IBM spustí letos v září na třech školách v Kraji Vysočina pilotní provoz vzdělávacího programu Pathway in Technology [P-Tech]. P-Tech propojuje střední školy s vysokými školami, ale i firmami.
Evropská komise [EK] odhaduje, že už v příštím roce dosáhne rozdíl mezi poptávkou a nabídkou specialistů v oboru IT na unijních trzích půl milionů lidí. Svaz průmyslu a dopravy České republiky [SP ČR] tvrdí, že již dnes v ČR chybí 20 000 IT profesionálů. Tato mezera se podle odborníků netýká pouze technologického sektoru, ale podniků ve všech odvětvích, které aktuálně procházejí digitalizací.
P-Tech jako [součást] řešení?
Dohodu o spolupráci na vývoji a podpoře programu P-Tech IBM ČR podepsala s Krajem Vysočina. Dále pak s Vysokou školou Polytechnickou Jihlava, Střední průmyslovou, technickou a automobilní školou v Jihlavě a společností Bosch Diesel.
„První P-Tech na světě byl založen společností IBM v newyorském Brooklynu v roce 2011. A to ve spolupráci s tamní vysokou školou, městskou radou a střední školou,“ vysvětluje generální ředitelka společnosti IBM Česká republika Zuzana Kocmaníková.
Podle ní P-Tech kombinuje školní vzdělávání druhého stupně s prvky třetího stupně vzdělávání a pracovních zkušeností. Cílem je poskytnout studentům akademické znalosti a praktické dovednosti pro úspěšnou práci s aplikovanými digitálními technologiemi.
„Tyto dovednosti usnadňují absolventům středních škol vstup na trh práce nebo na vysokou školu pro další studium. Například američtí absolventi P-Tech škol se těší z pětinásobně lepšího skóre včasného dokončení studia než ostatní vysokoškolští studenti v USA,” upřesňuje Zuzana Kocmaníková.
Dodává, že někteří absolventi ihned začínají pracovat, zatímco jiní pokračují ve vysokoškolském vzdělávání. A někteří dělají obě věci současně. Výhodou podle ní je i to, že P-tech jako vzdělávací iniciativa oslovuje děti už v posledním ročníku základní školy.
Jak to vidí kraj
Česká republika je první zemí střední a východní Evropy, v níž IBM uplatní P-Tech iniciativu.
„O větší zapojení mladých lidí do výuky usilujeme dlouhodobě. Proto podporujeme aktivizující metody a přímou spolupráci s firmami. Nabídka IBM v programu P-Tech plně do této koncepce zapadá,“ říká radní Kraje Vysočina pro oblast školství, mládeže a sportu Jana Fialová.
Podle zástupců IBM se do konce tohoto roku očekává, že na světě bude působit přibližně 200 P-Tech škol. Do nich se přitom zapojí více než 600 společností a 75 komunitních vysokých škol.