, které dosud prodávaly zboží přímo zákazníkům.“

Cílem zájemců je podle něj možnost využívat databáze zákazníků firmy, včetně zázemí firmy. Tedy skladů, logistiky, CRM a komplexních procesů pro distance selling.

Narovnání podnikatelského prostředí

Podle Petra Wagnera zájem čínských firem ukazuje, že se zrušení osvobození DPH na drobné zásilky z mimounijních zemí neminulo účinkem. Od zavedení DPH na mimounijní zásilky si slibuje i narovnání podnikatelského trhu. Zatímco doposud firmy z ČR i dalších zemí Evropské unie musejí jako plátci odvádět DPH bez ohledu na to, kolik prodávané zboží stojí, firmy ze třetích zemí si díky osvobození od DPH mohou dovolit to stejné zboží prodat za výrazně nižší cenu a mají tak oproti těm evropským velkou konkurenční výhodu. Což nové nařízení ukončí. A nejde pouze o zvýhodněný vstup mimounijních firem na unijní trh. Na zahraniční e-shopy se také dosud nevztahují tak přísné normy jako na evropské firmy.

„I na českém trhu je velká část internetových obchodů, které jen přeposílají zboží ze zahraničních e-shopů. Přičemž často obcházejí standardní obchodní procesy a podmínky. A to i včetně ochrany spotřebitele u nás,“ vysvětluje Petr Wagner.

Podle něj navíc není ničím výjimečným, když e-shop, jenž se jeví jako český, jen přeposílá zboží z Číny. Což mimo jiné znamená, že nedodržuje zákonné postupy při dodání nebo reklamaci zboží.

Poplatek za celní deklaraci

Podle výkonného ředitele ADMEZ Tomáše Hájka je v tuto chvíli předčasné spekulovat o tom, zda asijským e-shopům klesnou tržby. Nebo naopak vzrostou tržby evropských e-shopů. Jisté je pouze to, že dosud levně dovážené laciné zboží z Číny zdraží. A to nejen kvůli dani, ale i administrativní zátěži dopravců při celním řízení, respektive poplatku za celní deklaraci. To na příkladu zboží za 270 korun ukazuje Lukáš Kovanda.

„DPH na takové zboží totiž činí zhruba 57 korun. Zákazník by tedy nově platil místo 270 korun 327 korun. […] Pokud se zákazník čínského e-shopu, který si objednal zboží za v přepočtu 270 korun, nechá v celním řízení zastupovat Českou poštou, což bude nejčastější případ, musí k ceně zboží připočítat poplatek za službu celní deklarace. Ten činí 200 korun, a navíc se započítává do základu pro výpočet DPH. […] To znamená, že po 1. lednu 2021 uvedený zákazník, který nyní platí 270 korun, zaplatí za to samé zboží 569 korun,“ vysvětluje Lukáš Kovanda.

Přitom upřesňuje, že do výpočtu DPH se nezapočítává jen vlastní hodnota zboží [270 Kč], poštovné, které u čínských e-shopů zpravidla plně dotuje čínská vláda, dále clo [nad 150 euro] a služba celní deklarace.

„To znamená, že k 270 korunám bude třeba připočíst poplatek za celní deklaraci ve výši 200 korun. A ze vzniklého základu 470 korun pak vypočítat 21procentní DPH. Ta odpovídá zhruba 99 korunám. Ze dne na den tak cena zboží z čínského e-shopu vzroste o 111 procent. Tedy z 270 na 569 korun,“ uzavírá.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here