Krize v letectví pokračuje dál. A zejména v Evropě

211
letectvi
Foto: Pixabay.com

Na pražském ruzyňském letišti odbavili během prvního čtvrtletí téměř 251 000 cestujících. To je o 90 procent méně než loni. Přepravci doufají, že v následujících týdnech by se situace mohla postupně zlepšovat. Někteří z nich již obnovují spoje. Jiní v obnovu letectví ještě letos příliš nevěří.

Zatímco loni počátkem roku cestující z Prahy mířili nejčastěji do Londýna nebo Moskvy, nyní byla nejoblíbenější destinací Dubaj. Následoval Amsterdam a egyptská Hurgada. Letiště v letošním prvním čtvrtletí odbavilo celkem 6 943 letů.

Šest měsíců jsem byl bez práce. A teď znovu, říká pilot

V současnosti na letišti fungují pravidelné linky asi 20 dopravců do více než 30 destinací. Jsou mezi nimi spoje do důležitých evropských měst jako Amsterdam, Paříž nebo Frankfurt, jež fungují jako klíčové přestupní body. V provozu jsou také přímé lety například do Egypta, na Kanárské ostrovy nebo do španělské Malagy, na Madeiru či Lisabonu. Z dálkových linek pokračují lety do Dubaje nebo Dauhá. Od dubna je nově v letovém řádu až šest spojů týdně od Turkish Airlines do Istanbulu. Zcela novou linku do Bukurešti pak plánuje spustit Blue Air, další novinka bude od května zřízená linka AnadoluJet do Antalyie.

Cestovní ruch loni celosvětově přišel o cca 28 bilionů korun

Letectví vyhlíží mírné zlepšení, jisté si jím ale není

90% pokles v letošním prvním čtvrtletí je z velké částí ještě v porovnání s předkrizovým stavem. Loni Letiště Václava Havla odbavilo 3,66 milionu cestujících. To je meziroční propad o 79 procent. Zároveň šlo o nejnižší počet cestujících za posledních 25 let.

Letiště Praha loni odbavilo o 79,9 % méně lidí než předloni

V následujících týdnech by se situace snad měla postupně mírně zlepšovat. Někteří dopravci plánují obnovení spojů. Jde například o lety do Chorvatska, Řecka a na Maltu.

„S leteckými společnostmi jsme v kontaktu a další linky po Evropě by se mohly obnovit v závislosti na vývoji situace. Pokud se začnou některé protipandemické podmínky uvolňovat a zjednodušovat, aerolinky reagují na zvýšenou poptávku velmi rychle,” uvedla mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková.

Klíčová je podle ní pro dopravce především poptávka cestujících. Letiště je na posilování provozu plně připraveno.

Digitální zelený pas má umožnit cestování a pomoci turismu

Na letectví dopadla pandemie snad nejvíce

Útlum letecké dopravy se projevil i v letovém provozu tuzemského vzdušného prostoru. V prvním letošním čtvrtletí zaznamenali letoví dispečeři na českém nebi 44 20 letů. To je o 74 procent méně než při předkrizovém vývoji v roce 2019. Pandemie omezovala letectví po většinu loňského roku. Letový provoz v Česku loni klesl na 379 535 letů, což je meziročně o 58,1 procenta méně. Ne všichni jsou však přesvědčeni, že se situace nakonec zlepší.

Ztráty leteckých společností rostou. Problémy mají i letiště

Například šéf maďarské nízkonákladové letecké společnosti Wizzair József Váradi už nespoléhá na to, že se letecká doprava v létě zotaví. Protipandemická opatření přetrvávají a očkování proti covidu-19 podle něj vázne. Naopak větší společností, jako je easyJet a Ryanair jsou optimističtější. Zástupci největší britské aerolinky co do počtu přepravených cestujících uvedli, že jsou připraveni v květnu posílit provoz ve většině zemí a začít létat “ve velkém”. Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair koncem března informovaly, že letos v létě počítají s 80 procenty své obvyklé kapacity. Skutečností je, že Velká Británie patří k vůbec nejproočkovanějším zemím světa.

