ČD vydaly ESG dluhopisy v objemu přes 12 mld. Kč

387
dluhopisy
Foto: Redakce FinTag.cz

České dráhy [ČD] realizovaly emisi dluhopisů v hodnotě 500 milionů eur [cca 12,2 mld. Kč]. Dluhopisy mají splatnost pět let a pevný úrok 5,625 procenta. Vůbec poprvé v historii národního dopravce jde o takzvané zelené bondy.

Manažerem dluhopisů byly Erste Group Bank, ING Bank, Societe Generale Group a UniCredit Bank. Národní dopravce získané prostředky využije k financování nákupu nových vlaků a realizaci zelených projektů. Část výnosů z dluhopisů použije ke splacení některých dalších závazků.

„Potenciál pro růst Českých drah vidím hlavně v mezistátní dálkové dopravě a ve zvyšování obsazenosti spojů. Nutnou podmínkou je právě modernizace vozidlového parku. Tam, kde nasadíme nové vlaky, nám přibývají zákazníci. Typickým příkladem je linka Praha – Plzeň – Cheb, kde jezdí aktuálně nejmodernější dálkové vozy ve střední Evropě,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.

Novým šéfem Českých drah je hráč pokeru Michal Krapinec

„Jako podnikatelský subjekt nedostáváme na nákup vlaků prostředky ze státního rozpočtu. Financování si musíme zajistit sami na komerční bázi. Proto hledáme ty nejvýhodnější možnosti, jako jsou finanční zdroje od Eurofimy nebo právě emitované ESG bondy,“ dodal.

Kde jezdí nejmodernější vlaky

Podle Krapince ČD investují do obnovy flotily dlouhodobě. S ohledem na možnosti krajů a ministerstva dopravy objednat v rámci veřejné dopravy nové vlaky, probíhá výměna postupně.

Nejnovější vozidla ČD aktuálně jezdí v Plzeňském a Jihočeském kraji. Na nové vlaky čeká Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Nové soupravy mají být ve výrobě i pro další regiony a dálkové expresní linky.

„V současnosti máme objednáno dalších více než 230 moderních jednotek a lokomotiv. To je dohromady zhruba 750 jednotlivých vozidel. Pro dálkové spoje pořizujeme soupravy ComfortJet, pro regiony další RegioPantery nebo motorové jednotky typu RegioShark,“ upřesnil Krapinec.

CPR AM uvedla nový tematický fond zaměřený na vodík  

S některými kraji se České dráhy podle něj baví i o nasazení hybridních vlaků, které budou šetrnější k životnímu prostředí.

Zelené dluhopisy ČD a naplňování ESG

Podle zástupců národního dopravce patří ČD k prvním velkým podnikům v Česku, které využily možnost emise takzvaných zelených dluhopisů. Ty, jak uvedli, odrážejí skutečnost, že jsou ČD aktivní v oblasti ESG [Enviromental, Social and Governance, pozn. red.].

„Investoři počítají s tím, že firma podniká trvale udržitelným způsobem, a díky tomu si můžeme půjčit za výhodnějších podmínek. Železniční doprava je ekologická a energeticky úsporná už ze své podstaty. Tento aspekt hodláme dále rozvíjet a posouvat. Stejně tak jako všechny další aktivity v oblasti ESG, ať jde o rovnoprávnost různých společenských a sociálních skupin nebo o péči o naše zaměstnance,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku a nákup Lukáš Svoboda.

Za místenkové peklo ve vlacích mohou cestující, tvrdí ČD

Dodal, že se ČD v tomto týdnu připojily k projektu Rethink. To je iniciativa vedená generálními řediteli tuzemských významných společností se snahou o zajištění dlouhodobé klimatické stability a energetické bezpečnosti. Mezi zakládající podporovatele patří společnosti ČEZ, Komerční banka, ŠKODA AUTO, PwC, České dráhy, Malfini, E.ON, BNP Paribas, IKEA, SIKO a další.

„Jako národní dopravce chceme být v rámci prosazování environmentální zodpovědnosti aktivní,“ uvedl Svoboda.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here