
První jednání po sněmovních volbách má dnes [8.10.] naplánované vláda Petra Fialy [ODS]. Na programu vlády je i návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury [SFDI]. Právě v něm mají chybět potřebné peníze.
Vláda o víkendu ve volbách neobhájila svou většinu ve Sněmovně, o sestavení nového kabinetu vyjednává vítězné hnutí ANO s SPD a Motoristy. Šéf ANO Andrej Babiš tvrdí, že v návrhu rozpočtu SFDI na příští rok chybí kolem 60 miliard korun. A kvůli tomu Ředitelství silnic a dálnic [ŘSD] zastavuje realizaci klíčových dopravních staveb. Chybějící peníze nejen na dopravu podle něj významně mění vládou již schválený rozpočet na příští rok s deficitem 286 miliard korun.
„Ten deficit je 346 miliard korun,“ uvedl včera [7.10.] Andrej Babiš, který se tento týden sešel s ředitelem ŘSD Radkem Mátlem, jenž potvrdil nedostatek peněz na projekty.
To, že by se zastavovaly důležité dopravní stavby, ale odmítá ministr dopravy Martin Kupka [ODS]: „Žádná z běžících staveb v České republice se nezastavuje.“
Kupka dodal, že výroky Andreje Babiše hraničí s šířením „poplašné zprávy“.
„Ten Kupka lže jako Fiala,“ kontroval Babiš, podle kterého zástupci vládní koalice zůstávají i nadále „v kómatu“.
Doplnil, že se snaží nyní zorientovat v reálném stavu veřejných financí. Dnes odhadl částku chybějících miliard korun v rozpočtu na osm desítek.
„Peníze nemají zdravotní pojišťovny, některé nemocnice… A hlavně ta dopravní infrastruktura. Fialova vláda nám předává zemi absolutně vysátou… Peníze nejsou vlastně na nic,“ řekl.
Připravme si peníze. Zdravotnictví je opět ve výrazném minusu
Podle něj by bylo ale opakováním chyby, kterou kdysi ve vládě Mirka Topolánka [ODS] udělal někdejší ministr financí Miroslav Kalousek, když prostřednictvím škrtů a úspor v rozpočtu oslabil ekonomiku.
Nevyloučil, že se již schválený schodek státního rozpočtu, pokud se nenajde řešení, jak ho udržet na schválené úrovni, zvýší. Tomu ovšem brání Fialovou vládou přijatý zákon o rozpočtové odpovědnosti. Babiš dnes řekl, že tento zákon bude třeba změnit.
Peníze na dopravu: Kolik jich chybí?
Návrh rozpočtu SFDI počítá s výdaji ve výši 187 miliard korun. Příjmy tvoří kromě peněz od státu také 33,9 miliardy korun z evropských fondů. Státní rozpočet, který schválila vláda Petra Fialy, počítá s jistými příjmy SFDI 144,6 miliardy korun. To je o 15,7 miliardy Kč méně proti schválenému rozpočtu fondu na letošní rok. Podle Sdružení pro výstavbu silnic rozpočet ohrozí dokončení dálniční sítě a znemožní zahájení výstavby dalších projektů.
Babiš vyjmenoval, že se například zastavuje výstavba dálnice mezi Jaroměří a Trutnovem, která byla v plánu na prosinec. Anebo se nepokračuje ve výkupu pozemků pro Pražský okruh nebo komunikaci mezi Prahou a Táborem. Zastaveny jsou podle Babiše modernizace tratí mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo Prahou a Kladnem.
„Je to totální rozklad. Celá tahle dopravní infrastruktura je zastavena,“ řekl s tím, že hledá možná řešení a v této souvislosti zmínil i možnost dalších půjček.
Podle ministerstva dopravy je ve výstavbě 276,5 kilometru dálnic a silnic I. třídy a do prosince bude hotových 67,5 kilometru dálnic. Výkup pozemků pro Pražský okruh se teprve spouští a finanční prostředky na letošní rok jsou zajištěné. Je však potřeba vyřešit navýšení financí pro příští rok a následující léta. To podle něj ale neznamená zpožďování přípravy nových staveb nebo zastavování investičních projektů.
„Když jsem jako ministr dopravy nastoupil v prosinci 2021, chyběly desítky miliard korun na dopravní stavby pro další léta. Stejně nyní musí řešit nastupující vláda celkový rozpočet, včetně toho dopravního,“ sdělil Kupka.
Dopravní stavby utlumovat nechci, říká ministr dopravy Kupka
Podle Andreje Babiše v rozpočtu ale nechybí peníze jen na stavbu dálnic, silnic a železnic. Chybí v něm i peníze na školství, zdravotnictví, hasiče, ale třeba i včelaře.
Neúplný rozpočet na poslední chvíli
Problém je i dlouhodobě nestandardní příprava státního rozpočtu ze strany ministra financí Zbyňka Stanjury [ODS]. Nejenže je podle ekonomů návrh rozpočtu připravován od roku 2024 mimo zavedené zvyklosti a i ledabyle [v návrhu na rok 2026, chybí v něm klíčové přílohy, NRR dlouhodobě poukazuje na nadhodnocené příjmy a podhodnocené výdaje, pozn. red.], ale končící vláda dodala návrh rozpočtu na rok 2026 Sněmovně v nejzazším termínu 30. září. Teď ho předloží znovu nově zvolené Sněmovně.
