Nedostatek nových aut žene ceny starých aut rychle vzhůru

423
aut
Foto: Pixabay.com

Co má společného trh s novými a ojetými auty v USA a v České republice? Moc toho není, ale jedno přece. Za poslední měsíce stouply ceny nových a zejména ojetých aut o desítky procent. Důvod je prostý, je jím nedostatek nových aut.

Růst cen nových a ojetých aut se znatelně promítá do inflace jak Česka, tak Spojených států. V červnu vzrostla inflace v USA na 5,4 procenta, což je nejvíce od srpna 2008. Jedním z důvodů byly i rostoucí ceny ojetých osobních a nákladních aut. Na celkovém růstu se podílely jednou třetinou.

„Červnový cenový růst v USA byl tažen především vývojem cen starších automobilů. Ty tlačí nahoru nedostatek nových aut. V důsledku toho se v meziměsíčním srovnání ojeté vozy v červnu prodávaly o více než deset procent dráž,“ potvrzuje analytička Komerční banky [KB] Jana Steckerová.

Deficit USA díky poklesu výdajů a růstu příjmů brutálně klesl

Statistiky dále ukazují, že prodeje nových vozů v USA v posledních měsících klesají. Zatímco v dubnu se jich prodalo 18,6 milionu, v červnu to bylo 15,4 milionu. Což je podle analytiků dáno zejména nedostatkem výrobních dílů a tím i nových vozů. Což se následně odráží v silné poptávce po ojetinách a roli hraje i odložená poptávka po lockdownech.

„Ceny ojetých vozů za poslední tři měsíce v USA vzrostly o 30 procent. Faktory, které stojí za současnou silnou poptávkou po ojetých vozech, tedy limitovaná nabídka nových vozů a odložená poptávka, budou podle našeho názoru slábnout. Čímž by se měl normalizovat i cenový vývoj na automobilovém trhu,“ upřesňuje analytička KB pro FinTag.cz.

Jaká je situace v Česku

Zatímco spotřebitelské ceny v USA pokračují díky oživující ekonomice v růstu, v Česku inflace mírně zpomaluje. I přesto má ale s tou americkou jedno společné. Jsou to rostoucí ceny aut. Totiž, jakkoli inflace v Česku meziročně v červnu klesla o 0,1 procenta na 2,8 procenta, meziměsíčně spotřebitelské ceny stouply o 0,5 procenta. A na růstu se vedle zdražení dovolených a dlouhodobě rostoucích cen pohonných hmot podílely i ceny aut.

Inflace v červnu mírně zpomalila na 2,8 %. Klesly ceny potravin

Ty v červnu vzrostly meziročně o 5,7 procenta. V květnu vzrostly meziročně o 6,9 procenta a meziměsíčně o 0,4 procenta. Avšak už v dubnu byl meziměsíční růst cen aut tři procenta.

„I u nás lze pozorovat sílící poptávku po automobilech, a to ať už ojetých či nových. Stejně jako ve Spojených státech svoji roli sehrává odložená poptávka, loňské uzavření automobilek i nedostatek komponent pro výrobu. Tak dramatický cenový růst jako ve Spojených státech ale neočekáváme,“ říká Steckerová.

Ceny aut tlačí nahoru neuspokojená poptávka

To, že evropské automobilky, včetně těch tuzemských, omezují výrobu kvůli nedostatku komponentů není tajemství. Stejně jako to, že u některých značek na nová auta zákazníci čekají déle než půl roku. Což má za následek, že stejně jako v USA i v Česku posiluje trh s ojetými auty.

„Pokud se podíváme na top pět nabízených modelů na trhu v České republice, tak suverénně nejvyšší nárůst ceny za poslední půlrok zaznamenal třetí nejprodávanější model Volkswagen Passat. U něj medián ceny pět let starého vozu od ledna vzrostl o 26 500 Kč na současných 346 500 korun,“ říká provozní ředitel autocenter AAA Auto Petr Vaněček.

Stará, velká a ojetá auta, ta Češi kupují nejraději

V případě uvedeného vozu jde o nárůst ceny o 8,3 procenta. Ze statistik dále vyplývá, že třeba u modelu Škoda Rapid vzrostla mediánová cena za poslední půl rok o devět procent na současných 218 tisíc korun. Ještě v lednu se stejný model prodával o 18 tisíc levněji.

„Podobně je na tom i Volkswagen Golf, který je nejčastěji nabízen za 288 000 korun, přičemž na začátku roku to bylo 269 900,“ dodává Vaněček s tím, že jde o 6,7% růst ceny.

Obdobné trendy na trhu s ojetými auty přitom zaznamenává i sousední Polsko nebo Slovensko. Zdražení v Polsku se pohybuje v rozmezí čtyř až 7 procent. V Polsku nejoblíbenější a dlouhodobě nejprodávanější model Opel Astra zdražil od ledna o 6,5 procenta a aktuálně je nejčastěji nabízen za 41 550 PLN [cca 234 000 Kč]. Na Slovensku ojetá auta podražila o zhruba pět procent. Avšak s jednou výjimkou, kterou je Volkswagen Golf. Jeho cena stoupla od začátku roku o 10,7 procenta na 11 945 € [303 884 Kč].

Ceny klesat nebudou, jen zmírní jejich růst

Zájem o ojetá auta a růst jejich cen nesouvisí pouze s problémy automobilek u nově vyráběných aut. Za zvýšením cen stojí také fakt, že minulé lockdowny zbrzdily mezinárodní obchod s ojetými auty. Zatímco v posledních letech se do Česka dováželo zhruba 180 tisíc ojetých aut ročně, loni to bylo méně než 150 tisíc aut. Takový výpadek dovozu je znatelný v nabídce autobazarů. Situace na trhu s ojetými auty se tak příliš neliší od situace na trzích s jiným zbožím, kterého je nyní kvůli narušení dodavatelsko-odběratelských vztahů v důsledku pandemie nedostatek.

„Na našich prodejích vidíme, že poptávka je po květnovém rozvolnění maloobchodního prodeje opravdu enormní. V květnu jsme překonali historický rekord v počtu prodaných vozů za jeden měsíc z října 2019 a prodali přes 8 500 aut. Červen je co do prodaných aut prakticky na stejné úrovni,“ uvádí Vaněček.

Škodovky a diesely vévodí českému trhu s ojetinami

I on ale předpovídá, že zdražování aut v Česku nebude tak silné jako v USA [+30 % za poslední tři měsíce]. Podle jeho názoru se s přicházejícími prázdninami a dovolenými turbulentní situace pravděpodobně uklidní a prodejci budou schopni ve větší míře doplnit skladové zásoby. Přesto ceny ojetin podle něj v nejbližších měsících zřejmě ještě porostou v řádu jednotek procent.

Daniel Tácha

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here