Informacím o počtu majitelů ojetin se v Česku nedá věřit

170
majitelu
Foto: Pixabay.com

Jaké nešvary panují na tuzemském trhu s ojetinami? Zatajování havárií, stáčení tachometrů i falšování země původu patří podle Cebia mezi časté klamy. Je tu ale i jeden nový, jímž jsou nepravdivé informace o počtu předchozích majitelů vozu.

„S tímto podvodem se lze setkat zhruba u 30 procent prodávaných ojetých aut,“ tvrdí zástupci společnosti Cebia v tiskové zprávě.

Ve svém tvrzení vycházejí z čísel běžně dostupných na trhu. Podle nich podíl ojetých aut, u nichž se v inzerci uvádí, že jsou po prvním majiteli, dlouhodobě atakuje hranici 50 procent. Podle ředitele Cebia Martina Pajera toto číslo ale nemá s realitou pranic společného.

„Skutečný podíl aut, která se prodávají po prvním majiteli, dosahuje zhruba 16 procent. To znamená, že až u dvou aut ze třech se jedná o klamavou informaci,“ tvrdí.

Polovina aut, která se na českém trhu ojetých vozů prodává, má podle něj zahraniční původ, a velká část z nich je vykoupena v aukci po havárii. Což znamená, že nemohou být po prvním majiteli.

„Někdy se prodejci vymlouvají, že se jedná o prvního majitele v České republice, což je samozřejmě zcela směšné,“ uvádí Pajer.

Problém podle něj ale bývá i u aut s českým původem. I v tomto případě není drtivá většina z nich po prvním majiteli. Klamné informace o počtu majitelů ojetých vozů přitom navyšují jeho cenu až o tři procenta. U vozů nad deset let stáří se podvodná přirážka může vyšplhat až na pět procent.

Kupující přeplácejí tisíce i desítky tisíc korun

Při průměrné ceně vozidla, která se v Česku nyní pohybuje okolo 300 000 korun, znamená umělé navýšení ceny kvůli podání nepravdivé informace o prvním majiteli zhruba 9 000 korun. V případě dražších a luxusnějších aut se pak jedná i o několikanásobně vyšší částky.

Informace o tom, kolik majitelů vozidlo využívalo, patří k základním informacím při koupi ojetého vozu. Klamavé informace ve prospěch prodávajících v kupujících vzbuzují falešnou představu o stavu vozidla.

„Nemalé množství těchto aut je přitom po totální havárii. Tím, že u nich prodávající uvedou prvního majitele, výrazně sníží pravděpodobnost, že si kupující tuto informaci sám aktivně zjistí,“ varuje Martin Pajer.

A nabádá k obezřetnosti. Podle něj kupující získávají pocit, že auto po prvním majiteli bude v perfektním či dobrém stavu. A i se mylně domnívají, že ho není potřeba prověřovat. Ať už jeho historii, nebo aktuální technický stav v nezávislém servisu.

Oklamat zákazníky není nic složitého

Zatajit skutečný počet majitelů vozů není nijak složité. Stačí si k tomu nechat vydat kopii velkého technického průkazu, do níž se napíše jen poslední vlastník. V případě, že se auto doveze ze zahraničí, do velkého technického průkazu se běžně uvádí jen vlastník v České republice. Odhalit tento podvod ale není snadné. Drzost některých prodávajících pak nezná mezí.

„Pokud podle inzerce mělo auto jen jednoho majitele, je až 66% pravděpodobnost, že se tím kryje havárie či poškození nebo stočený tachometr,“ vysvětluje Martin Pajer.

Stará, velká a ojetá auta, ta Češi kupují nejraději

Odkazuje ke zkušenostem při prověřování historie vozidel. A kupující vozidel dále varuje. Zatajení informace o skutečném počtu předchozích majitelů může vést až ke koupi auta, které nebude splňovat požadavky na bezpečný provoz.

–RED–

1 komentář

  1. Tak to je super .. jenže to se vše ví od převratu89, kdy nastalo bezvládí a nastoupili noví, hlavně horší soudruzi nejen k politické moci … Jen přes noc převlekli trika a z chátristů77= estébáků- veksláků- zelinářů … se stali členové zločinného OF. Lež, závist, zlodějny, nenávist, udávání … zvítězilo jak řvali opilci z balkonů v čele s vénou flaškou. — V Německu trh s ojetými auty ovládají Turci, které si tam kdysi natahali v rámci nedostatku pracovních sil .. však víte. Podle info dovozce aut z Německa je tam s těmito „ojetými“ auty z bazarů úplně stejná situace jako je v Česku hned od puče89. Švindl kde se podíváš … i toto je ta slavná demokracie dle EU ?

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here