Letiště Václava Havla Praha se bude rozšiřovat. Reaguje tak na zvyšující se počet přepravovaných cestujících. V prvním kroku rozšíří Terminál 2 za cca 16 miliard korun. Stavební práce mají být hotovy do roku 2028.

Ministerstvo financí ČR [MF ČR] jako jediný akcionář společnosti Letiště Praha schválilo investici do rozšíření Terminálu 2 za cca 16 miliard korun. Z toho cca devět miliard korun půjde přímo do rozšíření terminálu, zbylých sedm miliard korun do souvisejících staveb. To znamená například pojezdových drah, parkovacího domu nebo estakády a jiných dopravních komunikací před terminálem.

„Letiště Praha se v tuto chvíli nachází na hraně svých provozních kapacit. V uplynulých letech jsme začali s investicemi do navýšení kapacity letiště z 15 milionů odbavených cestujících na přibližně 17 milionů odbavených cestujících ročně. Nyní jsme připraveni od příštího jara začít realizovat přípravné investice, které umožní následnou realizaci první etapy rozšíření Terminálu 2. Půjde například o projekty rekonfigurace a přemístění pojezdových drah nebo dostavbu čistírny odpadních vod,“ uvedl předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř.

Plán rozvoje za 55 miliard Kč

Do budoucna Letiště Václava Havla Praha plánuje investice za celkem 55 miliard. V nich je jak rozšíření Terminálu 2, tak výstavba nové dráhy a paralelní dráhy za 14 miliard korun. Odhaduje se, že v budoucnu bude letiště odbavovat až 30 milionů cestujících ročně.

V roce 2018 šlo o 16,8 milionu cestujících. To je v meziročním srovnání 9% nárůst. Letos letiště počítá, že odbaví 17,7 milionu cestujících. Jenom od července do září letiště odbavilo 5,8 milionu cestujících. Počet leteckých pohybů dosáhl ve stejném období počtu 46 638. Což je meziroční 6% nárůst.

Nejvytíženější destinací podle počtu odbavených cestujících byl ve třetím čtvrtletí Londýn, následován Moskvou a Paříží.

Stejně jako by měl být v roce 2028 dokončen Terminál 2, tak by měla být dokončena i nová dráha. Nejdéle do roku 2028 by také mělo být zprovozněno i železniční spojení z centra Prahy na letiště. Alespoň to uvedl premiér Andrej Babiš.

„Desítky let mluvíme o spojení Masarykovo nádraží – letiště – Kladno. Konečně jsme začali stavět a je to investice ve výši 44 miliard. Pana ředitele SŽDC [Jiří Svoboda, pozn. red.] jsem žádal, aby spojení centrum – letiště bylo koordinováno, aby bylo také hotovo v roce 2028,“ uvedl premiér Babiš.

Dodal také, že další související investicí má být rozšíření silnice R7 na Kladno o dva pruhy.

Investice mimo státní rozpočet

V souvislosti s rozšiřováním Letiště Václava Havla Praha je důležitá i zpráva, že mezinárodní agentura Moody´s Investors Service rating zvýšila společnosti Letiště Praha úvěrovou spolehlivost. A to o jeden stupeň z dosavadního A1 s pozitivním výhledem na Aa3 s výhledem stabilním. Což se podle zástupců Letiště Praha stalo v návaznosti na totožné [Aa3] zvýšení ratingu pro Českou republiku.

Zvýšení ratingu pro Letiště Praha je důležitým předpokladem k tomu, abychom splnili závazek rozvoje letištních kapacit a služeb bez nároku na finanční prostředky ze státního rozpočtu. V tomto ohledu je stále naším záměrem financovat rozvojové projekty z vlastních výnosů. V případě nutné půjčky nám velmi vysoký rating spolehlivosti zajistí výhodné podmínky úvěru,“ vysvětluje, proč bylo zvýšení ratingu důležité, předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř.

Podle něj rating pro Letiště Praha zohledňuje výkonnost celé skupiny Letiště Praha, včetně dceřiných společností Czech Airlines Technics a Czech Airlines Handling.

Další novinka ve společnosti Letiště Praha je, že novým členem představenstva se od letošního 15. října stal Jiří Černík. Ten přichází z pozice finančního ředitele společnosti Skanska. Podle zástupců letiště právě jeho zkušenosti z oboru stavebnictví budou klíčové pro investice a financování rozvoje Letiště Václava Havla Praha v následujících letech.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here