Vláda schválila rozpočet 2026. Úroky z dluhu jsou 110 miliard korun
Exministryně financí Alena Schillerová [ANO] už několikrát řekla, že Česko zřejmě čeká počátkem roku hospodaření v omezeném režimu rozpočtového provizoria. Rozpočet předložený Stanjurou podle ní musí být přepracován, protože se s ním nedá hospodařit.
Komentář: To nejsou vaše peníze, milá vládo, ale naše peníze!
Rozpočtové provizorium omezuje státní výdaje. Česká republika v něm byla i při zahájení činnosti nyní končícího kabinetu před čtyřmi lety. Za rozpočtového provizoria se řídí hospodaření státu podle posledně schváleného rozpočtu. V době omezení jednotlivé kapitoly rozpočtu dostávají v každém měsíci peníze na výdaje do jedné dvanáctiny celkové roční částky v předcházejícím roce. Pro letošek má deficit činit 241 miliard korun.
–ČTK/RED–
Reichl prohlásil, že vládu je třeba soudit, ale někteří ty důvody stále nechápou, stále nechápou.
Řeknu vám, co si myslím. Je to skutečně tak, že peníze ve své podstatě na nic jsou, když dojde na lámáni chleba. Protože se jedná pouze o směnný prostředek, abychom si nemuseli vyměňovat věc za věc. Peníze se ani nejí a ani se pod penězi před deštěm neschováváme.
Babišův problém však je, když se zeleným komoušům bude jejich dílo dařit. Protože nalejme si čistého vína. Nová silnice investicí není, i když se nám to snaží hádkami s panem Kupkou namluvit. Investice je, když korunu vydám a dvě mi to přinese. A když ještě navíc jsem schopen si za ty dvě koruny koupit věci dvě. Ne, že až mi ty dvě koruny ta moje „investice“ přihraje, že ta věc, která na počátku mého investování stála korunu jednu, po skočení investice stojí už koruny dvě. Co mi přinese to, když občané nebudou devadesátkou kličkovat mezi dírami v silnici, ale sto třicítkou si posviští po hladké silnici, aby byli dříve doma a mohli o to déle sedět před obrazovkou, kde se ve nekonečném seriálu opakuje nic v nespočetných variacích?
Chci tím říci jedno. Pokud bude hospodářství v EU devastováno stejnou měrou jako doposud, bude mít nová vláda jen tu možnost, než kola hospodářství držet v otáčkách jen vládním litím peněz do něj. A to samožejmě špatně skončí. Když však neudělá nic a bude se zaklínat odpovědnou finanční politikou, což zkoušela vláda předchozí, začne hospodářství drhnout okamžitě, (což se skutečně projevovalo, proto šli) a pak, kdyby se karta obrátila, to znamená, že by zelení komouši skončili na smetišti dějin, tak obnovovací zakázky, stejně jako v Německu po válce, dostanou ty firmy, které ještě přežily. Mimochodem, nikdo se těch firem v Německu neptal, na čem si vydělávaly za války a kdo a jaké zakázky jim zadával. Nejen to nikdo, až na jedince, neřešil, ale ještě dostávaly levné půjčky, aby zesílily, když měly nemálo provozů rozbombardovaných.
Pokud se tu ještě najde nějaký volič, který nechápe, že situace je skutečně vážná, snad se mu to už začíná vyjevovat. Alespoň v to doufám.
Stále máme poloviční zadlužení než eurozóna. Je lepší zvýšit dočasně dluh, než zpomalit ekonomiku tak jak to udělala a dále plánovala fialová vláda.
Za minulé vlády s ANO byl dluh k HDP dohromady snížen navzdory pandemii, zvyšování peněz důchodcům, zdravotníkům, učitelům, dálnicím atd. https://www.mfcr.cz/cs/ministerstvo/media/tiskove-zpravy/2020/statni-dluh-klesa-v-pomeru-k-hdp-uz-sest-37562 a byly tam i vyrovnané rozpočty. Věřím, že na konci volebního období bude zadlužení vůči HDP opět nižší než dnes.
Být vámi, moc bych na to nesázel. Hospodářství a rozvoj společnosti ve všech směrech dělá trh. Prostě se vyrábí to, na čem se vydělá. Za co my jsme ochotni vydat své těžce vydělané peníze. A investice firem potom s tím jdou ruku v ruce. Vláda to může podporovat vytvářením podmínek, aby to šlo firmám hladce, třeba tím stavěním silnic, daněmi, zákoníkem práce a podobně, ale nemůže je nahradit v jejich podnikání. Dnes je to stejné, jako kdybyste roztahoval s lidmi vůz a část z nich, místo aby táhla, tak vám zcela veřejně sype písek do ložisek. Nová vláda může do jisté míry bránit katastrofě, která by se dala nazvat rčením – a poslední v podniku zhasne, ale má omezené prostředky. Může to dělat pouze tak, že jedněm vytáhne peníze z kapes a tím podpoří podniky, aby nezdechly hned zítra. Víc možností nemá.