Čína zazářila na mnichovském autosalonu, na úkor Německa

1732
nemecka
Foto: IAA Mobility

Název „Made in Germany“ po celá desetiletí signalizoval vrcholnou automobilovou technologii a design. Nyní se však automobilky Německa ocitají na chvostu globálního závodu ve výrobě elektromobilů. A bylo to znát i na mnichovském autosalonu.

Termín „China speed“ označuje rychlou transformaci čínského automobilového průmyslu v přechodu na bateriemi poháněné automobily. A přesně to bylo k vidění na veletrhu IAA Mobility, mnichovském autosalonu, na němž Číňané vzali Němcům vítr z plachet. V článku Chinese Cars Star at Munich Auto Show, Underscoring German Economic Woes o tom píše americký list The New York Times [NYT].

BYD, čínský výrobce elektromobilů, který letos překonal v počtu prodaných aut na čínském trhu automobilku Volkswagen, na veletrhu představil elegantní nový sedan. A jeho sporťák si na autosalonu získal potlesk ve stoje.

„Myslím, že Evropané jsou čínským úspěchem na svém trhu překvapeni,“ řekl NYT Matthias Schmidt, nezávislý analytik trhu elektrických aut.

List zmiňuje třeba čínského výrobce luxusních automobilů založeného v roce 2019 HiPhi [„hi-fi“ – Číňané šílí i po karaoke v autech, pozn. red.]. Ten již nyní vyrábí třetí verzi elektroautomobilu s posuvnými dveřmi ovládanými tlačítkem. Světla na vnější a vnitřní straně dveří mohou blikat i měnit barvy. Tyto automobily se prodávají v Německu a Norsku. Jejich cena začíná na 105 000 eur [cca 2 520 000 Kč]. Číňané ale nabízejí vozy ve všech cenových kategoriích.

„Schopnost tak rychle vyrábět automobily se spojuje s rozdílným přístupem automobilového průmyslu,“ říká Mark Stanton, šéf technologického oddělení firmy HiPhi a dodává, že čínská firma, v níž pracuje, se dávno zcela zbavila obav z evropské konkurence.

Ekonomika Německa stagnuje

Veletrh se konal v čase, který německému automobilovému průmyslu, největšímu v Evropě, příliš nepřeje. Automobilový průmysl, kdysi motor německé ekonomiky, se zadrhává. V červnu se jeho produkce ve srovnání s předchozím měsícem snížila o 3,5 procenta a jeho podíl na celkovém výkonu německé ekonomiky se snížil o 1,5 procenta. Hospodářství Německa tlumí vysoké ceny energií a surovin v důsledku války na Ukrajině. Klesá spotřeba, ekonomika stagnuje.

Stagnace se dotýká přímo firem. Přední německé značky, včetně Volkswagenu a chemického giganta BASF, odložily plány na expanzi nebo oznámily, že budou podnikat tam, kde obdrží pobídky, jako například v Číně nebo Severní Americe.

Německá ekonomika zastavila propad, ale neroste

Berlínská vláda se snaží reagovat rychle. Minulý týden schválila snížení firemních daní během příštích čtyř let o téměř 35 miliard eur [cca 840 mld. Kč]. Chce tím oživit domácí výrobu. Vláda rovněž navrhla zjednodušení tradiční administrativní zátěže podniků.

Přesto z osmi hospodářsky vyspělých zemí podle studie Mezinárodního měnového fondu jenom v Německu letos dojde k poklesu ekonomiky. Podle některých ekonomů to připomíná konec 90. let, kdy byla rekordně vysoká nezaměstnanost a projevovaly se vysoké náklady na znovusjednocení Německa. Německá centrální banka, Bundesbanka, oznámila, že očekává stagnaci i ve třetím čtvrtletí letošního roku. Ekonomové označili Německo za „nemocného muže Evropy.“

Německo doplácí na válku na Ukrajině

„Celá desetiletí si Německo užívalo stabilních dodávek energií, které poháněly výrobu oceli a automobilů. Ale zdrojem této energie byl ruský zemní plyn a Německo, které nehledalo jiného dodavatele, se na něm stalo závislé,“ uvádí americký list.

Poté, kdy Moskva dodávku plynu před rokem zastavila jako odplatu za německou podporu Ukrajině, cena plynu stoupla více než čtyřikrát. A i když nyní cena plynu klesla, je stále ještě dvakrát vyšší než v roce 2021.

„Po energetickém cenovém šoku na konci loňského roku a relativně mírné zimě, panují obavy z budoucího vývoje,“ komentuje situaci Achim Dercks, náměstek ředitele Německé obchodní a průmyslové komory.

Německý vývoz do zemí sousedících s Ruskem roste i o tisíc procent

Problémy podle něj mají všechny společnosti, které spotřebovávají velké množství energie, jako je chemický průmysl nebo automotive. A navíc: Studie komory zjistila, že důvěra ve vládní energetickou politiku je na nejnižší úrovni za posledních deset let.

Michal Achremenko

6 KOMENTÁŘE

  1. K hrůze popisované v článku je už škoda cokoliv psát a opotřebovávat si klávesnici. Pochybuji, že v budoucnu bude levnější, než tomu bývalo v minulosti. A při tom tak dobře se to s drobnými škobrtnutími celých třicet let vyvíjelo!

