CPR AM uvedla nový tematický fond zaměřený na vodík  

0
163
Studie vodíkové vlaku francouzské společnosti Alstom, jež se právě specializuje právě na vývoj vodíkových vlaků. / Ilustrace: Alstom

Nový globální podílový fond zaměřený na vodík CPR Invest – Hydrogen českým investorům nově nabízí společnost CPR Asset Management [CPR AM]. Ta patří do skupiny francouzské investiční společnosti Amundi.

Cílem fondu je překonání akciových trhů na pětiletém investičním horizontu. Fond integruje ESG kritéria a vylučuje společnosti, které jsou nevýkonné nebo kontroverzní. Cílí přitom na investory, kteří chtějí být součástí energetického přechodu.

„Uvedení tohoto globálního tematického investičního fondu zaměřeného na vodík obohacuje klimatickou expertízu společnosti CPR AM, která má pod správou téměř 2 miliardy eur [cca 49,5 mld. kč] v aktivech,“ říká správce fondu Alexandre Cornu.

Země, které se zavázaly k podpoře vodíkové technologie, včetně jejich závazků

Cornu je člen týmu spravujícího globální tematické fondy CPR AM pod vedením ředitele Vafa Ahmadi. Podle něj nový fond rozšiřuje škálu tematických investic firmy na celkových dvanáct, z nichž čtyři mají impact strategy, a reprezentují téměř 20 miliard v aktivech [494,6 mld. Kč].  

„Uvedení fondu potvrzuje závazek společnosti Crédit Agricole group, jejíž součástí jsou Amundi a CPR AM, financovat energetický přechod,“ uvedli zástupci firmy.

Vodíkové technologie jsou budoucnost, byť vzdálená

CPR AM odhaduje, že vodík sehraje klíčovou roli v energetickém přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku. Do roku 2050 se bude podílet ze 17ti procent na energetické spotřebě. Zároveň sníží skleníkové plyny, to až o třetinu.

„Vodík je integrální součástí řešení pro dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. Znamená skutečnou energetickou revoluci. Existuje již celý ekosystém firem, který je vhodný pro investice a má velký potenciál pro růst,“ říká Vafa Ahmadi.

Podle něj fond investuje do celého systému firem, jež se podílejí na vodíkové ekonomice. A to od výroby čisté energie, přes její využití [automobilový, železniční společnosti], ukládání a distribuci.

„Právě to zajišťuje dobrou diverzifikaci investic,“ dodává Ahmadi.

Amundi představila nový realitní fond. Investuje napříč EU

V portfoliu fondu je již necelá stovka firem, které se soustředí na vodíkovou ekonomiku. Z těch velkých jmenujme například Kawasaki [výroba a zkapalnění vodíku], Linde, ITM Power [výroba elektrolyzérů, jež štěpí vodu na vodík] nebo výrobce vodíkových článků Ballard.

Ahmadi říká, že vodík jako nejlehčí a nejjednodušší chemický prvek je velmi všestranný. Jeho využití spočívá v plynné i kapalné formě. A dobře poslouží jako elektřina a palivo.

Dokáže energii ukládat i přenášet a nevzniká u něj problém co s přebytečným výkonem jako u větrných a solárních elektráren. Využití vodíku je obrovské v průmyslové výrobě nebo dopravě,“ vysvětluje.

Vodík je palivo 21. století, říká Jaroslav Hanák

Budoucnost vodíku v dopravě nedávno v rozhovoru pro FinTag.cz potvrdil prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR [SP ČR], sám majitel dopravní firmy. Upozornil, že vodík v případě dopravy zatím stojí v pozadí. Jeho výroba i skladování jsou nyní technologicky náročné.

„Na vývoji vodíkových vozidel se ale neustále pracuje a do budoucna může být toto palivo velmi perspektivní. Mezi jeho výhody patří větší dojezd a relativně rychlé doplňování paliva a jeho bezeztrátové skladování. Musí se ovšem vyřešit problémy s vysokými náklady na výrobu i skladování a chybějící infrastruktura pro doplňování paliva,“ uvedl Hanák.

Vodík vidím jako palivo budoucnosti, říká Jaroslav Hanák

Přesto označil vodík jako palivo budoucnosti, které se ale rozšíří spíše až od třetí dekády 21. století. Vhodné dle něj bude třeba pro větší firemní flotily především u komerčních vozidel nebo pro autobusy.

„Už teď se vozidla na vodík, potřebná infrastruktura i další aspekty vyvíjejí a dlouhodobě testují. A to i v České republice, například díky Ústavu jaderného výzkumu Řež,“ upřesnil.

Dodejme, že včera [28.6. 2022] společnost Vítkovice v Ostravě uvedla do provozu vůbec první veřejnou vodíkovou plnicí stanici v České republice. Její vybudování trvalo dva měsíce a vyšlo na zhruba 14 milionů korun. Stanice zabírá přibližně 90 metrů čtverečních. Skládá ze z odolného zásobníku vodíku o objemu 7260 metrů krychlových, kompresoru, výdejního stojanu. Vysokotlaké nádoby pro plničku dodala skupina Cylinders Holding, další části zajistily firmy APT a Vítkovice IT Solutions. Vodíkem stanici naplnila společnost Messer Technogas. Plnička pro osobní vozidla se nachází ve Vítkovicích u vjezdu do výrobního areálu společnosti Cylinders Holding.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here