Americký mediální koncern Penske Media Corporation zažaloval firmu Alphabet, provozovatele vyhledavače Google, za souhrny od umělé inteligence. Tvrdí, že nelegálně využívají jeho reportáže a snižují návštěvnost jeho webových stránek.
Penske Media Corporation [PMC], vydavatel časopisů Rolling Stone, The Hollywood Reporter a dalších titulů [viz níže, pozn. red.], je tak prvním velkým mediálním domem, který Google zažaloval za rostoucí využívání umělé inteligence [AI].

PMC v žalobě poukazuje na to, že souhrny vytvořené pomocí umělé inteligence, které se zobrazují v čele vyhledávání, často využívají jeho textů a zodpovídají dotazy uživatelů. Ti pak nemají důvod navštívit webové stránky, ze kterých informace pocházely. Penske tvrdí, že Google se nyní místo překladiště na cestě k jiným webovým stránkám chce stát pro uživatele cílovou stanicí.
Společnost PMC podala antimonopolní žalobu minulý týden v pátek večer u okresního soudu ve federálním distriktu metropole Washingtonu. Soudce tam už loni rozhodl, že Google má nelegální monopol v oblasti internetového vyhledávání.
Penske Media Corporation je přední nezávislá globální společnost poskytující mediální a informační služby, jejíchž prostřednictvím celosvětově osloví každý měsíc až 412 milionů lidí. V oblasti digitálních médií působí od roku 2004. Působí v pětadvaceti zemích světa, práci dává zhruba jedné tisícovce autorů a v portfoliu drží zhruba 40 titulů.
Co přesně vadí vydavateli časopisu Rolling Stone
Mluvčí Googlu namítl, že uživatelé považují vyhledávání na webu s přehledy AI za užitečnější a využívají je častěji. Zároveň se tím podle něj vytvářejí nové příležitosti k objevování obsahu na internetu.
„Google každý den přesměruje miliardy kliknutí na jiné webové stránky. A díky přehledům AI se jejich okruh rozšiřuje,“ uvedl mluvčí Google.
Nejziskovější je Google. Vydělává mu YouTube, Android i cloud
Upozornil, že Google čelí konkurentům, kteří uživatelům slibují, že jim pomocí umělé inteligence budou poskytovat přímé odpovědi místo odkazů na informace na jiných webových stránkách. Zástupci PMC tuto argumentaci v žalobě ale odmítají.
„Jednání společnosti Google připravuje vydavatele o příjmy, které by na trhu, který Google nezákonně monopolizoval, jinak získali buď licencováním svého obsahu pro toto použití, nebo prodejem reklamy,“ shrnují dopady jednání Googlu zástupci společnosti.
Zatímco oni nesou náklady na zpracování vysoce kvalitního obsahu, Google, který ho využívá, se na nich nikterak nepodílí.
„V mnoha případech to představuje bezdůvodné obohacení. A je v rozporu se Shermanovým zákonem,“ stojí v žalobě spolu s tím, že monopolní jednání Googlu poškozuje hospodářskou soutěž.
Což vede k tomu, že PMC musí snižovat publikační činnost kvůli výpadkům příjmů z reklamy, kterou za ně inkasuje Google.
Obchod v podání monopolu Google
Internetový gigant Google od loňského roku rozšiřuje používání tematických shrnutí vytvořených pomocí umělé inteligence. Navzdory novým konkurentům se mu podnikání rychle rozrůstá. Média, která nabízejí svůj obsah zdarma, jsou ale závislá na financování prostřednictvím reklamy zobrazované na jejich stránkách. Problémy tohoto druhu má Google také v Evropě.
Vývoj ceny akcií Alphabet od konce roku 2021
[Zdroj: xStation 5]
Evropská komise zkraje tohoto měsíce uložila další pokutu ve výši 2,95 miliardy eur [cca 72 mld. Kč] za nekalé praktiky v online reklamě. Regulátoři zjistili, že od roku 2014 Google upřednostňoval své vlastní reklamní technologie na úkor konkurentů a vydavatelů. Společnosti Komise nařídila ukončit tyto praktiky a upravit svůj obchodní model. Google oznámil, že se proti rozhodnutí odvolá. Pokuta je podle něj neopodstatněná.
–RED/ČTK–