Čínská BYD poprvé prodala víc elektroaut v EU než americká Tesla

225
BYD
Praha 2025 / Foto: Redakce FinTag

Prodej čínských elektroaut BYD v EU minulý měsíc poprvé převýšil prodej automobilů Tesla. Je za tím agresivní prodejní politika, ale i odpor evropských spotřebitelů k aktivitám Elona Muska v administrativě Donalda Trumpa.

Alespoň to píše článek The New York Times China BYD Outsells Tesla in Europe for the First Time. Na první pohled senzační zpráva, na druhý jen potvrzení trendu. BYD podle údajů agentury JATO Dynamics shromážděných z 28 evropských zemí totiž překonal prodej Tesel jen o méně než sto kusů. Zatímco elektroautomobilů BYD se minulý měsíc prodalo 7 231 kusů, Tesel 7 165 kusů.

Stát vyplácí dotace, aby si podnikatelé kupovali elektrické Tesly a Volva

I přes zanedbatelný rozdíl je tato aktuální zpráva pro evropský automobilový trh zásadní událost, jak uvedl Felipe Muniz, analytik agentury JATO.

„Evropští zákazníci si nákup čínských automobilů oblíbili, jelikož jsou levnější i navzdory clům, která Evropská unie loni zavedla na obranu domácího trhu,“ říká a vysvětluje i proč:  „Čínská auta jsou stále levnější než automobily z domácí, evropské, produkce.“ 

Británie do celní války s Čínou u elektroaut nejspíš nepůjde

Upozorňuje na to, že prodej elektrických automobilů BYD v dubnu vzrostl téměř o 170 procent oproti stejnému měsíci loňského roku. To je mnohem vyšší nárůst než nárůst prodeje všech elektroaut, který v tomto období vzrostl jen o 17 procent.

Obliba značky Tesla

Obliba americké značky Tesla, která v Evropě patřila k nejpopulárnější značce elektroautomobilů, u evropských spotřebitelů klesla, konstatuje NYT. V období od dubna loňského roku do dubna tohoto roku její prodej klesl o 49 procent a poslal Teslu v evropském žebříčku prodejnosti až na 11. místo. V letošním prvním čtvrtletí se Tesla ocitla na druhém místě za elektrickými vozy značky Volkswagen.

Automobilka Tesla už doplácí na politické aktivity Elona Muska

První evropskou zemí, kde se značka Tesla v roce 2014 uvedla na trh, bylo Norsko. V roce 2022 se začala vyrábět v továrně na předměstí Berlína, tedy ve stejném roce, kdy BYD začala prodávat své vozy v Norsku a Nizozemsku.

Volkswagen jako jednička v Číně skončil. Nahradila ho čínská BYD

Tato čínská automobilka staví továrnu v Maďarsku a Turecku, odkud může své výrobky vyvážet na evropský trh, aniž by byly zatíženy clem. BYD tento týden oznámila, že si v Maďarsku vybuduje svoji centrálu, která vytvoří 2000 pracovních míst, včetně výzkumu a vývoje. A nejde o překvapení. V Maďarsku dnes působí více globálních čínských podniků.

Automobilka BYD má dobře našlápnuto

NYT dále upozorňuje, že prodej značky Tesla se snižoval ještě předtím, než Musk začal vydávat miliony dolarů na podporu zvolení Trumpa. Pokles zrychlil poté, kdy zaujal pozici v Bílém domě. V Německu a Británii klesl minulý měsíc prodej značky Tesla na nejnižší úroveň za poslední dva roky.

Čínský CATL jde na burzu v Hongkongu, aby zaplatil fabriku v Maďarsku

Automobilka BYD naopak prochází prudkou expanzí na evropský trh. Pokud se započítají i plug-in hybridní modely, vzrostl v dubnu prodej jejích automobilů ve srovnání s minulým rokem o více než 300 procent. V tomto ohledu za ní zaostávají v některých významnějších zemích EU i renomované evropské automobilky jako Fiat, Dacia a Seat.

Ford: Hybridní vozidla mají větší popularitu než čisté elektromobily

Volkswagen, který se už dlouhá léta potýká s čínskou konkurencí, a nakonec i s konkurencí automobilů Tesla, byl co do počtu prodaných aut v dubnu na prvním místě s 23 500 automobily. Což je nárůst zhruba o 60 procent.

„Někteří spotřebitelé v západní Evropě bojkotují elektroauta společnosti Tesla. Což má za následek růst objednávek elektromobilů od Volkswagenu v západní Evropě meziročně o 88 procent,“ popsal situaci už letos v březnu pro FinTag analytik XTB Tomáš Cverna.

Koncernu Volkswagen propadl loni čistý zisk o více než 30 procent

Avšak ani to není záruka „jistoty“. Německému koncernu Volkswagen loni klesl čistý zisk o 30,6 procenta na 12,39 miliardy eur [cca 310 mld. Kč]. Provozní zisk VW klesl o 15 procent na 19,1 miliardy eur [477 mld. Kč]. Za nižším provozním ziskem stojí podle automobilky zvýšení fixních nákladů.

–AM–

1 komentář

  1. Čínské automobilky vyrábějí svá auta levněji také proto, že kompletují auta z dílů, které jsou jakoby víceobsažné. Ne z jednotlivých elementárních dílů.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here