Americká společnost Alphabet, vlastník Google či YouTube, se stala nejziskovější firmou světa. Na vrcholu dlouhá léta dominoval Apple, avšak jeho tržby i zisky v posledních letech stagnují. Přesto Alphabet není největší firmou na trhu.
Alphabet jen za posledních 12 měsíců vydělal 111 miliard dolarů [cca 2,34 bil. Kč]. Firmy Apple i Microsoft vydělaly každá zhruba 97 miliard dolarů [cca 2 bil. Kč]. Přesto Alphabet není největší firmou na trhu. Z pohledu tržní kapitalizace ho předbíhají giganti jako Nvidia, Amazon, tak i Microsoft nebo Apple.
Zisky společnosti Aplhabet a společností Apple a Microsoft
[Zdroj: Fiscal.ai]
Americký výrobce čipů Nvidia se tento týden stal vůbec celosvětově první firmou s akciemi na burze, jejíž tržní hodnota dosáhla čtyř bilionů dolarů [cca 84,2 bil Kč]. Takzvaná tržní kapitalizace vyjadřuje finanční hodnotu firmy podle celkové hodnoty všech akcií v oběhu. Avšak proč Alphabet, který vydělává nejvíc, není největší firmou na trhu?
Google: Vyhledávání v ohrožení?
Na tuto otázku se detailně zaměřili analytici XTB Petr Horáček a Tomáš Vranka v téměř dvouhodinovém videu z formátu Watchlist. V něm podrobně rozebrali nejen historii společnosti Alphabet, ale i aktuální hrozby, kterým čelí. A není jich málo.
Podle analytíků největší otazníky visí nad oblastí vyhledávání a online reklamy. To znamená byznysem, na kterém Google vyrostl. Tento segment, jak říkají ve videu, totiž začíná narážet na silnou konkurenci. Silným konkurentem je například Amazon. Alphabet ale provází i další problémy. Jsou to právní spory v oblasti hospodářské soutěže, ale vůbec tím nezávažnějším je změna chování uživatelů.
„Umělá inteligence mění způsob, jakým lidé vyhledávají informace, a to může výrazně ovlivnit byznys model Googlu,” říká Petr Horáček.
Podle Tomáše Vranky avšak Google nestojí pouze na vyhledávači. Jedním z jeho největších trumfů je YouTube. Podle odhadů má hodnota této platformy mezi 300 až 500 miliardami dolarů [cca 6,3 bil. Kč až 10,5 bil. Kč].
„Přitom nic nenasvědčuje tomu, že by mu hrozil nějaký vážný konkurent. Zajímavostí je, že YouTube generuje podobné příjmy jako Netflix,” upozorňuje.
Cloud – dříve ztrátový, dnes ziskový
Stále důležitější roli hraje také cloudové řešení Google Cloud. Alphabet je v tomto segmentu třetím největším hráčem – po Amazonu a Microsoftu. Ačkoliv byl cloud pro firmu dlouho ztrátový, v posledních dvou letech se dostává do zisku. Očekává se, že v dalších letech přidá desítky miliard dolarů k celkovým tržbám.
Meta Platforms jedná s investory o nových datových centrech pro AI
Kromě ziskových segmentů investuje Alphabet i do mnoha projektů v rámci sekce Other Bets. Zatím ale generují ztráty. Mezi nejznámější patří Waymo. To je projekt autonomních vozidel, který již dnes provozuje plně bezpilotní jízdy ve městech jako San Francisco, Phoenix nebo Los Angeles. Podle dostupných odhadů má Waymo hodnotu kolem 60 miliard dolarů [cca 1,26 mld. Kč]. A byť je projekt zatím neziskový, má potenciál stát se v budoucnu jedním z klíčových motorů růstu.
V Americe stojí o datová centra. Ale ta mají i odvrácenou stranu
Celý segment Other Bets vygeneroval v roce 2024 tržby zhruba 1,6 miliardy dolarů [cca 33,8 mld. Kč], ale zároveň ztrátu přes 1,2 miliardy dolarů [cca 25,3 mld. Kč] jen za první čtvrtletí 2025. Přesto Alphabet do těchto oblastí dál investuje s cílem, aby se z některých projektů časem staly nové tahouny ziskovosti – podobně jako se to v minulosti podařilo u YouTube nebo cloudu.
Google: Co můžeme čekat v budoucnu?
Google rozhodně není mrtvý – právě naopak. Alphabet dnes generuje nejvyšší zisky ze všech firem na světě. A i když čelí rostoucí konkurenci i technologickým změnám, stále má silné a stabilní pilíře růstu. Klíčovými tahouny zůstávají YouTube, cloud a mobilní ekosystém Android, které společně tvoří páteř příjmů mimo tradiční vyhledávání.
Alphabet zároveň ukazuje, že myslí na budoucnost. Investice do umělé inteligence, autonomní dopravy a dalších inovativních oblastí [např. Waymo či biotechnologie, pozn. red.] představují odvážné, ale promyšlené kroky směrem k dlouhodobé dominanci. Google se tak z vyhledávače postupně mění v technologický konglomerát, který má ambici formovat celé digitální prostředí následujících dekád.
–RED–