O letošní akci Black Friday se mělo dle odhadů online zobchodovat zboží a služby za sedm miliard korun. Podle dalších e-shopy o Black Friday měly až o 42 % vyšší tržby než loni. Zvýšil se i nápor na ně, například v podobě až 600 kliků za vteřinu.

Letošní akce Black Friday spadla do vrcholu druhé vlny pandemie covid-19. Podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci [APEK] přesáhly online prodeje sedm miliard korun. Samotný Černý pátek [27.11.] přinesl online prodejcům tržby přes 1,3 miliardy korun. Což je absolutní rekord. Podle dalších odhadů byl obrat e-shopů při Black Friday 2,34x vyšší než za průměrný den roku 2020, což představuje nárůst o 134 procent.

„U některých elektronických obchodů se sortimentem typickým pro vánoční dárky, jako jsou například hračky nebo elektronika, se jednalo až o čtyřnásobný výsledek co do obratu,” říká obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys Matěj Kapošváry.

Tradičně největší zájem je o kategorie, jako jsou oblečení, elektronika, mobilní telefony a další příslušenství a samozřejmě hračky a sportovní vybavení. V meziročním srovnání dosahují skvělých výsledků i prodejci potravin, drogistického zboží či léků. Podle Kapošváryho například kategorie, do kterých spadají potřeby pro domácnost, zaznamenaly oproti loňskému roku nárůst, a to i přes 100 procent.

Jak si stály počty kliků na Black Friday

Podle obchodního ředitele společnosti vshosting~ Davida Lintimera větší e-shopy průměrně dosahují náporu na servery v rozmezí 160–190 požadavků [kliků] za vteřinu.

„Tato hodnota se právě během akce Black Friday rapidně zvyšuje. Rok 2020 přinesl za toto období průměrnou hodnotu 345 požadavků za vteřinu, tedy přibližně dvojnásobek. U těch nejsezónněji zaměřených e-shopů jsme zaznamenali nárůst provozu o více než 2 200 procent,“ říká.

Dodává, že když akce vrcholila, dosáhly průměrné hodnoty dokonce 600 požadavků za vteřinu. Ve srovnání s loňským rokem jde o více než 60% nárůst.

Kde se vzal slevový týden

Black Friday je původně americký marketingový svátek z šedesátých let minulého století spojený s výraznými slevami a výprodeji. Akce startuje vrchol každoročních vánočních prodejů a navazuje na Den díkůvzdání. V Česku se tento den stal symbolem týdenních slev i rekordních obratů.

Češi na internetu nejčastěji kupují oblečení, obuv a doplňky

V současné době podle Asociace pro elektronickou komerci meziroční růst internetových předvánočních prodejů přesahuje 30 procent. Podle odhadů APEK by oproti roku 2019 mohlo jít o navýšení pohybující se přes 25 procent.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here