  2. El. auta šroty je cesta do pekel. Němci to už pochopili a i čínani nato do roka přijdou. Šéf Škody řekl něco podobného před rokem a hned byl německými majiteli odsunut do Asie. Bohaté Norsko přestalo dotovat tyto elkřápy a hned pokles o 40% v nákupu. U nás je to samé …

  3. V Číně se objevují lokální zákazy vjezdu vozidlům Tesla… Zákazová značka má dokonce jednotnou podobu. Zlí prozápadní jazykové s vhledem do čínského prostředí (kterých je poskrovnu, neboť je k tomu třeba znalost psané čínštiny) tvrdí, že se Čína bojí špionáže ze všech těch kamer a senzorů ve vozidle se schopností přenosu velkého objemu dat. Je otázkou, zda jde o projev předběžné opatrnosti, či o pouhou psychologickou projekci komunistické strany, která se snaží začít vyrábět elektromobily v Evropě (i když zde nebude mít výhody levné pracovní síly, nulových environmentálních ohledů a laciné energie…?), pravděpodobně i za cenu subvencí. Skoro bych se tedy bál, že cílem je buď propaganda (“přišli jsme do Evropy, abychom je naučili dělat kvalitní auta, tak si přestaňte kupovat BMW a Mercedesy, stejně se vám při každoročních záplavách v čínských metropolích utopí) nebo masivní příležitost ke špionáži ze senzorů vozidel s čínským softwarem, které si hloupí Evropané koupí, protože je to levné, tak jako chůvičky nebo chytré hodinky s potřebou instalace čínského softwaru do mobilu;-) Nebo obojí.

    • Vezmu svůj názor zpět a přeci si jen klávesnici pod tento článek ještě trochu více ošoupám. Myslím si, že máte naprostou pravdu s tím obojím. Tak jak na Ukrajině zuří boj o globální vliv a tato nešťastná země je tím těžce semílána, tak v ekonomickém prostředí se děje totéž. Evropa má svoji vlastní představu o fungování ekonomiky. V ní hrají doposud stále ještě prim zelení. V USA, tam je to jasné. Bez peněz tam člověk není nic, tak řádné fungování ekonomiky a mít globální vliv je pro USA to stejné jako pro evropské zelené záchrana planety. Je to věc posvátná a na tu se nesahá, ani se o ní nepochybuje, ať jsou u vlády demokraté, nebo republikáni. No a Čína, ta se naprosto plánovitě dere, a to zhusta kradením patentů, bezuzdným okopírováváním chráněných průmyslových vzorů a neustálým zvyšováním emisí CO2 na globální ekonomické a politické výsluní. A protože tyto tři obří celky jsou dostatečně silné a schopné (Evropa i když nyní jede šupem dolů, tak stále ještě) si řadu věcí vynutit, jako třeba Evropané clo na CO2a podobně, tak nyní probíhá tvrdá ekonomické řežba, kdo první obsadí které pozice a bude si na ekonomickém výsluní trůnit a logicky si také mastit kapsy. Pardon, na globální ekonomice vydělávat. Je to boj ekonomický se vším všudy a principiálně úplně stejný jako ten vojenský na Ukrajině. A v tomto boji se vše hodí. Na Ukrajině kazetová munice a v ekonomickém prostředí tuto práci zastanou třeba obstrukce výrobkům Tesla. Následně, když mi v automobilismu dochází ekonomický dech (Evropě), tak nasadím uhlíková cla (ve vojenství třeba protitankové miny). I když tedy je to logická blbost, protože uhlík je látka pevná, kdežto CO2 je plyn, ale to bych chtěl od zelených moc velký duševní výkon, ne? A USA to také nejsou v tomto směru žádní svaťoušci. Z toho jejich zákona o omezení inflace jako sláma z bot čistí bezohledná ochrana a podpora amerického průmyslu oproti světové konkurenci. Prostě dnes se svět s globálním vlivem řeže na Ukrajině vojensky a současně, tak jak jsem právě popsal, i ekonomicky. Ale jako v každé válce může být i někdo poražený. Slabou náplastí nám na druhé straně může být, že v té ekonomické válce nejsou oběti na životech, ale obětí bývá jen životní úroveň. A vlády s tímto mohou něco dělat, stejně jako ve vojenské válce, jen na samém počátku. Po utichnutí bojů pak mohou buď se svou ekonomikou slavit, nebo jen sčítat ztráty (zkrachovalé a odstěhované firmy) a se svými zfanatizovanými voliči pak koukat jak vyorané myši, jak to pro všechny mizerně dopadlo.

  4. O tom nemeckem designu bych radeji nepsal. Stale stejne prisernosti typu mandelinka design s koleckama. Rozeznate pouze podle technickeho prukazu. Navic poslednich 10 let je to pouze nemecka predrazena bida pro omezence.

  5. To Jindra: nesmite to vztahovat na elektrostory od Helmutu, to je opravdu predrazena bida s odporne lacinym designem (EQC, Eshrot, BMWERGL apod). Ja mam Outlander PHEV 2016, Jaga I-pace 2018. Stale se na to nemecka bida jeste nedotahla. Puvodni baterie na 80% a jeste 10 let budou jezdit (coz se o nemckych kramech rict neda). Je s tim ohromna zabava, jak namahcrovance s AMG a jinou nemeckou bidou setrete pri predjizdeni, ze se pak potupne drzi za vama (tam je jejich misto),uz se tesim na Plaid. Kdo normalni by chtel dychat zplodiny ze spalovaku (pro nesmysly typu ev ma vyfuk jinde: EV nabijim z 99% pouze ze sve FVE bez dotace a svepomoci). Takze jezdete si ve spalovaku, ale s vyfukem do kabiny. Ja vas taky neobtezuji ani hlukem ani zplodinama. Ano Ev neni pro kazdeho, pro ostatni je tu fungujici MHD.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here