Automobilky v Česku vydělávají. Problémy ale trvají

259
automobilky
Výroba modelu Škoda Enyaq iV v Mladé Boleslavi / Foto: Škoda Auto

Automobilky a dodavatelé autodílů v Česku loni utržili 1,257 bilionu korun. Jejich tržby meziročně stouply o 12,7 procenta. Export vzrostl stejným tempem na 1,028 bilionu korun. Vývoz se na výkonu odvětví podílel 82 procenty.

Informace včera [27.6.] oznámili zástupci Sdružení automobilového průmyslu [SAP]. Výroba osobních aut loni vzrostla o 10,2 procenta na 1,218 milionu vozů. Z toho 92,8 procenta směřovalo do zahraničí, zejména do Německa a dalších evropských zemí.

„Automobilový průmysl se loni začal zotavovat z dozvuků covidové krize, byť stále čelil řadě pokračujících i nových výzev,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

O 0,7 procenta [5 322 vozů] stoupla produkce autobusů. Vzrostl i počet vyrobených nákladních aut [+6,7 %] na 1 347. Výroba motocyklů stoupla o 56,9 procenta na 1 624 strojů. Letos meziročně ale výroba autobusů a motocyklů klesla.

V České republice se v prvních pěti měsících vyrobilo 595 580 osobních vozidel. To je o téměř čtvrtinu [23,7 %] více než ve stejném období minulého roku. Pouze v kategoriích autobusů a motocyklů došlo k meziročnímu poklesu.

Po třech letech klesajících objemů tak letos většina hlavních automotive segmentů dosáhla růstu produkce. Přestála nedostatek čipů a dalších dílů, extrémní růst inflace a zdražení energií. Dodavatelsko-odběratelské řetězce ale jsou podle Jahna stále nejisté. Nadále hrozí výpadky komponent, hlavně čipů. I když výrobci očekávají, že druhé pololetí by mělo přinést zlepšení a stabilitu.

Jak si stojí dodavatelé pro automobilky

Dodavatelské firmy se na uvedených tržbách podílely 40,4 procenty. Tržby dodavatelů stouply o devět procent na 507 miliard korun. I přes nárůsty tržeb si majitelé firem stěžují na to, že nedokáží promítnout inflaci do svých marží.

„Vyšší náklady na výrobu však dodavatelé jen obtížně přenášejí do cen. Situace v dodavatelských řetězcích je tak nadále extrémně volatilní a je velké riziko uzavírat dlouhodobé kontrakty,“ tvrdí viceprezident sdružení Miroslav Dvořák.

Upozorňuje, že ceny materiálů a energií zůstávají na vysoké úrovni, eventuálně rostou a přetrvávající inflace stupňuje tlak na růst mezd. Potíže stále provází chod dodavatelských řetězců.

„Plánování výroby se proto stává extrémně obtížnou kategorií,” shrnuje Dvořák.

  • Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v prvních letošních pěti měsících ve svých závodech v Česku 375 981 osobních automobilů [+34,4 %].
  • V nošovickém závodě automobilky Hyundai vyrobili za prvních pět měsíců celkem 145 200 vozidel. To je o 7,7 procenta víc než ve stejném období loňského roku.
  • V kolínské Toyotě vyrobili v prvních letošních pěti měsících 74 399 automobilů, tedy o 10,9 procenta víc než v lednu až květnu 2022. V absolutním vyjádření tedy bylo v Kolíně ve zmíněném období vyrobeno o 7 320 osobních automobilů více.

Podle Dvořáka představuje napjatý trh práce, kdy chybí zaměstnanci ve všech kvalifikačních úrovních, velký problém dalšího rozvoje průmyslu v Česku.

„Je nutné, aby byl vytvořen, a s pomocí národních i evropských fondů financován, systém celoživotního učení. To pomůže aktualizaci kvalifikací zaměstnanců v souladu s technologickým rozvojem firem, a tak udržení jejich zaměstnatelnosti. S tím souvisí potřeba zakotvení duálního odborného vzdělávání, které umožní realizovat praktickou část výuky na pracovištích zaměstnavatelů. Za nezbytné považujeme i zjednodušení procesu řízené migrace s cílem přilákat do ČR kvalifikované zahraniční zaměstnance,” říká Dvořák.

Budoucnost odvětví automotive

Automobilový průmysl je nejvýznamnějším odvětvím zpracovatelského průmyslu České republiky, na jejím HDP se podílí téměř deseti procenty. Přímo zaměstnává zhruba 180 000 pracovníků, nepřímo, tedy včetně navazujících oborů, skoro 500 000 lidí. Podle SAP o budoucnosti odvětví rozhodne hlavně schopnost ČR zachytit transformaci směrem k bezemisní mobilitě a výrobě.

„Specificky pro automobilový průmysl považujeme za klíčové, aby i v současné rozpočtově složité době vláda našla způsob, jak do ČR přitáhnout strategické projekty zaměřené na výrobu baterií, čipů, výkonové elektroniky a dalších komponent pohonů bateriových vozidel,“ říká Jahn.

V prvních pěti měsících se v České republice vyrobilo 72 796 elektrických vozidel. Jejich podíl na tuzemské produkci automobilů přesahoval 12,2 procenta. Celkem se vyrobilo 52 668 bateriových [BEV] a 20 128 plug-in hybridních [PHEV] vozidel.

Wojnar: Regulatorní tlak na prosazování Green Dealu je obrovský

Jahn upozorňuje i na další související problém: „Pro budoucnost průmyslu jako celku je pak kritická schopnost zajistit pro ČR dostatek dostupné a zelené energie, navýšení podpory vědy, výzkumu a inovací a plné využití dostupných evropských zdrojů.”

Loni se počet zaměstnanců ve firmách sdružených v SAP snížil o 1,7 procenta na 140 253 lidí. Průměrná mzda poprvé přesáhla hranici 50 000 korun. Průměrnou mzdu v ČR tak převyšuje o 25 procent. Nejvyšší průměrné mzdy vykazují finální výrobci, to víc než 61 000 korun.

–ČTK/DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here