Automobilky brzdí v rozjezdu nedostatek toho nejmenšího – čipů

143
cipu
Foto: Pixabay.com

Aktuální nedostatek čipů nedal některým výrobcům aut jinou možnost než snížit výrobu. Týká se to automobilek Honda, Nissan, Toyota a přidal se i Volkswagen. Ten uvedl, že i on musí změnit výrobní plány. Uvedla to agentura Bloomberg.

Agentura upozornila na to, že obnovení plné výroby automobilek brání dodávky čipů, tedy jedné z důležitých součástek. Automobilky mají potíže je získat, protože jejich výrobci svoji kapacitu více soustředí na rostoucí poptávku od producentů spotřební elektroniky, jako jsou třeba výrobci mobilních telefonů. Například výrobce polovodičů Taiwan Semiconductor Manufacturing [TSMC] minulý týden uvedl, že jeho tržby za čtvrté čtvrtletí byly rekordní a nové přístroje iPhone 5G zabírají velkou část jeho kapacity. Problém je, že producenti aut od Toyoty po Volkswagen pak pro ně mají menší význam.

„Společnosti vyrábějící spotřební elektroniku jsou připraveny zaplatit za čipy více, aby si zajistily, že se jejich přístroje dostanou na trh včas,” uvedl analytik GF Securities Jeff Pu.

Podle analytiků tak hrozí, že automobilky nebudou mít dostatek nových vozů k uspokojení začínajícího oživení poptávky.

„Čipy jsou pro připravované softwarově definované vozy stále důležitější. Jsou nezbytné pro všechna auta, nejen elektrická,” uvedl analytik Haiton International Securities Shi Ji.

Producenti čipů upřednostňují výrobce spotřební elektroniky, protože jejich objednávky jsou větší než objednávky od automobilek. Jen v případě chytrých telefonů se ročně prodá více než jedna miliarda přístrojů, zatímco aut méně než 100 milionů. Další potíž je, že výroba aut je podnikáním s nižší marží. Automobilky nejsou proto ochotny zvyšovat ceny čipů, protože by to mohlo ovlivnit jejich ziskovost.

Potřeba čipů je v mnoha oborech

Nejnovější auta potřebují stále více čipů. To samé platí pro spotřební elektroniku. Chytré telefony pro sítě páté generace [5G] potřebují o 40 procent více polovodičů než starší verze pro 4G. Současně výrobci, jako jsou TSMC, United Microelectronics a Globalfoundries, neexpandovali dost rychle, aby uspokojili růst poptávky způsobený pandemií.

Práce a učení z domova kvůli koronavirové pandemii totiž loni podle firem IDC a Gartner pomohly trhu s osobními počítači k nejvyššímu růstu za deset let. Podle IDC celkový odbyt loni vzrostl o 13,1 procenta na 302,6 milionu přístrojů. Za říjen až prosinec pak meziročně vzrostl o 26,1 procenta. Podle firmy Gartner loňský prodej stoupl o 4,8 procenta na 275,1 milionu přístrojů. V posledním čtvrtletí roku pak narostl o 10,7 procenta.

Údaje firem Gartner a IDC se však liší. Gartner nezapočítává do údajů o prodeji chromebooky, tedy notebooky s operačním systémem Chrome od společnosti Google, a iPady od firmy Apple. Chrome je oblíbený zvláště při vzdělávání. Podle samostatných údajů Gartneru se odbyt chromebooků loni zvýšil o 80 procent na téměř 30 milionů přístrojů a to hlavně díky poptávce v Severní Americe.

Jedničkou na trhu počítačů byla loni s téměř čtvrtinovým podílem čínská společnost Lenovo, za ní skončila americká HP s více než pětinovým podílem. Další příčky patřily firmám Dell, Apple a Acer. Prudce rostl i prodej počítačů Apple [cca +30 %].

Nejenom covid, ale i Trump

Podle analytiků současnou situaci zhoršilo i prosincové rozhodnutí vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa umístit čínskou firmu Semiconductor Manufacturing International na černou listinu. Což přimělo zákazníky firmy hledat alternativní dodavatele a dál omezilo globální dodávky čipů. Někteří jejich odběratelé si vytvářejí zásoby, aby se do budoucna chránili před případným nedostatkem nebo výpadkem.

Situaci nepřispívá ani náročnost zvýšení dodávek. Výstavba továren trvá výrobcům roky a stojí miliardy dolarů. Firmy tak mají tendenci být při plánování spíše konzervativní, to kvůli rizikům a možným obrovským ztrátám.

Situace pro automobilky je o to obtížnější, že čipy jsou důležité pro nejnovější funkce. Jako jsou jízdní asistenti, velký displej a konektivita. Podle zprávy firem China EV 100 a Roland Berger by se komponenty, které potřebují polovodiče, měly do roku 2030 podílet na celkových nákladech na výrobu auta více než 50 procenty. V současnosti je to 35 procent.

Dodejme, že podle posledních zpráv TSMC zvýšil v loňském čtvrtém čtvrtletí čistý zisk meziročně o 23 procent na 142,8 miliardy tchajwanských dolarů [téměř 110 miliard Kč].

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here