Správa železnic [SŽ] má letos v plánu obnovu 116 nádražních budov za více než 1,7 miliardy korun. Mezi největší akce SŽ bude patřit obnova nádraží v Českých Budějovicích, Plzni a v Pardubicích, ale i jinde.

Správa železnic má pro letošní rok vyčleněno jednu miliardu korun na realizaci 45 nových nádražních staveb. Dalších 700 milionů korun je určeno na opravy 71 budov. V přípravě má pak rekonstrukce u dalších 55 objektů.

„Už loni jsme na obnovu nádražních budov vynaložili rekordní částky. Z celkové sumy přesahující 1,5 miliardy korun šlo na opravy více než 1,1 miliardy, na přípravu a realizaci rekonstrukcí se použilo více než 480 milionů. V letošním roce budeme v nastaveném tempu pokračovat,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

V roce 2019 Správa železnic otevřela opravené nádražní budovy v Sokolově, Kolíně, Nelahozevsi a tři objekty na Posázavském Pacifiku. Zároveň začaly rekonstrukce většího rozsahu. Jako je například obnova fasády Fantovy budovy pražského hlavního nádraží nebo v Havířově a ve Strakonicích.

Právě probíhající rekonstrukce a opravy výpravních budov: Praha hl. n. [fasáda Fantovy budovy], Brantice, Frenštát pod Radhoštěm, Havířov, Hradec Králové hl. n.. Dále Křižanov, Lhotka nad Bečvou, Moravské Bránice, Nedvědice a Nový Bydžov. Dále Přerov, Semily, Staré Město u Uherského Hradiště, Strakonice, Šternberk, Hanušovice. Dále Sklené nad Oslavou, Jedlová, Rumburk, Tršnice, Bohušovice nad Ohří, Třebíč, Most [1. etapa – střecha, na obrázku, pozn. red.].

Co Správa železnic udělá letos

Správa železnic loni pokročila v přípravě opravy rozsáhlých historických objektů nádraží v Českých Budějovicích. Tam by měly začít práce v první polovině roku. Zcela se zrenovuje památkově chráněný objekt a stane se důstojnou vstupní branou do jihočeské metropole. Současně s opravou výpravní budovy se předpokládá také revitalizace přilehlých venkovních prostranství.

V roce 2020 by také měla začít kompletní renovace historické budovy plzeňského hlavního nádraží. I v tomto případě je objekt památkově chráněný. Cílem rekonstrukce bude navrátit nádražní budově architektonicky cennou původní podobu. Během oprav se bude myslet i na cestující, kteří se mohou těšit na příjemnější interiéry a širokou nabídku služeb v hale.

Další významnou investici připravuje Správa železnic v Pardubicích. Unikátní nádražní budova tamního hlavního nádraží projde kompletní rekonstrukcí včetně nového dispozičního řešení vnitřních prostor a vybudování eskalátorů do pochodu.

Přehled vybraných rekonstrukcí a oprav výpravních budov [zahájení v roce 2020]: České Budějovice, Plzeň hl. n., Pardubice hl. n.. Dále pak Tábor, Písek, Beroun, Veselí nad Lužnicí a Kroměříž. Dále Olomouc-Řepčín, Branná, Ostružná. Dále Hlubočky–Mariánské Údolí, Litvínov, Mikulášovice, Kadaň, Úpořiny, Chřibská, Ostrov nad Ohří. Dále Nejdek, Podbořany, Stráž nad Ohří, Jemnice, Velké Meziříčí, Nové Strašecí. Dále Lysá nad Labem, Votice, Zbečno, Loděnice, Otvovice, Kralupy nad Vltavou předměstí, Horažďovice. Dále Protivín, Sušice, Nýrsko, Kolinec, Blovice, Kardašova Řečice, Sepekov, Ševětín. Dále Žihle, Holice, Mnichovo Hradiště, Malé Svatoňovice, Vracov, Blovice nad Svitavou, Ivanovice na Hané nebo Zaječí.
Nádražní budovy, které již prošly obnovou: Český Krumlov, Karlštejn, Kuřim, Kutná Hora město, Lipník nad Bečvou, Náchod, Návsí. Dále Poběžovice, Příbram, Přibyslav, Sokolov, Turnov, Kolín, Kácov, Ledečko, Zruč nad Sázavou. Dále Břeclav, Nová Role, Dobronín, Nelahozeves, Postoloprty, Kynšperk nad Ohří. Dále Nelahozeves zámek, Domažlice město, Frýdek-Místek, Krnov, Křivoklát, Litoměřice horní nádraží. A dále Litoměřice město, Plasy, Tanvald zastávka [1. etapa – střecha].

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here