Výrobce panenek – americká společnost Mattel – uvedla na trh panenku Barbie podle vzoru profesorky Dame Sarah Gilbertové. Ta se spolupodílela na vývoji vakcíny proti covidu-19 AstraZeneca a Oxfordské univerzity. Informovala o tom britská BBC.
Dame Sarah uvedla, že nápad na vytvoření panenky podle jejího vzoru jí přišel zpočátku „velmi zvláštní“. Pokud by měl ale inspirovat děti a přivést je k vědě, nebyla proti.
„Přála bych si, aby moje panenka dětem ukázala profesi vakcinologů, o které možná nic nevědí,“ řekla BBC Dame Sarah.
Její Barbie je jednou ze šesti panenek na počest žen pracujících ve vědě, technice, strojírenství a matematice [STEM]. K novým panenkám firmy patří doktorka Kirby Whitbyová z Austrálie, která navrhla chirurgické pláště pro lékaře, jež se dají prát a znovu použít.
Dále pak sestra Amy O’Sullivanová na pohotovosti v New Yorku, která tam ošetřovala prvního pacienta s covidem-19. Patří mezi ně i kanadská psychiatrička Chika Stacy Oriuwaová, bojovnice proti diskriminaci a rasismu. Kolekci doplňuje výzkumnice Jacqueline Goes de Jesusová, jejíž tým objevil brazilskou variantu covidu-19.
Dame Sarah Gilbertová je britskou čestnou osobností
Vakcinoložka Dame Sarah se stala čestnou osobností Velké Británie, jimž se toto ocenění předává v den královnin narozenin. Na vakcíně proti covidu-19 začala pracovat na začátku loňského roku, kdy si covid-19 vyžádal první oběti na životech v Číně. Vakcína od společnosti AstraZeneca je nejrozšířenější světovou vakcínou proti covidu-19. Vyrábí se ve Velké Británii, v zemích EU, dále i v Indii a dalších zemích. Očkovací látku využívají lidé ve 170 státech světa. Naopak vakcína od AstraZeneky [Vaxzevria] příliš neuspěla v Evropské unii, která preferuje americké mRNA vakcíny [Pfizer/BioNTech, Moderna].
EU si zajistila 1,8 mld. dávek Comirnaty, s AstraZenekou končí
Sama Dame Sarah je z vlastní Barbie nadšená podobně jako z úspěchu “své” vakcíny: „Doufám, že děti si u mojí Barbie uvědomí, jak životně důležité jsou vědecké profese, jak pomáhají světu a lidem v něm.“
Zmínila také další panenky. Jako je třeba Lottie Panenka pravá hrdinka, u níž se výrobce inspiroval dvanáctiletou Aoibheann Mangan a jejím příběhem, který inspiruje mnoho dívek k výběru STEM oborů – věda, matematika, inženýrství a technologie.
Mattel: změna kurzu nejen u panenek Barbie
Výrobce hraček značky Mattel byl v posledních letech kritizován za to, že jeho panenky Barbie vytváří nereálný obraz ženství. A tak se rozhodl ke změně. Nově začal nabízet panenky a postavičky hasičů, lékařů, sportovců a třeba i astronautů. Samozřejmě v mnoha barevných variantách [první Barbie z roku 1959 byla pouze blonďatá]. A firmě se taková strategie vyplácí, jak ostatně dokládají tržby za loňský rok. I „díky“ covidu-19 Mattel vykázal v roce 2020 šestinásobný růst prodejů. Rodiče totiž častěji nakupovali hračky dětem, které v pandemii zůstaly měsíce zavřené doma.
Například jenom panenek Barbie se prodalo za 1,35 miliardy dolarů [cca 29 mld. Kč]. Čisté tržby firmy dosáhly 4,58 miliardy dolarů [cca 97 mld. Kč, +2 %] a čistý zisk činil 126,6 milionu dolarů. O rok dříve přitom firma vykázala ztrátu ve výši 213,5 milionu USD. Firma uvedla, že loni hlavně v období před Vánocemi se velmi úspěšně prodávaly panenky Barbie, stejně jako modely autíček Hot Wheels.
–DNA–