Na českém trhu s ojetinami bylo loni k mání cca 760 tisíc aut. Češi nejvíce nakupují auta značky Škoda, z nich pak Octavie a Fabie. Většina z nich koupí diesel. 99 procent vozů na trhu s ojetinami je inzerováno jako vozy nehavarované, ale není to pravda. Možná i proto prudce roste certifikovaný prodej aut z druhé ruky.

Podle analýzy společnosti Cebia počet prodávaných osobních ojetých vozů na českém trhu loni meziročně mírně poklesl, a to o zhruba 0,65 % na 760 000 kusů. Dá se říci, že trh ojetých automobilů prakticky stagnoval. Podobně jako počet dovezených osobních ojetých vozů ze zahraničí.

„U nich došlo jen k velice mírnému nárůstu o 144 kusů. To představuje meziroční nárůst o 0,08 procenta,“ říká manažerka marketingu a komunikace Cebia Barbora Minksová.

I přes stagnaci trhu prudký nárůst prodejů zaznamenaly certifikované programy automobilek. Souhrnně narostl počet prodaných ojetých vozů touto cestou meziročně zhruba o pět procent. Největší certifikovaný program Škoda Plus hlásí za loňský rok nárůst o devět procent. To představuje zvýšení o 4 500 vozů. Celkem bylo v tomto programu loni prodáno 54 840 aut. [Graf výše znázorňuje podíl v procentech u prodaných vozů po jednom a více majitelích, pozn. red.]

Velký meziroční nárůst vykázaly také programy Citroën Select [o 238 vozů, tj. o 43 %], Peugeot Vyzkoušené vozy [o 213 vozů, tj. 30 %] a Hyundai Promise [o 380 vozů, tj. o 27 %]. Podle Cebia se dařilo také prodeji luxusních vozů v rámci programů BMW Premium Selection a Volvo Selekt.

„Ukazuje se tak, že čeští zákazníci hledají čím dál více vozy s garancí kvality,“ vysvětluje Barbora Minksová.

Průměrná cena ojetých aut

Průměrná cena ojetých aut prodaných od loňského ledna do září činila 223 900 korun. To představuje mírný pokles o zhruba jedno procento. Důvod je, že na trhu se přestaly ve větší míře vyskytovat zánovní a mladé ojetiny z ukončených krátkodobých operativních leasingů. A dále pak, že se na podzim více prodávaly mírně starší ojeté osobní vozy dovezené ze zahraničí než v předchozích kvartálech a letech.

„S klesající cenou, ale rovněž s menším množstvím zánovních ojetin souvisí i mírný nárůst podílu aut, který vykazují vyšší kilometrový nájezd nad 100 000 km. Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla 156 000 kilometrů,“ uvádí Barbora Minksová.

Z pohledu paliva převládaly loni u osobních ojetých vozů i nadále dieselové motory. Jejich podíl činil 55 procent. Podíl benzínových vozů byl 42 %.

Průměrné stáří vozů na trhu s ojetinami

Podíl ojetých vozidel dovezených ze zahraničí starších deset let byl 51,49 procenta. Nejvíce aut se loni dovezlo v květnu a červenci, naopak nejméně v prosinci a prvních dvou měsících roku. Průměrné stáří dovezených ojetých osobních aut činilo 10,3 roku.

„Meziročně klesl podíl aut ve stáří deset až 15 let o více než jeden procentní bod na 32 procent. Na druhou stranu narostl o více než jeden procentní bod podíl aut starších 15 let. A to o 19 procent,“ uvádí Barbora Minksová.

Podle ní každé páté dovezené osobní ojeté auto bylo starší 15 let, což je podle ní pro bezpečnost na silnicích alarmující.

„Jen ve stáří od tří do jedenácti let je přitom každé dvacáté po totální havárii,“ doplňuje.

Průměrné stáří loni dovezených osobních ojetých vozů bylo sice 10,3 roku. Průměrné stáří všech loni prodávaných dovezených ojetin bez ohledu na rok dovozu bylo 11,5 let. V případě osobních ojetých aut s českým původem činilo jejich průměrné stáří 7,5 roku. Dovezené vozy lidé častěji přeprodávají, zatímco tuzemské si nechávají déle.

Nekalé prodejní praktiky na trhu s ojetinami

„U dovezených vozidel se lze častěji setkat s podvodnými praktikami, které vedou k větší poruchovosti vozidla, a tedy větší motivaci kupujícího se auta zbavit,“ vysvětluje Barbora Minksová.

Podíl prodávaných ojetých aut s tuzemským původem loni poklesl meziročně o 3,5 procentního bodu na 50 procent. Podíl vozů původem z Německa narostl meziročně o více než čtyř procentní body na téměř 21 procent. 

„Alarmující také je, že neklesá, respektive v řádech desetinných čísel naopak stoupá, podíl inzerovaných ojetých aut, která jsou prodávána jako nehavarovaná. Vzhledem k tomu, že jejich výskyt v inzerci přesahuje 99 procent, je zřejmé, že nejde o pozitivní zprávu informující o lepším stavu prodávaných vozů,“ tvrdí Barbora Minksová.

Podle Cebia jde naopak o úmyslné zatajování havárií. Podíl prodávaných ojetých vozů, u nichž došlo ke snížení počtu najetých kilometrů, klesl loni na 33 procent. Součástí analyzovaných aut společností Cebia byla pro příklad i Audi Q5 vyrobená v roce 2011 a stočená v lednu 2017 o 159 000 km na 146 000 km. V listopadu stejného roku byla prodaná, podle výpočtů byla její cena kvůli stočenému tachometru uměle navýšena o 167 tisíc korun, tj. o 42 procent skutečné hodnoty.

Nejprodávanější vozy

V loňském roce se zvýšil o 5,5 procentního bodu na 37,8 procent podíl trhu, který si nárokovalo deset nejprodávanějších modelů osobních ojetých vozů. Vliv na to mělo navýšení nejoblíbenějších modelů vozů koncernu Volkswagen.

Top 10 nejprodávanějších vozů na trhu s ojetinami

Nejvíce se loni podle analýzy společnosti Cebia prodávaly opět vozy Škoda Octavia. Jejich podíl meziročně narostl o 1,5 procentního bodu na 11,4 procenta. Druhou pomyslnou příčku obsadily vozy Fabia s 7,2 procenta. To bylo meziročně o 0,8 procentního bodu více. Stejný nárůst zaznamenaly i modely Volkswagen Passat a Volkswagen Golf či Škoda Rapid.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here