Pravda či lež? Británie očkuje 60+ a chystá mistrovství v kopané

Letecký provoz obnovují i Spojené státy, kde covid vakcínu dostala více než polovina dospělé populace. Tamější letecká společnost Delta Air Lines například ve čtvrtek uvedla, že počítá s návratem k ziskovosti ve třetím letošním čtvrtletí.

Co říká IATA

Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu [IATA] letos bude celosvětově letectví na základě počtu cestujících a proletěné vzdálenosti na 43 procentech úrovně před krizí. Koncem loňského roku IATA očekávala, že se dostane na 51 procent předkrizové úrovně.

Sdružení rovněž předpokládá, že ztráty odvětví za letošní rok dosáhnou 47,7 miliardy USD. Což je sice výrazné zlepšení oproti loňské ztrátě 126,4 miliardy USD, IATA však dodala, že aerolinky budou i nadále potřebovat od vlád podporu na vyplácení mezd.

„Krize je delší a hlubší, než by kdo mohl čekat,” řekl generální ředitel IATA Willie Walsh.

Podle něj nejnovější výhled ukazuje, jak je oživení v letectví nerovnoměrné. Rostou hlavně velké domácí trhy v USA a Číně. Naopak Evropa bude letos na třetině provozu z roku 2019, odhadl. Tržby dle sdružení letos pravděpodobně stoupnou o 23 procent na 231 miliard USD. Stále však budou hluboko pod tržbami z roku 2019, kdy dosáhly 607 miliard USD.

Světlým bodem zůstává poptávka po nákladní přepravě. Ta se má letos zvýšit o 13,1 procenta, čímž překoná úroveň z roku 2019. Celkový objem nákladu má činit 63,1 milionu tun a dostane se do blízkosti předkrizového vrcholu z roku 2018, uvedla agentura Reuters.

Omezení letectví komplikuje i dopravu zboží

Pandemie zcela proměnila i leteckou přepravu zboží. Omezení pasažérských letů významně snížilo kapacitu přepravních společností. Pasažérské lety vykrývaly velkou část letecké nákladní přepravy. Při přepravě některých produktů se dodávky prodloužily ze dnů na týdny a doprava zdražuje. Potíže hlásí hlavně dovozci zboží se specifickými podmínkami, jak ostatně upozornila logistická společnost DSV.

„Pandemie zatřásla leteckým průmyslem naprosto zásadně. Pasažérské lety téměř nelétají, tudíž se velkým způsobem snížily nejen kapacity na přepravu leteckého carga, ale i alternativy pro routing, tedy směřování zásilek do cílových destinací,” řekl Zdeněk Hamouz z logistické a přepravní společnosti DSV.

Situace má podle něj negativní vliv na přepravní čas, jež se prodlužuje, a zvyšuje cenu.

„Dopravci tak oproti minulosti operují zejména s nákladními letadly, freightery,” vysvětlil.

Dodávky nabírají zpoždění

Problém se netýká jen dopravy přes oceán, situaci komplikuje dočasné rušení některých vnitrokontinentálních letů. I proto se zvyšuje objem zboží na hlavních světových letištích, dochází k přetížení terminálů, což ovlivňuje rychlost odbavení a následnou dopravu zboží.

Dodání zásilky se prodlužuje hlavně u produktů se specifickými podmínkami pro přepravu. Mezi takové patří léčivé přípravky nebo akumulátory, které jsou zařazeny do kategorie tzv. nebezpečného zboží. To se přepravuje jen v omezeném množství se speciálním označením.

„Běžně trvá doručení zásilky leteckou dopravou čtyři až šest dní. Nyní jsme na poslední leteckou zásilku čekali pět týdnů,” říká Radim Tlapák z obchodu BatteryShop.cz.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here