Němci snížili daňovou zátěž pro firmy. České firmy dál platí 21 %

45
danove
Německý kancléř Friedrich Merz obhajuje ve Spolkovém sněmu jak nutnost vyššího zadlužení země, tak ale i snížení daňové zátěže pro německé firmy. / Foto: DBT, Julia Nowak

Spolková rada německého parlamentu včera [11.7.] schválila nižší daňovou zátěž pro firmy v objemu 46 miliard eur [cca 1,1 bil. Kč]. Úlevy zahrnují rychlejší odpisy, nižší daň z příjmů, ale i pobídky pro nákup elektromobilů.

Daňový balíček se vztahuje na roky 2025 až 2029. Obsahuje výhodnější daňové odpisy ve výši až 30 procent ročně po dobu tří let. Součástí balíčku je i slíbené každoroční snižování sazby daně z příjmu právnických osob o jeden procentní bod. Daň se začne snižovat od roku 2028. To znamená, že do roku 2032 klesne na deset procent.

„Balíčkem vytváříme silné investiční pobídky, zajišťujeme pracovní místa a vracíme Německo na cestu růstu. […] Zvyšujeme mezinárodní konkurenceschopnost Německa jako místa pro podnikání,“ uvedl německý ministr financí Lars Klingbeil [SPD].

Německo rostlo v prvním čtvrtletí o 0,4 procenta

Balíček obsahuje i pobídky pro spotřebitele. Němci, kteří si koupí elektromobil, si budou moct v roce jeho pořízení odepsat 75 procent ze zaplacené daně.

Analýza autoprůmyslu: Čína jde rychle dopředu, Evropa zaostává

Opatření, které včera schválila Spolková rada [Bundesrat], už dříve prošlo dolní komorou, Spolkovým sněmem [Bundestag]. Balíček úlev ale i sníží daňové příjmy státu, spolkových zemí a municipalit. Proto vláda Friedricha Merze [CDU] udělala ústupky spolkovým zemím, aby si zajistila jejich schválení v horní komoře parlamentu.

Posílení Německa jakožto místa pro podnikání

Schválený balíček daňových úlev už rozebral kolínský Institut pro hospodářský výzkum [IW]. I podle něj by měla přijatá opatření akcelerovat německý hospodářský růst. Ten od války na Ukrajině stagnuje, případně se nachází v technické recesi. IW tvrdí, že balíček může stimulovat německé firmy v letech 2025 až 2029 k investicím až ve výši 16 miliard eur [cca 395 mld. Kč].

„Zatímco v Německu se od roku 2008 daňové sazby pro firmy nezměnily, ostatní země je snížily,“ uvedla ekonomka IW Galina Kolevová-Schaeferová.

[Pozn. red.: V České republice vláda Petra Fialy [ODS] naopak daně pro firmy v rámci takzvaného konsolidačního balíčku zvýšila, to z 19 procent na 21 procent.]

Stát nemá peníze. A tak Stanjura mluví o prohloubení deficitu

Podle německé ekonomky aktuální sazba daně z příjmu právnických osob v celé SRN činí 15 procent. Takzvaný solidární příplatek, což je příplatek k dani z příjmu právnických osob, činí 0,825 procenta daňového základu. To představuje další daň ve výši téměř 15 procent. Živnostenská daň se pohybuje mezi 7 a 21 procenty v závislosti na místě podnikání.

„Nominální daňové zatížení německých podniků v roce 2024 činilo v průměru kolem 30 procent. To je o šest procent více než v ostatních zemích OECD a o zhruba průměrných devět procent více než v ostatních členských státech EU,“ doplnila.

Němečtí poslanci schválili finanční balík na obranu i investice

Podle ní se z hlediska zdanění firem Německo nachází zhruba uprostřed žebříčku zemí EU, ale je výrazně vyšší než v Číně.

„Problém je, že právě s těmito zeměmi německé firmy svádějí konkurenční boj na globálním trhu,“ doplňuje svoji kolegyni Tobias Hentze z IW.

I ten schválený daňový balíček vítá. Podle jeho názoru spočívá jeho výhoda v tom, že nižší daně mluví k německým firmám jasnou řečí a fungují okamžitě.

„Snadno se implementují a jsou okamžitým přínosem,“ uvedl s tím, že nové opatření přinese i nová pracovní místa. IW ve své analýze odhaduje, že jich může být až 40 tisíc.

Náklady vyrovná rychlejší hospodářský růst

Podle IW nejvýznamnějším stimulem schválené legislativy bude odpisování investic z daní. To platí od 1. července 2025 a potrvá do 31. prosince 2027. Maximální odpisová sazba činí 30 procent v prvním roce pořízení.

„To umožní odepsat více než dvě třetiny objemu investic v prvních třech letech,“ říká profesorka Galina Kolevová-Schaeferová.

