Na trhu s ojetými vozy patří mezi nejčastější a zpravidla i nejvýnosnější podvod zatajování havárie. Havarovaná auta trhu s ojetými vozy v Česku dominují. Vůbec nejčastěji havarovanými auty v nabídce autobazarů jsou Audi a BMW.
Vyplývá to z aktuálního šetření společnosti Cebia. Ta se v červenci zaměřila na škodní události jí prověřovaných aut v prodeji podle četnosti i značek. Výsledky překvapí, protože ukazují na to, že u prověřovaných aut dominují auta havarovaná. Společnost zjistila, že 60 procent [59,98 %] vozidel, která u ní v červenci lidé prověřovali, bylo havarovaných. To znamená tři vozidla z pěti.
„U těchto aut jsme navíc často evidovali i více škodních událostí,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Větší průměr počtu škodních událostí na jedno vozidlo společnost zaznamenala u luxusních značek.
„U vozidel Audi a BMW se jednalo v průměru téměř o dvě škodní události, u vozů Mercedes-Benz dosahoval průměr hodnoty 1,6 škodní události na vozidlo,“ říká Pajer.
Vozy Audi a BMW měly nejvíce havárií
Vůbec největší podíl havárií Cebia zaznamenala u vozů Audi, kde se škodní událost vyskytovala u sedmi aut z deseti [69,69 %]. Ve velmi těsném závěsu se umístila na druhé pozici auta značky BMW [68,82 %].
Až pak následovala nejprodávanější značka vozidel na českém trhu Škoda [64,37 %], za nimiž se na čtvrtém pomyslném místě nacházela auta celosvětově nejprodávanější značky Toyota [63,87 %]. Pětici uzavřely prémiové vozy Mercedes-Benz [62,27 %].
Ministerstvo dopravy podpořilo podvodníky. Teď mlčí jako zařezané
Druhou pětici otvírala vozidla Hyundai s 61,95 % následovaná vozy Volvo [58,59 %] a osmé místo patřilo značce Volkswagen [56,02 %]. Za ní se umístil Seat [55,02 %] a desítku uzavřela Mazda [54,78 %].
Záleží i na tom, jaká auta lidé prověřují
Podle Pajera výsledky podílu vozů s havárií ovlivňuje i to, jaká vozidla si lidé v daném měsíci prověřují.
Starší auta než ČR má už jen Řecko. Pravda je to ale jen částečně
„Pokud vezmeme počet aut dané značky na trhu ojetých automobilů a podíl mezi prověřovanými vozy, dlouhodobě vidíme, že například luxusní a prémiová auta se prověřují častěji než menší a levnější vozidla. Je to logické, neboť v případě špatné koupě bývá finanční ztráta větší,“ říká.
Vysoký podíl vozidel s prodělanou škodní událostí vidí i v tom, že havarovaných vozidel se chtějí lidé častěji zbavit než těch, která jsou ve výborném stavu a bez havárie.
–RED–
Nevyzrálí frajírci a majitelé firem a psychouši inklinují ke koupi dražších aut. Cítí jakousi nadřazenost a to je pro jejich ego to pravé. To je to celé. Psychotesty by dokázaly hodně změnit. Myslím, že u škodovek mají vyšší počet bouraček na stejný počet aut Superby. A to stejné bych čekal i u SUV.