Dovozy ojetých aut do ČR rostou. Pokles cen se ale nedá čekat

0
97
ojetych_aut
Foto: Pixabay.com

Nedostatek nových aut a dlouhé čekací lhůty akcelerovaly trh s ojetými auty. Zároveň došlo k růstu nově dovezených aut z Německa. Mezi dováženými ojetými auty převažují ta s naftovými motory.

Podle dat společnosti Cebia došlo na trhu ojetých aut ve třetím kvartálu letošního roku k mnoha změnám. Stejně jako nová auta, zdražily i ojetiny. Jejich ceny v průměru stouply o 9,4 procenta z 228 600 korun na 250 000 korun. V porovnání s loňským rokem jde o navýšení o více než 20 000 korun. Proti průměrné ceně za první pololetí jde o navýšení o 5 000 korun.

„Auta stále zdražují, i když největší zdražení, které přišlo s oživením trhu už v květnu, mají za sebou. Přesto se ale nedá čekat, že by se cena již udržela. Na trhu je totiž nedostatek ojetých aut. V nabídce prodejců chybí proti předchozím letům až pětina vozů,“ uvedla manažerka marketingu a komunikace Cebia Barbora Minksová.

Nedostatek nových aut žene ceny starých aut rychle vzhůru

Podle ní platí, že kdo si loni koupil ojeté auto, mohl ho v mnoha případech letos prodat dráž, a to přesto, že bylo o rok starší. Například Škodu Octavii šestiletého stáří šlo letos prodat až o 20 000 Kč dráž než loni pětiletou.

Dovozy z Německa rostou a pozor na podvody

Změna letos nastala u deseti nejprodávanějších modelů ojetých osobních aut. Jejich podíl se meziročně snížil o 4,3procentního bodu na 34,3 procenta trhu. Došlo k dalšímu poklesu zastoupení vozu Ford Mondeo, což ho vyřadilo ze statistiky deseti neprodávanějších ojetých aut a nahradil ho vůz Hyundai i30. Letos se meziročně snížil i podíl nejprodávanějších modelů značky Volkswagen. Klesl o čtvrtinu a dosáhl jen 6,8 procenta. Podíl vozů Škoda zůstává stabilní na 24,3 procenta. Z hlediska tržního podílu se dařilo vozům BMW řady 3, které se dostaly z desáté na šestou pozici.

Škodovky a diesely vévodí českému trhu s ojetinami

Podíl nabízených aut s českým původem oproti loňsku klesl z 51 procent na 48,5 procenta, a netvořil už ani polovinu nabídky. Naopak strmý nárůst zaznamenal podíl aut s německým původem. Zatímco loni tvořily takové vozy 21,4 procenta nabídky a v prvním letošním kvartálu dokonce jen 19 procenta, v prvních třech kvartálech letos nakonec vykázaly tržní podíl ve výši 25,2 procenta. To znamená, že u každého čtvrtého nabízeného auta u nás prodejci deklarovali německý původ.

Podle Minksové to může souviset s tím, že čeští zákazníci preferují auta s německým původem. Někteří prodejci toho zneužívají a falšují u vozů původ. Dlouhodobě má nepravdivý původ uvedený pětina dovezených aut, nejčastěji jde právě o německý. Ten totiž automaticky zvyšuje cenu vozu a urychluje prodej. Skutečný původ vozu nelze zjistit ani z velkého technického průkazu, jedinou možností je prověření historie vozu.

Jak se nedostatek aut promítá do trhu s ojetinami

Důvodů, proč má trh ojetých aut problémy uspokojit poptávku, je vícero. Někteří lidé byli v důsledku vysokých cen a snížených příjmů kvůli koronaviru nuceni výměnu auta za novější odložit. Běžnější je i praxe, kdy lidé stará auta prodávají příbuzným a známým. A další důvod je propad výroby nových vozů a dlouhé čekací lhůty na ně.

„Ojetá auta v autobazarech tak letos mizí s nadsázkou řečeno doslova před očima,“ tvrdí Minksová s tím, že prodeje zrychlily hlavně ve třetím čtvrtletí.

Aktuální situace se promítá také do zisků autobazarů. Zatímco v květnu a první polovině června měli prodejci na autech vysoké marže, od poloviny června se začala situace docela měnit. Lidé začali požadovat vyšší výkupní ceny a nyní marže prodejců dosahují v průměru dlouhodobě běžných pět až sedm procent. Možnost získat od prodejce slevu je proto nulová.

Zájmu o ojetá auta odpovídá i zkracující se doba prodeje ojetiny. Zatímco v prvním pololetí prodejci ojeté auto prodávali v průměru za 96 dní, nyní jeho prodejní doba činí 76 dní. V reálu bude ještě kratší, protože do průměrné doby se započítávají i čtyři měsíce, kdy byly autobazary kvůli koronaviru zavřeny.

Stáří nově dovezených ojetých aut kleslo

Dobrá zpráva je, že průměrné stáří dovážených ojetých aut meziročně mírně kleslo z 10,7 roku na 10,5 roku. Průměrné stáří prodávaných ojetých vozů na trhu meziročně rovněž pokleslo, a to z 9,5 na 9,1 roku. Podíl dovezených aut starších 15 let však zůstává stabilní na 21 procentech. Přičemž platí, že průměrné stáří ojetých aut s českým původem se naopak nepatrně zvýšilo z 7,1 na 7,2 roku.

Stará, velká a ojetá auta, ta Češi kupují nejraději

Dovozy aut do Česka přitom stále rostou. Od začátku roku se k nám dovezlo 136 877 ojetých osobních aut. To představuje meziroční nárůst o 19,6 procenta. Z toho 53 333 aut se přivezlo ve třetím kvartálu. Větší příliv aut ze zahraničí odstartoval již v květnu, tedy nedlouho po otevření prodejních míst. V červnu a v srpnu se k nám dostalo vůbec nejvíce aut od roku 2008. I ve srovnání s rokem 2019, který nebyl ovlivněn pandemií, se k nám dovezlo o 894 vozů více.

Ve třetím čtvrtletí klesly v nabídkách prodejců vozy po prvním majiteli. Zatímco loni se v prvních třech kvartálech prodávalo 53 procent aut po prvním majiteli, letos klesl za stejné období jejich podíl na 46 procent. Ještě v prvním letošním pololetí dosahoval jejich podíl 52,2 procent. Naopak se navýšil podíl aut s naftovým motorem. Ta dlouhodobě tvoří většinu nabídky a letos dosáhl 55,6 procenta. Podle barvy se letos nejvíce prodávaly vozy bílé [20 %]. To je zřejmě způsobeno i jejich nejčastější nabídkou.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here