Po autech se stávají nedostatkovým zbožím i mobilní telefony

0
119
mobilni_telefony
Foto: Pixabay.com

Mobilní telefony nejsou. Mobilní operátoři bojují s výpadky jejich dodávek do svých prodejen. Klienti tak mají jen omezený výběr mobilů, které si u nich mohou zakoupit. Problémy pro FinTag.cz potvrdil Vodafone a T-Mobile. Situaci řeší i O2.  

„Ano, dostatek mobilních telefonů pro své klienty na prodejnách máme. U některých modelů čelíme krátkodobým výpadkům na prodejnách, ale celkově máme telefony různých výrobců v různých cenových hladinách k dispozici,“ potvrzuje potíže s dodávkami telefonů mluvčí společnosti T-Mobile Kateřina Mikesková.

Závozy mobilních telefonů se podle jejích slov v průběhu letošního roku mírně zhoršují. Ve větší míře než v minulosti dochází ke zpoždění dodávek nebo k dodání nižšího než požadovaného množství. Situace se velmi často mění a dodávky jsou, jak říká, hůře predikovatelné. Otázky na nedostatek telefonů na prodejnách nepřekvapily ani v O2.

„V uplynulém roce, který byl pro valnou většinu z nás složitý, jsme zaznamenali několik výpadků. Ať už přímo způsobených pandemií či lokálními událostmi,“ říká ředitel komerční divize O2 Richard Siebenstich s tím, že většinou se O2 ale podařilo tyto krátkodobé výpadky vykrýt skladovými zásobami.

Dodává ale, že aktuálně firma nemá v oblasti mobilních telefonů zásadní problémy s dostupností. Kampaně prý plánuje tak, aby měla telefonů vždy dostatek. Problémy potvrzuje i mluvčí společnosti Vodafone Kateřina Šantorová.

„Spolehlivost dodávek mobilních telefonů se díky situaci s čipy na trhu zhoršila,“ říká s tím, že firma nicméně neeviduje výraznější nedostatek mobilních telefonů.

„Nabídka je poměrně široká a v případě krátkodobého výpadku určitého modelu existují alternativy. Zákazník tedy vždy odejde spokojen,“ tvrdí.

Zdaleka ne vždy odchází zákazník spokojen

„Máme stop stav na přijímání objednávek na nové mobilní telefony od klientů. Mobilní telefony nejsou,“ říká nešťastně obsluha jedné z pražských poboček společnosti Vodafone klientce, jež se rozhodla pro zakoupení mobilního telefonu Samsung. Aby dokázala, že mluví pravdu, otevřela zákaznici skříňky, které ještě před covidem přetékaly krabičkami s chytrými telefony, nyní však zejí prázdnotou. Sem tam je vidět osamocená krabička některého z modelů iPhonu, případně Huawei. Jinak nic.

„Model Samsung Galaxy A12, který chcete, není ani na jiných prodejnách. Mohla bych vám nabídnout Samsung Galaxy A22 5G. Jeden model je ještě v naší další pražské prodejně,“ říká s tím, že zkusí zjistit, zda není ale rezervovaný.

Na pobočce to však pro nápor klientů, kteří si přišli vyřídit své záležitosti a třeba i zakoupit telefon, nikdo nebere.

„Zkuste to risknout a doběhněte tam, třeba ten telefon nebude ještě rezervovaný,“ říká obsluha klientce.

Hned na to se ozve telefon z druhé pobočky, její obsluha sděluje, že telefon zarezervovaný přeci jen je, a že žádné telefony z této řady již nemá.

„Mohu vám nabídnout rezervaci tohoto telefonu na příští týden, jeden kus máme na centrálním skladu, to je jediné, co pro vás mohu nyní udělat,“ říká obsluha klientce s tím, že k dispozici jsou i jiné telefony, jejich ceny jsou však výrazně vyšší.

Mobilní telefony nejsou a je otázka, zda budou

Jestliže mluvčí Vodafone tvrdí, že firma neeviduje výraznější nedostatek mobilních telefonů a zákazník odejde vždy spokojen, zkušenosti zákazníků ukazují na jinou praxi. A problémy nemají jenom zákazníci mobilních operátorů, ale i zákazníci online obchodu. Například 18.7. měl online obchod Alza v nabídce pět kusů modelu Samsung A12, a to na více než třiceti prodejnách po celém Česku.

Na vině výpadků některých chytrých telefonů na českém trhu je nedostatek čipů stejně jako v automobilovém průmyslu. I když je fakt, že to byly právě výrobci telefonů, které loni výrobci čipů upřednostnili před automobilkami a způsobili tak nedostatek komponent v automobilovém průmyslu.

Automobilky brzdí v rozjezdu nedostatek toho nejmenšího – čipů

Problém je tedy hlubší a stejně jako v jiných oblastech tkví v narušení hladkého chodu dodavatelsko-odběratelských řetězců vinou pandemie covidu-19. Což potvrzuje i Kateřina Mikesková z T-Mobile.

„Pokud máme u některých modelů výpadek, jde o nedodání objednaného zboží v požadovaném čase nebo množství výrobcem. Proč nám nedodá zboží včas může mít různé příčiny, ať už jde o problémy v dopravě nebo ve výrobě z důvodu nedostatku nějaké součástky případně omezení výroby kvůli opatřením souvisejícím s nemocí covid-19,“ vysvětluje Mikesková.

Dodává, že strategií firmy je mít v každé cenové úrovni dostatečně širokou nabídku, aby výpadek jednoho modelu mohl prodejce vykrýt modelem srovnatelným.

„V nejbližších měsících neočekáváme zásadní zlepšení situace, ale věříme, že pro
vánoční období si pro naše klienty zajistíme dostatek mobilních telefonů,“
tvrdí.

Optimistický je i Richard Siebenstich z 02: „Vnímáme současnou situaci ve světě a nedostatek některých součástek či materiálů, nicméně v nejbližších měsících nepředpokládáme výrazné problémy v dodávkách mobilních telefonů pro zákazníky O2.“

Daniel Tácha

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here