Český autoprůmysl se na tržbách českého zpracovatelského průmyslu podílí 28 procenty. A na celkovém vývozu Česka rovněž 28 procenty. Ve své aktuální odvětvové analýze autoprůmyslu to uvádí ekonom České spořitelny Radek Novák.
Ve světovém srovnání Česku patří druhá příčka v počtu vyrobených aut na počet obyvatel. První je Slovensko. Loni dosáhla produkce motorových vozidel v Česku 1 459 801 kusů.
Výroba motorových vozidel na území ČR
[Zdroj: AutoSAP]
Český autoprůmysl loni přímo zaměstnával šestinu pracovní síly celého zpracovatelského průmyslu. A byl odběratelem výrobků z mnoha dalších odvětví včetně ze zahraničí.
Většina produkce jde na export
Naprostá většina tuzemské produkce motorových vozidel směřuje na export. Z celkově loni v ČR vyrobených 1,46 milionu motorových vozidel se prodalo na českém trhu jen sedm procent [104 tisíc kusů]. Na export putovalo 1,357 milionu vozů za 797 miliard korun.
Celková hodnota vývozu motorových vozidel, dílů a příslušenství v roce 2024 dosáhla rekordní hodnoty 1,226 bilionu korun. Objem dílů a příslušenství činil 393 miliard korun.
Největším vývozním trhem osobních vozidel je dlouhodobě Německo. V roce 2024 tam směřovalo 23 procent celkového vývozu této kategorie. Následovalo, i přes nedávný brexit, Spojené království [12 %] a Francie [7 %]. Do USA přímo mířilo jen 0,01 procenta exportu.
[Zdroj: Škoda Auto]
U dílů a příslušenství směřovalo do Německa 43 procenta vývozu. Následoval slovenský trh [11 %] a Francie [6 %], Polsko [6 %] a Maďarsko [5 %]. Do USA v roce 2024 mířily díly za 3,3 miliardy korun [0,9 %].
Loňská hodnota dovozu do ČR v kategorii motorových vozidel – import vozů a dílů pro výrobu aut v ČR – činila 669 miliard korun. Objem importu dílů a příslušenství v roce 2024 dosáhl 304 miliard korun.
Autoprůmysl jako významný zaměstnavatel
Kapacity finální výroby motorových vozidel se v Česku soustředí zejména ve středních a východních Čechách a na Severní Moravě. V těchto oblastech působí i nejvíce dodavatelů dílů a zařízení do automobilového průmyslu. I když rozsáhlá síť dodavatelů působí prakticky po celé republice.
Rozložení výrobních kapacit finálních výrobců motorových vozidel v ČR
[Zdroj: ČS]
Zaměstnanost v automobilovém sektoru mírně klesá. Na zaměstnanosti celého zpracovatelského průmyslu se autoprůmysl i tak podílí necelými 16 procenty. To je zhruba 170 tisíc lidí.
V roce 2023 dosáhla průměrná hrubá měsíční mzda v autoprůmyslu 49,7 tisíce korun. Průměrná mzda u konečných výrobců motorových vozidel byla o 17 tisíc vyšší, 66,6 tisíce korun. Průměrná mzda v celém zpracovatelském průmyslu přitom činila 41,6 tisíce korun a v celém Česku pak 43,1 tisíce korun.
Budoucnost českého autoprůmyslu
Pro budoucnost tohoto sektoru v ČR bude zásadní nejen to, jak se podaří v dnešním rychle se měnícím světě výroby automobilů uspět přítomným finálním výrobcům aut, ale také jejich dodavatelům. Zatímco zisky výrobců v minulých letech rostly, finanční výkonnost dodavatelů nebyla příznivá vlivem rostoucích nákladů, rychlých technologických a výrobních změn i slabšího výkonu evropského trhu.
Německé automobilky jednají s USA o celní výjimce na vlastní pěst
Vývoj průmyslové produkce automotive jako celku, tedy nejen konečných výrobců všech motorových vozidel, ale i dílů, zařízení či karosérií v ČR v posledních sedmnácti letech charakterizovalo tempo růstu, které převyšovalo většinu let výkon celého zpracovatelského průmyslu. Výjimkou byly roky 2013, 2018, a zejména roky 2020 a 2021.
Unijní cla na čínská auta poškodí hlavně Česko, Slovensko a Maďarsko
Dopad pandemie koronaviru na autoprůmysl v roce 2020 byl z celého zpracovatelského průmyslu třetí nejvýraznější. Produkce se propadla o 12 procent. Například hrubý domácí produkt ČR tehdy klesl o pět procent. Až v letech 2022 a 2023 se produkce autoprůmyslu v Česku vrátila ke dvoucifernému růstu [12 %, resp. 17 %].
Avšak za loňský rok automobilový průmysl znovu vykázal meziroční pokles produkce [-1,2 %]. A opět to bylo víc, než činil propad celého zpracovatelského průmyslu [-0,5 %].
Radek Novák, Česká spořitelna, kompletní analýza je zde.