Německá společnost Thyssenkrupp prodá v příštích letech menšinové podíly ve svých divizích zaměřených na automobilový průmysl, obchod s materiály a zelené technologie. Jde o další krok v restrukturalizaci tohoto německého konglomerátu.
Cílem takového plánu je zjednodušení rozsáhlé struktury skupiny, která zahrnuje mimo jiné ponorky, ocel a automobilové díly. Dalším důvodem je i zajištění si financí. Informuje o tom sama firma.
Proces restrukturalizace zahájila Thyssenkrupp už před několika lety prodejem většiny v divizi výtahů. Firma hodlá všechny tři divize otevřít externím vlastníkům, ale v každém z těchto podniků chce zůstat většinovým vlastníkem. Podobně postupovala u vodíkového podniku Thyssenkrupp Nucera, který uvedla v roce 2023 na burzu.
„Cílíme na to se stát holdingovou společností, která bude mít podíly v nezávislých oblastech podnikání,“ uvádí firma ve svém prohlášení.
Vývoj kurzu akcií Thyssenkrupp od roku 2014
[Zdroj: xStation]
Firma se nyní připravuje na vyčlenění své divize vojenských plavidel, které se uskuteční letos. Poptávka po vojenských plavidlech, jako jsou třeba ponorky, rychle roste. Ocelářská divize se má stát společným podnikem s českým miliardářem Danielem Křetínským, který v divizi bude vlastnit poloviční podíl.
Jednání s odbory a vstup Křetínského
TKSE je významným zaměstnavatelem v západoněmeckém průmyslovém regionu Porúří, kde má silný vliv odborový svaz IG Metall. Aktuální oznámení o rozprodeji podílů přichází jen pár dnů poté, kdy se hlavní ocelářská divize Thyssenkrupp Steel Europe [TKSE] dohodla s odbory na změnách v podniku.
„Cílem je zabránit hromadnému propouštění,“ uvedl zkraje května největší producent oceli v Německu.
Už loni koncern oznámil, že právě v ocelářské divizi Thyssenkrupp zruší nebo převede na jinou práci až 11 000 pracovních míst. Součástí restrukturalizace bylo i snížení zaměstnanosti zhruba o 16 tisíc lidí ze současných 27 tisíc.
Odbory s tím ale nesouhlasily. Společnou řeč obtížně hledaly s vedením podniku i o růstu mezd. Roli v tom sehrála akvizice 30procentní podílu TKSE Křetínskému. Ten ve společnosti prostřednictvím investiční skupiny EP Corporate Group [EPCG] už držel 20 procent a dojednával nákup dalšího podílu o 30 procent. Odbory v ThyssenKrupp si stěžovaly, že s nimi vedení věc nekonzultovalo, a ohlásily protesty.
Spojení s českým miliardářem podle médií ale dává smysl. ThyssenKrupp je největším německým producentem oceli. Výroba oceli je energeticky velmi náročná, a podnik trápí vysoké ceny energií. Křetínský ovšem z drahých energií prostřednictvím Energetického a průmyslového holdingu naopak profituje. Společnost ThyssenKrupp v květnu potvrdila, že si od Křetínského slibuje přístup k levnější elektřině.
ThyssenKrupp má problémy s financemi
Co se týče hospodaření německé skupiny Thyssenkrupp, té ve druhém čtvrtletí jejího finančního roku propadl provozní zisk o 90 procent na 19 milionů eur [cca 475 mil. Kč]. Ocelářská divize, ve které má podíl český podnikatel Křetínský, měla ztrátu 23 milionů eur [cca 575 mil. Kč] ve srovnání se ziskem 68 milionů eur [cca 1,7 mld. Kč] před rokem.
Výsledek společnosti zaostal za odhady, které podle firemního průzkumu počítaly s poklesem provozního zisku na 146 milionů eur [cca 3,6 mld. Kč]. Před rokem zisk činil 184 milionů eur [cca 4,6 mld. Kč].
Zachování výroby oceli je národní zájem, zdůrazňuje britská vláda
Thyssenkrupp se angažuje v mnoha odvětvích, od výroby ponorek až po náhradní díly pro automobily. Právě divize výroby ponorek, která by se letos měla od skupiny oddělit, zvýšila upravený provozní zisk o 24 procent.
Podnik uvedl, že vysoká ekonomická nejistota je znát u většiny zákazníků a ve většině regionů, kde firma působí. Zmínila v této souvislosti automobilový a ocelářský sektor.
Thyssenkrupp vznikla v roce 1999 spojením ocelářských a průmyslových skupin Thyssen a Hoesch-Krupp. Největším akcionářem s podílem přibližně 21 procent je Nadace Krupp. Po celém světě firma zaměstnává téměř 96 000 pracovníků.
–ČTK/RED–