Počet firemních insolvencí v Německu na konci loňska stoupl o 36 %

Podle jejího odhadu rychlejší a vyšší odpisy přinesou německým firmám až 26 miliard eur [cca 642 mld. Kč] do roku 2029. Upozorňuje ale i na fiskální dopady balíčku. Zhruba 2,5 miliardy eur [cca 62 mld. Kč] vezmou úlevy při nákupu elektromobilů. O dvě miliardy eur [cca 49 mld. Kč] přijde státní rozpočet na nižší dani z příjmů pro firmy. A 1,5 miliardy eur [cca 37 mld. Kč] si vyžádají schválené příspěvky na výzkum a vývoj.

CDU/CSU a SPD se spřáhly se Zelenými. Ignorují výsledky voleb

Tobias Hentze v této souvislosti upozorňuje, že náklady a výpadek příjmů si mezi sebou rozdělí státní rozpočet, rozpočty municipalit i jednotlivých spolkových zemí.

„Spolkové, státní a místní samosprávy budou profitovat z růstových efektů úlev, což pro ně značí navýšení příjmů,“ vysvětluje.

–DNA–

2 KOMENTÁŘE

  1. Jak to vidím já, jde o labutí píseň německého hospodářství ve světové ekonomice.
    Ne, že by zaniklo, naopak do jisté míry bude fungovat dál, ale veškerá síla a z ní vypývající ekonomická moc, na kterou je navázána i politická moc, bude pryč. Zůstanou jen určité ostrůvky, které se ještě udrží na světové úrovni, ale celková bývalá krása bude definitivně pryč. Všechny odrůdy komoušů si totiž neuvědomují tu věc, že v konkurenčním boji jde často o detaily, které rozhodují. Názorně to je, nebo bylo vidět, v oblasti automobilů. To je všude článků a informací mezi lidem, jak je některá značka dobrá a jiná ne. Jenže řeknete si, nebo si zjistěte, který výrobek konkrérní automobilky nemá kola, nemá volant, nemá motor, do kterého automobilu za deště prší, který v noci nesvítí, v zimě nejezdí a kterou značku pravidelně vidíme stát na okraji cesty s otevřenou kapotou jako s neklamným znamením toho, že automobil vypověděl službu. A u těch značek, u kterých byste byli schopni na kterýkoliv člen výčtu odpovědět, že tomu tak je, zde už dávno nejsou. A přesto ani jedna ze značek, které na cestách vidíme jezdit, nepřesvědčila všechny automobilisty, aby si koupili právě jen ji. Drobné detaily v rozdílech nabídek rozhodly, že se zájem silně rozvrstvil. Aby nedošlo k omylu, vysoká cena drobným rozdílem je, protože na funkčnost nemá zasadní vliv a ta je zase vykompenzována třeba komfortem, který však na schopnost výrobku, zajistit přesun z bodu A do bodu B, nemá zásadní vliv. Takže v součtu, to dá nulu. Tedy mínusem je vysoká cena a plusem zase vyskoký komfort jízdy. Součet se ve schopnosti přesunu z bodu A do bodu B tedy rovná nule. A lidé si často řeknou, že se jim ten komfort nevyplatí a za nevydané peníze si pak koupí nějaký jiný výrobek, nebo službu (dovolenou).
    A teď si vezměte, že vytvoříte rozdíl zásadní. Už přímo na vstupu. V cenách vstupu (energie, materiál), pak během procesu výroby (nařízení, regulace, mzdy) a při velkých rozdílech vůči konkurenci máte jedovatý smrtící kokteil, který vás po požití zahubí. Protože ještě vyšší cenu výrobku než je nutné, už nemáte čím vykompenzovat. Proto nižší daně to mohou trochu oddálit, když firmy ještě přidají to, že přestanou investovat, čímž také ušetří. Ovšem tím to jedině zazdí a neodvratnému se tím stejně nevyhnou, protože nedostatečné neinvestování to jen urychlí.
    A co se týká ČR? Tam nemusíme mít v oblasti daní obavy. Zápaní firmy zde díky výši vyplácených mezd ušetří tolik, že se jim to více než vykompenzuje. A navíc daňové úlevy jako pobídky, se také hojně rozdělují. Takže tyto daně by pak státní kase chyběly.
    Jsem zvědav, kdy toto vše kvalifikované většině západních obyvatel dojde, než hodí lístek do volební urny. Už teď je pozdě.

  2. Němčouři taky zjistili, že jim škodí migranti, co jsou pro ně, tedy pro jejich ekonomiku nepoužitelní a tak ten migrantský odpad pokoutně lifrují do Polska. Zřejmě to bude se souhlasem Tuskovy vlády. Mnohdy migranty pozdě v noci německá policie přiveze na hranici s Polskem na místa, kde není žádná zástavba ani provoz, do lesů a polí a tam je nasměřuje do Polska. Potichoučku aby to nikdo neviděl. Objevují se dokonce informace, že přímo polská ochrana hranic jezdí do Německa si migranty vyzvednout. Je toho plný net a tady v médiích hrobové ticho. Přitom Poláci jsou naši sousedi. Nejspíš o tom bude u nás zakázáno informovat aby Čechům před volbami nedošlo, jak to asi bude vypadat i u nás až začne platit migrační pakt, který nám zařídil ministr Rakušan.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here