ND zdražilo. Ostatní pražská divadla se tomu brání

465
divadla
Foto: Pixabay.com

Pražská divadla se navzdory drahým energiím většinou nechystají zdražovat vstupné. Šetřit chtějí zkrácením topné sezony a omezením počtu premiér. Některé i více využijí pronájmy svých prostor.

Naopak zdražení vstupného deklarovalo od začátku sezony Národní divadlo [ND]. Vedení první české scény uvedlo, že za energie letos zaplatí třikrát tolik, co zaplatilo za loňský rok. Proto od září zvýšilo ceny vstupného v případě činohry plošně asi o 15 procent. U baletu o stejnou sumu navýší ceny vybraných představení. Operní představení plošně podraží od ledna 2023, a to opět přibližně o 15 procent.

Jak ale vyplývá z šetření mezi dalšími pražskými divadly, ne každé se odváží i navzdory nárůstu nákladů automaticky zdražovat. Alespoň do konce roku tak mnohá z pražských divadel udrží vstupné na současných úrovních.

„O měsíc jsme zkrátili topnou sezonu a do konce roku bude z finančních důvodů pouze jedna premiéra místo plánovaných dvou. Vstupné zvyšovat neplánujeme, protože jsme tak učinili již v minulé sezoně,” říká mluvčí Divadla Na zábradlí Lucie Flemrová.

Také Činoherní klub vstupné zdražovat do konce roku nebude, jak potvrdila jeho mluvčí Linda Skarlandtová. Michal Zelenka z Divadla Ungelt tvrdí, že jeho scéna se pokusí situaci zvládnout důstojně. Dotaz na případné zdražování ale nekomentoval.

Zdražování vstupenek ještě letos divadla vesměs odmítají

Zástupci Divadla v Dlouhé uvádějí, že k maximálním úsporám je situace donutila už v předchozích sezonách kvůli covidu. Všechny možnosti tak prý vyčerpali.

„Zdražování vstupného minimálně do konce kalendářního roku neplánujeme. Doufáme, že díky podpoře našeho zřizovatele, kterým je město Praha, budeme moci zachovat jeho stávající výši. Už proto, že polovina našich diváků jsou děti a mládež,” říká mluvčí divadla Karola Štěpánová.

Najít další úspory se pokusí i Švandovo divadlo. Nárůst cen energií ho podle jeho ředitele Daniela Hrbka postihl už zkraje letošního roku.

„Proto jsme přijali na jaře několik úsporných opatření. Mezi něž počítám omezení počtu hracích termínů, snížení rozpočtu výroby jednotlivých inscenací, šetření nákladů v různých úrovních uměleckého, umělecko-technického a administrativního provozu,” říká Hrbek.

Covid-19 nutí divadla k větší kreativitě v marketingu

Vstupenky divadlo ale zdražilo už loni v listopadu. Hrbek počítá s tím, že teď přijdou další úspory. Jaké a kdy podle něj závisí na mnoha okolnostech. Další vývoj určí až ceny energií, postoj zřizovatele a preference nové politické reprezentace hlavního města. Své řekne i vývoj inflace a chování diváků, tvrdí.

„Předpokládám, že do úzkých se dostanou i všechny nízkopříjmové divadelní profese. Což může mít taky velký vliv na celý kreativní sektor. Nečekáme tedy lehké období, jsme ale připraveni situaci řešit s ohledem na míru překážek, které nám stojí – a budou stát – v cestě,” upřesnil.

Nezdraží ani Vzlet či divadlo MANA

Ke zdražování vstupného nepřistoupí ani pražské kulturní centrum Vzlet ve Vršovicích.

„Enormně zvýšené ceny energií už od října 2021, zvýšení nájmu na budovu Vzletu o 150 procent od ledna 2023 a vysokou inflaci se snažíme kompenzovat zintenzivněním naší doplňkové činnosti, tedy pronájmů či zadaných akcí,” uvádí ředitel centra Petr Prokop.

Na rozdíl od jiných kulturních institucí činí ve Vzletu příjem ze vstupného méně významnou položku z příjmů při zachování zhruba šedesátiprocentní soběstačnosti. Ve Vršovicích sídlí také divadlo MANA. Jeho ředitel David Frýdl říká, že divadlo má dnes výhodu v tom, že od svých začátků je nízkonákladovým projektem.

„Situace narůstajících cen energií a pokračující inflace je v mnohém pro divadla horší, nežli v době covidových opatření. Ta zmírňovaly kompenzace ze státního rozpočtu, ale také ochota diváků po téměř dvouletém půstu se vracet zpátky do divadel. Nyní je rozjezd prodejů vstupenek na novou sezonu mnohem pomalejší, lidé s nákupem váhají a často čekají až do poslední chvíle,” tvrdí.

Vláda přidala armádě, ale sebrala školství i kultuře

Podle něj divadlo stále drží „předcovidové ceny“. A je tím nejlevnějším lidovým divadlem v Praze, jak se prezentovalo už za první republiky.

„Protože jsem zároveň farář, toho času v roli principála, nečekám jenom na Godota a dotace od státu. Naučil jsem se počítat se zázraky, které jsou nedílnou součástí mé profese. Vím, že nakonec všechno dobře dopadne. A když ne, tak to ještě není konec,” uzavírá Frýdl.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here