Řidiči skupiny B se dočkají rozšíření oprávnění v řízení

35298
skupiny_B
Ilustrační foto: Redakce FinTag.cz

Držitelé řidičských průkazů skupiny B budou oprávněni řídit vozidla až do 4,25 tuny. Ovšem jen ty na alternativní pohony, které zvyšují hmotnost vozidla kvůli těžšímu pohonu. Nesmí u nich ale dojít ke zvýšení nosnosti vozidla.

Návrh na změnu pravidel pro řidičské průkazy skupiny B k Ministerstvu dopravy ČR [MD ČR] podali zástupci Svazu průmyslu a dopravy [SP ČR] společně s dalšími oborovými asociacemi z oblasti dopravy. Po úřadu žádají o výjimku v oprávnění k řízení především elektrických dodávek do 4,25 tuny. Za stávajících podmínek smějí držitelé řidičských průkazů skupiny B řídit pouze automobily maximálně do 3,5 tuny.

„Dodávky s alternativním pohonem, a zejména ty elektrické, jsou těžší a při plném nákladu nemohou splnit hmotnostní limit do 3,5 tuny a nelze je tudíž plně využít,“ vysvětluje důvod pro žádost o změnu legislativy prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.

Vodík vidím jako palivo budoucnosti, říká Jaroslav Hanák

Návrh Svazu podpořily Sdružení automobilového průmyslu, Svaz dovozců automobilů, Sdružení dopravců ČESMAD BOHEMIA. Dále Česká asociace mezinárodních expresních přepravců a řada členských firem Svazu průmyslu.

Se zavedením výjimky souhlasí i Policejní prezidium ČR. Ministerstvo dopravy přislíbilo, že takovou změnu zapracuje v rámci novelizace zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů [zákon o silničním provozu] ještě v letošním roce.

„Nejen, že takové opatření srovná podmínky s konkurencí ze zemí, které už výjimku přijaly, ale s ohledem na tisíce chybějících řidičů s řidičským oprávněním skupiny C, to usnadní firmám nákup elektroaut a dalších dodávek na alternativní pohony,” dodává prezident SP ČR Hanák s tím, že změna se mimo jiného pozitivně dotkne i ochrany životního prostředí.

Evropská unie se změnou pro řidiče skupiny B nemá

Již v roce 2018 zástupci EK schválili novou směrnici o řidičských průkazech, která zavedení rozšíření oprávnění pro držitele řidičských průkazů skupiny B pro řízení vozidel na alternativní pohon do 4,25 tun členským státům dává. V praxi to znamená, že za určitých podmínek mohou nákladní automobily s celkovou hmotností od 3,5 do 4,25 tun řídit lidé s řidičským oprávněním skupiny B. Pokud je tedy pohánějí alternativní paliva a hmotnost pohonu u nich výrazně omezuje nosnost vozidla.

Čistá mobilita je trend. Benzín a naftu ale tak rychle nenahradí

Výjimku už do své praxe zavedly některé z členských států. Například Rakousko, Německo, Francie, Španělsko a Irsko. Další unijní země změnu nyní připravují.

„Podle směrnice je možné výjimku využít pouze tehdy, když se zvýší hmotnost vozidla kvůli těžšímu pohonnému systému, nesmí přitom dojít k navýšení nosnosti,“ upozorňuje na jednu z hlavních podmínek k navrhovanému rozšíření oprávnění řidičů skupiny B Svaz.

V případě nepřijetí změny k oprávnění řídit těžší vozidla na alternativní pohony pro držitele průkazu skupiny B, by řidiči pro jejich řízení potřebovali oprávnění pro skupinu C. Což by podle Svazu podnikům prodražilo investice do obnovy svých vozových parků. A v některých případech by nákup nízkoemisních dodávek vybavených nejnovějšími bezpečnostními a asistenčními prvky zřejmě i znemožnilo.

–VRN–

3 KOMENTÁŘE

  1. nechapu PROC skupinu B nedaji celou do 4,25t nebo 4,5 t. rozlisovat alternativu od nafty nebo benzinu je howadina ALE jak uz vime tak vypatlany bruselllistan je bezmozek a chteji evropu dotlacit do elektrifikace provozu, pojedes pomalu a budes delsi cas nabijet,nikam se nepozenes,pac el,auto moc daleko nedojede kdyz spechas. nedavno jsem koukal na video tesly, jela po dalnici v nemecku prumerna rychlost asi 190 +- 10km vic jet nemohla kvuli provozu a zimnim gumam ikdyz ty meli 235km tak stejne prumer byl jen tech 190+- a dojezd uzasnych 87km kam se hrabou benziny a naftaci, ti nedojedou ani za roh. takze se smeruje smer sneci jizda aby se nekam vubec dojelo.

  2. Takže řidiči EL aut jsou lepší, lepší reakce, líp jim to brzdí. Toto mohl vymyslet pouze bezmozek. Tak zaveďme skupiny podle užitečné hmotnosti a nebude problém.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here