Školu Populo paralyzoval nápor zájemců o doučování

3102
doucovani
Ilustrační foto: Pixabay.com

Zavřené školy kvůli pandemii covidu si vybírají svou daň. Tisíce žáků a studentů nezvládají dohnat, co ve výuce zanedbaly kvůli lockdownům, karanténám a izolacím. Teď nosí domů špatné známky a potřebují doučování.

Rodiče se proto obracejí na soukromá zařízení a žádají doučování. Ta však nezvládají uspokojit poptávku. Jednou ze škol, která se nyní potýká s obrovským nárůstem zájmu o doučování, je i Škola Populo. Ta působí po celé České republice. Situace je natolik vyhrocená, že škola už přestala nejspíš až do příštího týdne přijímat nové studenty a žáky do svých programů.

„Aktuální nárůst zájmu o doučování, který začal zhruba v září loňského roku, se týká jak základních, tak středních škol. Je spojený s omezenou výukou za poslední skoro dva roky. V první fází se ten zájem tak neprojevil, protože žáci a studenti nebyli klasifikováni klasickým způsobem, a výuka nebyla standardní. Což ale už neplatí, žáci a studenti jsou nyní klasifikováni jako za normálních okolností, ale domů nosí špatné známky,“ říká pro FinTag.cz ředitel a zakladatel největší české doučovací Školy Populo Jakub Rakušan.

Podle něj je situace kritická. Škola zhruba od loňského září zaznamenává až pětinásobný zájem o doučování, než měla v době před nástupem covidu. Zatímco ještě v roce 2019 realizovala 4 000 doučovacích kurzů, v roce 2020 jich měla již 5 000. A v roce 2021 počet kurzů stoupl na 12 000.

„No a nyní je takový zájem, že musíme docela reorganizovat strukturu naší firmy, abychom ten nápor zvládli. A ani tak se nám ho nedaří plně zvládnout,“ vysvětluje.

V problémech jsou i rodiny žáků a studentů

Vypjatá situace dohání i samotné rodiče a prarodiče. Jedním z nich je i Marie Neufusová z Tábora. Ta své vnučce zaplatila kurz právě ve Škole Populo, kde ji mají připravit na přijímací zkoušky na víceleté gymnázium.

„Zaplatila jsem pět tisíc korun za kurz. Výuka už měla začít, ale nezačala. Když volám do školy, už mi ani neberou telefon. Upřímně nevím, co si o tom mám myslet,“ říká.  

A problémy přiznává i Jakub Rakušan. Podle jeho slov je škola ještě schopna strojově vyřídit se zhruba denním prodlením SMS a e-maily klientů, kteří si kurz zaplatili nebo o něj mají zájem. Nezvládá už ale vyřizovat jejich telefony.

„Bohužel, teď máme i tisíc zmeškaných hovorů od stávajících, ale i nových klientů denně. A to prostě není v našich silách fyzicky vyřídit. O problému víme, nestrkáme hlavu do písku, ale jsme v naprosto kritické situaci. Potřebujeme čas, abychom situaci zvládli,“ vysvětluje.

Situace kolem doučování se uklidní snad už příští týden

Odhaduje, že škola se dostane do jakžtakž normálního režimu nejdříve v příštím týdnu. To znamená, že bude moci znovu plně komunikovat o výuce se stávajícími i novými klienty. Dle jeho slov zhruba 140 zaměstnanců a 800 lektorů školy nyní pracuje téměř 24 hodin denně, ale ani to nestačí.

„Posílili jsme náš tým, udělali jsme reorganizaci a restrukturalizaci firmy a zefektivnili jsme způsob komunikace s klienty. Vše děláme za pochodu. Snažíme se nastalou situaci řešit, co nám síly stačí,“ říká.

Dodává, že chápe i ty klienty, kteří se školou nyní ztrácí trpělivost. Těm, kteří nevydrží déle čekat, nabízí vrácení peněz. Těm, kteří budou-li shovívaví k problémům školy, i hodiny zdarma jako kompenzaci. To, pokud se rozhodnou počkat, až škola zvládne a utřídí nápor stávajících a nových zájemců o doučování svých dětí.

„Co se týče nových klientů, které v těchto dnech nejsme schopni uspokojit, tak těm bych rád sdělil, že již příští týden se budeme moci naplno věnovat i jim,“ říká Rakušan a znovu zdůrazňuje, že škola o problémech ví, řeší je, ale situace z hlediska zanedbané výuky kvůli covidu-19 ji prostě dohnala.

Není nikoho, kdo by dětem pomohl

Podle Jakuba Rakušana je zcela přirozené, že výpadky z výuky kvůli covidu-19 za poslední necelé dva roky poznamenaly znalosti dětí. Jestliže ty loni a předloni nedostávaly známky, problém nebyl tak do očí bijící. Spolu s normalizací výuky se ale teď projevil docela naplno.

„Teď pedagogové učí znovu podle osnov a žáky a studenty klasifikují. A ti tak dostávají špatné známky. A není v Česku instituce, která by s tímto problémem pomohla dětem, jejich rodičům, ale ani těm školám,“ tvrdí.

Podle něj na vině nejsou pedagogové ve školách, ale ani samotné školy. Ty se dle jeho názoru vzhledem ke svému často chabému ekonomickému a kapacitnímu zázemí stěží mohou věnovat individuálně dětem s mezerami ve vzdělání.

„Já nevím, kdo by to měl řešit. Jestli kraj nebo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, ale vím, že my jako jediná doučování škola teď sklízíme problém, který začal omezením výuky kvůli covidu-19. Děti těžko mohou excelovat ve znalostech, když dlouhodobě nechodí do školy, ztratí návyky, přijdou o zažité stereotypy,“ vysvětluje.

Uplatnilo by se online vyučování, pokud by byl zájem

V této souvislosti odkazuje na využití moderních technologií, které by se nyní právě mohly osvědčit při vyučování, ale dle jeho slov se na ně opět zapomnělo.

„Já vám to řeknu na příkladu. My, protože online výuku běžně využíváme v těch regionech, kde nemáme klasické třídy, jsme loni rozeslali do všech škol manuál, jak efektivně online doučovat zanedbanou látku, jak vůbec online vyučovat. Doteď na tento náš krok ale nikdo z odpovědných úřadů nijak nezareagoval. Počítám tedy, že nikoho v nich tedy ani nenapadlo, naše zkušenosti využít ve prospěch dětí,“ uzavírá.

Daniel Tácha

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here